آفتاب
مشاور عالی استاندار مرکزی

برجام درهای اقتصاد جهانی را به روی ایران باز کرد

برجام درهای اقتصاد جهانی را به روی ایران باز کرد

اراک - ایرنا - مشاور عالی استاندار مرکزی عنوان کرد: به ثمر رسیدن برجام در یک سال اخیر درهای اقتصاد جهانی را به روی ایران باز کرده است.

حجت الاسلام حجت الله هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دوران پسابرجام شاهد تحولات اقتصادی متعددی در کشور هستیم و اگر این توافق حاصل نمی شد امروز شرایط کشور قابل پیش بینی نبود.
وی تصریح کرد: برجام حاصل کار طولانی و مذاکرات دیپلماسی کشور است که بعد از سال ها به سامان رسید و اگر این مذاکرات به برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و اروپا نمی انجامید امروز شرایط خاصی را تجربه می کردیم.
هاشمی گفت: تا قبل از برجام هر روز شاهد تصمیمات مختلف غربی ها و تصویب و صدور قطعنامه هایی علیه ایران بودیم که به سبب آن فضای منفی علیه نظام اسلامی در جهان شکل گرفته بود اما، دیپلمات های کشور با رهنمون های مقام معظم رهبری با کاری بزرگ امروز این نگاه را تغییر داده اند.
وی گفت: ایران هیچ گاه در صدد ساخت سلاح اتمی نبوده است و فتوای مقام معظم رهبری مهری قاطع براین امر بود و امروز همه دنیا به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران اذعان دارنددارند.
رئیس مجمع مشورتی توسعه استان مرکزی تاکید کرد: دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون همواره کارشکنی های خود را نسبت به ایران داشته اند و در سال های گذشته قبل از اجرای برجام به بهانه صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران تحریم های شدید را نسبت به بنگاه های اقتصادی، بیمه ها، بانک ها، شرکت کشتیرانی کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال کردند که اگر این شرایط استمرار داشت کشور امروز شاهد مشکلات فراوانی بود.
وی، یکی از مهمترین دستاوردهای برجام را تغییر رویکرد جهانی نسبت به ایران دانست و گفت: تا قبل از اجرای برجام تئوری ایران هراسی در جهان ترویج شده بود و با تبلیغات منفی در صدد تغییر دیدگاه جهانیان نسبت به ایران بودند اما، امروز دولتمردان و مجموعه حاکمیت اسلامی ایران نگاهبه کشور مثبت است و ایران را کشور حامی صلح می دانند.
هاشمی عنوان کرد: با برجام فعالیت های اقتصادی ایران با تحول روبه رو شد به طوری که امروز فعالیت های بانکی کشور با اروپاییان رونق گرفته، تحریم ها نسبت به شرکت کشتیرانی، بیمه ها و موسسات مختلف لغو شده و این امر سرمایه گذاران بسیاری را روانه کشور کرده است که می تواند رونق اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: رشد فروش نفت و تعامل با کشورهای دنیا یکی از مهمترین دستاوردهای برجام است و سفر هیات های تجاری به ایران از آثار این برنامه ها جامع مشترک است اما، دولت هیچ گاه به این تعاملات صرف اقتصادی بسنده نکرده است بلکه با سیاست انتقال تکنولوژی و دانش فنی از دیگر کشور پس از برجام در راستای تحول بنیادین در فضای اقتصادی کشور گام بر می دارد.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: دولت در این راستا با واردات بی رویه که تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشت مقابله کرده است و اجازه ادامه واردات بی رویه را نخواهد داد و تلاش دارد با انتقال تکنولوژی کارآفرینی را در کشور رقم بزند و اقتصاد کشور بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است شکل گیرد.
وی تاکید کرد: با همه آثار مثبت و ارزشمند برجام نباید فراموش شود که از زمان پیروزی انقلاب تاکنون دشمنی ها با ایران وجود داشته است و به طور قطع این رفتارها ادامه خواهد داشت اما، برای برون رفت از مشکلات کشور باید تعاملات خود را به صورت ساختار مند و همسو با آرمان های انقلاب در پیش گیریم و در نهایت هوشمندی و تدبیر می توان از موفقیت برجام نهایت بهره را برای کشور برد.
هاشمی عنوان کرد: کارشکنی های دشمنان همواره مورد رصد قرار دارد و اگر به تعهدات خود عمل نکنند ایران نیزفعالیت های خود را از نو آغاز خواهد کرد.
توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع در موضوع برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان منعقد شد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1611966

وبگردی