آفتاب

چشم انداز امید بخش توسعه زیرساخت های آب در کهگیلویه و بویراحمد

چشم انداز امید بخش توسعه زیرساخت های آب در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- دولت یازدهم تدبیرهای کارسازی برای توسعه زیرساخت های آب شهری، روستایی و کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد که در صورت تحقق، چشم اندازی امید بخشی برای توسعه این حوزه حیاتی را ترسیم می کند.

به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت تقویت زیرساخت های آب آشامیدنی در سلامتی مردم و آب کشاورزی در اقتصاد، دولت تدبیر و امید برنامه های خوبی برای اجرای طرح های ملی آب پیش بینی کرده است که بخش عمده ای از آن در سفر سال جاری هیات دولت به این استان تحقق یافت.
از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد با میانگین بیش از 600 میلی متر بارندگی در سال، یکی از استان های پرآب کشور است که بخش عمده ای از آن بدون استفاده از این خطه خارج می شود، توجه به این امر ضرورتی بود که مسئولان برای آن همت مضاعفی به کار بستند.
تامین 90درصد از آب آشامیدنی شهری از سفره های زیرزمینی، نیاز به تامین آب مناطق روستایی، دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی در کنار سدها و رودخانه های خروشان عزم دولتمردان را برای اجرای طرح های بزرگ آب جزم کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به مشکلات و نیازهای حوزه آب اجرای و تکمیل 10طرح در بخش های زیرساخت های توسعه آب شهری، روستایی و انتقال آب کشاورزی در سفر رئیس جمهوری به این استان مورد تاکید قرار گرفت.
سید موسی خادمی اظهار داشت: تکمیل طرح آبرسانی سد کوثر به شهر دوگنبدان، تکمیل طرح انتقال آب به 6 هزار هکتار از دهدشت غربی، تکمیل فاز دوم تامین آب سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر و هفت هزار هکتار از زمین های دشت لیشتر مورد توجه جدی دولت است.
وی بیان کرد: 220 میلیارد ریال سال جاری و 200 میلیارد ریال سال آینده برای طرح تامین آب دهدشت غربی در سفر رئیس جمهور مصوب شد که انتظار می رود سه هزار و 500 هکتار از این زمینها تا پایان سال 96 بهره برداری شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بقیه طرح های در حال اجرای تامین آب کهگیلویه و بویراحمد نیز در سفر هیات دولت تامین اعتبار شده که بخشی از آن تامین و بخش دیگری در سال آینده جذب خواهد شد.
خادمی با اشاره به سخت بودن مجوز آغاز عملیات اجرایی طرح عمرانی جدید به دلیل عزم دولت برای تامین طرح های نیمه تمام، گفت: با وجود این اجرای طرح تامین آب آشامیدنی هفت شهر کهگیلویه و بویراحمد در سفر هیات دولت تصویب و امسال کلنگزنی خواهد شد.
وی با اشاره به اختصاص 2 هزار و 320 میلیارد ریال اعتبار برای حوزه کشاورزی این استان در سال های 95 و 96 از مصوبات سفر هیات دولت گفت: بخش عمده ای از این اعتبارات برای تامین اعتبار طرح کوچک تامین آب در نظر گرفته شده است که تحقق آن به توسعه استان کمک می کند.
مدیرعامل آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 390 میلیارد ریال به پنج طرح تأمین آب این استان اختصاص یافت.
علی داوودی افزود: یکهزار و 290 میلیارد ریال از این اعتبار از محل اعتبارات سفر هیات دولت به چهار طرح مصوب سفر رئیس جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.
در سفر 24 تا 25 مرداد سال جاری رئیس جمهوری و هیات دولت به یاسوج تأمین اعتبار چهار طرح سدتنگ سرخ، تأمین آب لیکک و آبرسانی امامزاده جعفر به تصویب رسید.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت طرح تأمین آب این استان هم اینک آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
ساخت سد سریز، نیروگاه برق آبی سد کوثر، سدتنگ سرخ، شبکه انتقال آب تنگ سرخ، طرح تأمین آب دهدشت غربی، طرح تأمین آب چهار شهر چرام، دهدشت، سوق و لنده و طرح آبرسانی به لیکک از جمله طرح‌های تأمین آب آماده واگذاری به بخش خصوصی در کهگیلویه و بویر احمد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 18 مجتمع آبرسانی روستایی با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در نقاط مختلف این استان در حال اجراست.
فیض الله پاسره افزود: مجتمع آبرسانی روستاهای لوداب و چین بویراحمد، بوسنگان باشت، باباکلان گچساران، القچین چرام، دهدشت شرقی کهگیلویه و دارشاهی دنا از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در این استان است.
وی جمعیت تحت پوشش مجتمع‌های آبرسانی در دست اجرا را 107 هزار نفر اعلام کرد.
پاسره با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه‌ای به مناطق محروم دارد، عنوان کرد: سال گذشته 381 میلیارد ریال موافقت نامه برای اجرای این تعداد طرح مبادله شده است.
وی مجتمع آبرسانی دهدشت غربی را یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها دانست و گفت: در آینده نزدیک با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.
پاسره اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح، آب پایدار 53 روستا با جمعیتی حدود 11 هزار و 450 نفر در شهرستان‌های چرام و کهگیلویه در این استان تأمین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح بزرگ را 160 میلیارد ریال ذکر کرد.
پاسره طول خطوط انتقال شبکه‌های آبرسانی در سطح روستاهای استان را حدود 26 هزار کیلومتر ذکر کرد.
وی تصریح کرد: از مجموع 430 منبع تأمین آب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد بیش از 300 مورد از این تعداد چشمه‌ها و آب‌های سطحی است.
مدیرکل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج طرح تأمین آب در شهرهای یاسوج، مادوان، چرام، دهدشت، لنده، سوق و لیکک تا پایان سال جاری کلنگ زنی می شود.
علی لدنی نژاد اظهارداشت: طرح مطالعاتی تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج انجام شده و عملیات اجرایی تصفیه آب رودخانه بشار با هدف تامین آب آشامیدنی شهر 100هزار نفری یاسوج در دهه فجر سال جاری آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: این طرح با 100 میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.
لدنی نژاد همچنین از انتخاب عوامل اجرایی و خرید تجهیزات مورد نیاز طرح تامین آب آشامیدنی شهر مادوان در شهرستان بویر احمد خبر داد و افزود: عملیات اجرایی این طرح با 50میلیارد ریال اعتبار از دهه فجر آغاز شروع می شود.
وی ابراز کرد: اجرای طرح اصلاح بخشی از شبکه فرسوده آب یاسوج و تصفیه خانه در شهرهای سی سخت و چرام از دیگر طرح هایی است که تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد.
لدنی نژاد با اشاره به در حال مراحل پایانی بودن طرح انتقال آب سد کوثر به شهر دوگنبدان گفت: از سرگیری عملیات اجرایی این طرح در سال 1393 از دستاوردهای این شرکت است.
وی بیان کرد: این طرح در آینده نزدیک بهره برداری و جمعیت 100 هزار نفری این شهر از مزایای آن بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد: تعداد مشترکان آب آشامیدنی کهگیلویه و بویر احمد درحالی‌که در سال 92، 120 هزار و 983 مشترک بود در سال جاری به 148 هزار مشترک رسیده است.
لدنی نژاد ابراز داشت: تعداد مشترکان فاضلاب که در سال 92، 20 هزار و 639 مورد بود امسال به 33 هزار انشعاب در این استان رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت که افزون بر 12 هزار انشعاب غیرمجاز آب ظرف 2 سال گذشته در سطح استان شناسایی که تاکنون 9 هزار انشعاب آن جمع آوری شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 362 کیلومتر شبکه آبرسانی تا سال 92 در استان احداث شده بود که این میزان در سال 95 به یکهزار و 431 کیلومتر افزایش یافته است.
وی بیان کرد: حجم مخازن آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد در این مدت از 102 هزار و 940 مترمکعب به 125 هزار و 560 متر مکعب رسیده است.
لدنی نژاد عنوان کرد: تدوین برنامه بلند مدت 20 ساله و میان مدت پنج ساله ازدیگر خدمات آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بوده است.
در حال حاضر به جز بخشی از آب آشامیدنی مردم گچساران که از طریق سد کوثر تأمین می‌شود، آب آشامیدنی مورد نیاز 16 شهر دیگر کهگیلویه و بویراحمد با حفر چاه‌های با عمق 200 تا 250 متر تأمین می‌شود.
52 درصد از جمعیت 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق شهری زندگی می‌کنند.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/6110 /8005
کد N1611888

وبگردی