آفتاب

عملکرد بورس زیر ذره‌بین

عملکرد بورس زیر ذره‌بین

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بر این باور است که اقدام اخیر بازار سرمایه مبنی بر بستن نماد واحدهای بورسی با هدف ارتقای سطح شفافیت ...

دنیای اقتصاد:کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بر این باور است که اقدام اخیر بازار سرمایه مبنی بر بستن نماد واحدهای بورسی با هدف ارتقای سطح شفافیت در صورت‌های مالی آنها، نه تنها منجر به شفافیت نشده بلکه قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه را از بین برده است. رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون نگاهی به وضعیت بورس داشته و معتقد است باید راه‌حل جامع تری برای حفظ شفافیت بازار و در عین حال افزایش قدرت نقدشوندگی بازار درنظر گرفته شود. بدین ترتیب مقرر شد نشستی با حضور رئیس سازمان بورس و دیگر مسوولان و هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شود. در این جلسه کورش پرویزیان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه پارلمان بخش‌خصوصی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون بانکداری جمهوری اسلامی و بازنگری روابط بانک مرکزی و دولت در راستای حفظ استقلال بانک‌ها تصریح کرد: دیدگاه‌های متعددی درخصوص نظام بانکداری کشور وجود دارد. برخی شبهات درباره پدیده ربا مطرح می‌شود که مربوط به خود عملیات نیست بلکه به نرخ سود مربوط می‌شود. این نرخ، چالش‌های جدی در پی داشته است. مسعود گلشیرازی، عضو این کمیسیون به اعتراضات اخیر عده‌ای از فعالان و سهامداران به دلیل بسته شدن نماد بنگاه‌های بورسی اشاره کرد و یادآور شد: این حرکت از سوی مسوولان بورس خلاف مقررات بوده و روند جذب سرمایه را مخدوش ساخته است.

 

وی در ادامه به پیشنهادی که سال‌های قبل از سوی اتاق ارائه شده بود مبنی بر اینکه تامین مالی حوزه تولید و بخش‌خصوصی تنها محدود به بانک‌ها نباشد و آنها بتوانند از ظرفیت بازار سرمایه نیز بهره ببرند، اشاره کرد. براساس اظهارات گلشیرازی، این پیشنهاد می‌توانست تحرک خوبی در بازار ایجاد کند که متاسفانه مغفول باقی ماند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: متاسفانه در این بخش نیز دولت بر بخش‌خصوصی چیره شد و برای تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق قرضه کرد. در تمام دنیا تامین مالی برعهده بازار سرمایه است در حالی که تنها راه پیش‌روی بخش‌خصوصی ایران، تسهیلات بانکی است. عیسی حسین‌پناه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نسبت به دخالت‌هایی که در این بازار صورت می‌گیرد، انتقاد کرد و گفت: راحت‌ترین راه برای تامین مالی انتشار اوراق است که با وجود صدمه به بازار، دولت اقدام به این کار می‌کند. اثر این فشارها در کنار تسهیلات بانکی با نرخ 28 درصد و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در بازار ارز، همگی تولید را هدف قرار داده‌اند. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سازمان بورس علاقه‌ای به بستن نمادها ندارد بلکه در پی ایجاد شفافیت است. در حال حاضر بانک‌ها هیچ اطلاعاتی در مورد صورت‌های مالی خود ارائه نمی‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع مقرر شد نشستی به منظور حفظ شفافیت و در عین حال گسترش قدرت نقدشوندگی بازار، با حضور رئیس سازمان بورس و هیات رئیسه پارلمان بخش‌خصوصی برگزار شود.

کد N1611504

وبگردی