آفتاب

همکاری بین‌المللی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار

همکاری بین‌المللی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار

تهران- ایرنا- سازمان موسوم به 'همپیمانی در زمینه نوآوری برای آمادگی در برابر همه گیری ها' CEPI در تلاشی بین‌المللی با هدف تولید واکسن برای بیماری‌های واگیردار جدید، در کنفرانس اقتصادی 2017 که در داووس سوییس برگزار شد، به ‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه تودی، سازمان بین‌المللی CEPI با کمک دولت‌های آلمان، ژاپن و نروژ، موسسه خیریه بیل و ملینا گیتس و همچنین Wellcome Trust تاکنون توانسته‌ است 460 میلیون دلار یعنی تقریبا نیمی از هدف یک میلیارد دلاری خود را جمع‌آوری کند. کشور هند، یکی از بنیان‌گذاران این سازمان نیز در مراحل پایانی اجرای تعهدات مالی خود نسبت به CEPI‌ قرار دارد.
هدف سازمان CEPI ایجاد بانکی از واکسن‌ها به‌منظور مقابله با بیماری‌های ویروسی نوظهور است که هنوز درمانی برای آنها وجود ندارد. با توجه به این که در مورد پاتوژن‌هایی مانند ویروس زیکا و ابولا تحقیقات و مطالعات زیادی انجام گرفته است، این پاتوژن‌ها به عنوان بخشی از تلاش CEPI محسوب نمی‌شوند.
اولین هدف‌های اصلی CEPI شامل ویروس کرونا، تب لاسا و ویروس نیپا است. ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است که اولین بار در سال 2012 میلادی در عربستان سعودی شناسایی شد و اکنون در 27 کشور از جمله آمریکا وجود دارد. تب لاسا یک بیماری ویروسی حاد بومی در غرب آفریقا، نیجریه، لیبریا و غنا است. ویروس نیپا نیز در سال 1998 در مالزی شناسایی شد و تقریبا صنعت پرورش دام را در این کشور نابود کرد.
سازمان CEPI اولین فراخوان خود برای دریافت طرح های پیشنهادی به‌منظور مقابله با ویروس‌های مذکور را منتشر کرده است و انتظار می‌رود در طول سال جاری، اولین بورس تحقیقاتی خود را در این رابطه مشخص کند.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1609970

وبگردی