آفتاب
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

محاسن و مزایای برجام را باید از زبان فعالان حوزه اقتصادی شنید

محاسن و مزایای برجام را باید از زبان فعالان حوزه اقتصادی شنید

قزوین - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بزرگترین اشکال برجام را افتادن آن به دست سیاسیون دانست و گفت: محاسن و مزایای برجام را باید از زبان فعالان حوزه اقتصادی شنید.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز جمعه در هشتمین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که در استانداری قزوین برگزار شد ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی و ضایعه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، افزود: یکی از آرزوهای همیشگی آن مرحوم ایجاد یک اقتصاد پویا و فعال غیردولتی در کشور بود که این میراث توسط دکتر روحانی در حال پیگیری و تحقق است.
وی با ابراز خوشنودی از اتحاد و همبستگی میان مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راه توسعه، یادآور شد: مردم ایران همواره در صحنه های مختلف با حضور حداکثری، وفاداری و پایبندی خود را به آرمان ها و نظام مقدس جمهوری اسلامی به اثبات رسانده و این قدرشناسی مردم مسئولیت ما را در برابر آنها مضاعف و دوچندان می سازد.
واعظی، دولت تدبیر و امید را دولتی کاری و با عمل دانست که تبلیغات کمتری انجام می دهد و افزود: باید اقدام و خدماتی که برای مردم صورت می گیرد را به روش های مختلف به اطلاع مردم رساند زیرا آگاهی مردم از این خدمات و دستاوردها موجب خوشحالی و مایه امیدواری آنها می شود.
وی با بیان اینکه وضعیت بیکاری استان قزوین 1.2 دهم زیر معدل شاخص کشور بوده و این مساله مایه امیدواری و مسرت است، ادامه داد: برخی ها تنها مشکلات و نقاط ضعف را گزارش می دهند و آنها را نیز به گردن دولت می اندازند در حالیکه باید ضعف ها را با مشارکت هم رفع و نقاط قوت را با هم مورد استفاده قرار داد.
واعظی با اشاره به وجود برخی انتقادها نسبت به برجام، گفت: اشکال بزرگ برجام آن است که به دست سیاسیون افتاده در حالیکه که فعالان حوزه اقتصادی که در دوران تحریم سختی و مشقت های بی شماری را متحمل شدند قدر آن را دانسته و از این رو مزایا و محاسن آن باید از زبان این بخش برای مردم بازگو شود.
وی با بیان اینکه مذاکره با یک کشور هم ردیف ایران از جمله پاکستان و افغانستان در زمینه آب های مرزی و موادمخدر از دشواری و تنگناهای خاص خود برخوردار است، افزود: مذاکرات برجام با 5 کشور دارای حق وتو و اتحادیه اروپا صورت گرفت که به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از هر نوع مذاکره دیگری بوده و تلاش های زیادی برای تحقق آن صورت گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مذاکرات برجام 30 ماه به طول انجامید و بارها نیز بر فهم مشترک بر سر یک لغت یا جمله
مذاکرات ادامه یافت، اضافه کرد: نشست های برپا شده با عنایت خداوند و نظر مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان آن با جهت گیری های هوشمندانه خود به خط دهی می پرداختند، به نتیجه رسید و مردم نیز علی رغم تمامی تحریم ها در این 30 ماه پای آن ایستادند تا به نتیجه رسید.
به گفته واعظی، دکتر روحانی اعلام کردند که برجام به نظام و مقام معظم رهبری تعلق دارد و یک توافق بین المللی را نمی توان به یک طبقه و افراد خاصی محدود ساخت.
وی تضعیف برجام را تضعیف یکی از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید دانست نه خود دولت، یادآور شد: برجام بستری برای انتفاع و بهره مندی کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی است هر چند آمریکا و برخی از هم پیمانان او خواهان موفقیت ایران نیز نباشند.
وی ادامه داد: با تحقق برجام فضای بین المللی و منطقه ای برای کشور ما به وجود آمده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان با احترام و ارزش به دلیل بازشدن فضای سیاسی کشور مشتریان خود را پیدا کرده و ایران هراسی و شیعه هراسی نیز در سطح جهانی از میان رفته است.
واعظی یادآور شد: اکنون از ایران به عنوان یک راه حل برای مشکلات منطقه یاد می شود و اگر مشکلی در این زمینه به وجود آید به دنبال حل آن با وساطت کشور ما هستند.
وی اضافه کرد: برای حل برخی مشکلات بانکی موجود با بیش از 650 رابطه کارگزاری و 248 بانک در سطح جهان قراردادهای بانکی منعقد شده است.
وی با بیان اینکه در ماه اخیر رکورد فروش نفت برای نخستین مرتبه در تاریخ انقلاب اسلامی شکسته شد، گفت: بیشترین فروش نفت کشور 2 میلیون و 800 هزار بشکه بود که در ماه گذشته این میزان به 2 میلیون و 950 هزار بشکه رسید.
واعظی ادامه داد: دولت با اصرار بر حمایت از بخش خصوصی و عدم رقابت با این بخش و نیز خارج ساختن بانک ها از بنگاه های مالی، به دنبال افزایش سرعت رشد و ترقی کشور بوده تا بخش خصوصی با افزایش کیفیت محصولات، بسته بندی مناسب و پائین آوردن قیمت تمام شده محصولات بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات بروکراسی در حوزه صادرات کالاهای داخلی، افزود: بانک ها و گمرک های کشور برای واردات اتوبانی پهن و هموار هستند ولی برای صادرات که ارزآور نیز هست انواع و اقسام چراغ قرمز و پیچ ها را در آن قرار می دهند که باید این روند را وارونه کرد.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات و موانع بر سر راه صادرات باید مرتفع شود، ادامه داد: برقراری تجارت ترجیحی و آزاد با 8 کشور همسایه، انعقاد قراردادهای منطقه ای با اتحادیه اورآسیا، کاهش تعرفه صادرات، ارزان ساختن حمل و نقل، ایجاد پایانه های مرزی صادرات و آماده کردن زیرساخت و بسترهای تجارت الکترونیک از جمله اقدام هایی هستند که برای توسعه صادرات در حال اجرا و انجام است.
وی به ارتقای زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور و اینکه تا پایان کار دولت یازدهم در استان قزوین این مهم به سه برابر وضع کنونی افزایش می یابد، گفت: امیدواریم با ارتقای این زیرساخت ها شاهد تحولی شگرف در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و گردشگری استان باشیم و در زمینه اشتغال و رونق فضای کسب و کار استان نیز کارهای عملی و اجرائی صورت گیرد.
6101/ 6128 * خبرنگار: هادی درزی رامندی** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
کد N1610028

وبگردی