آفتاب
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور:

17هزارمیلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به عشایر کشور پرداخت شد

17هزارمیلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به عشایر کشور پرداخت شد

یاسوج- ایرنا- رئیس سازمان بسیج عشایر کشور گفت که افزون بر 17هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در قالب اقتصاد مقاومتی سال گذشته و امسال به جامعه عشایری و برخی مناطق محروم پرداخت شده است.

سردار علی پاشا محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در یاسوج اظهار داشت که افزون بر هفت هزار میلیارد ریال از این میزان ظرف سال جاری و مابقی نیز در سال 94 به متقاضیان جامعه عشایری پرداخت شده است.
وی تصریح کرد که افزون بر 10 میلیارد ریال از این میزان سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری بوده است.
افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213هزار خانوار، 104 ایل مستقل و 550 طایفه عشایر کوچ رو در کشور وجود دارد.
حدود 48درصد، معادل 525 هزار نفر از جامعه عشایر کشور عضو بسیج هستند.
سردار محمدی یکی از اولویت های اساسی سازمان بسیج عشایری و متولیان این حوزه را تثبیت، احیا و ساماندهی جامعه عشایری دانست و تصریح کرد که با راه اندازی شورای عالی عشایر به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و فعالیت آن در تمامی استان های کشور نیز گام های مثبتی در این راستا برداشته شده است.
وی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی و محرومیت زدایی توسط سپاه پاسداران و بسیج سازندگی، گفت: برگزاری این اردوها با محوریت روستائیان و عشایر انجام می شود.
وی اسکان ثابت عشایر را طرحی ناکارآمد و تصمیمی سطحی و سلیقه ای در کشور دانست و گفت: اجرای این طرح در بلند مدت به صلاح مناطق عشایرنشین کشور نیست.
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور با اشاره به دلایل مخالفت خود با اجرای طرح اسکان ثابت عشایر گفت که ساختار زندگی عشایری بر پایه بادیه نشینی، صحرا و طبیعت استوار است که با ورود صنعت و زندگی شهری این ساختار مختل شده و به مرور زمان سبب نابودی برخی آیین ها و سنن این قشر مولد جامعه می شود.
سردار محمدی ادامه داد که چادر عشایری نمادی از ساختار اجتماعی و انسانی در جغرافیای دوردست این سرزمین است.
وی ابراز داشت که هر چادر عشایری به نشانه یک پایگاه اطلاعاتی و امنیتی به ویژه در مناطق مرزی محسوب می شود.
رئیس سازمان بسیج عشایر کشور به منظور شرکت در نشست ساماندهی عشایر کهگیلویه و بویر احمد به یاسوج مرکز این استان سفر کرده است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1612156

وبگردی