آفتاب
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات:

برجام فضای بین المللی خوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است

برجام فضای بین المللی خوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است

قزوین-وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات گفت: برجام فضای بین المللی خوبی برای کشورمان ایجاد کرده و تولیدکننده و صادرکنندگان از احترام خاصی برخوردار شده اند و گشایش های بانکی در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در هشتمین جلسه توسعه صادرات غیر نفتی استان که روز جمعه با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، فعالان بخش اقتصادی، صادرکنندگان و کارآفرینان در استانداری برگزار شد اظهارداشت: مسئولیت همه ما در برابر مردمی که همواره حامی نظام بوده اند سنگین است و باید با تلاش شبانه روزی رضایت عمومی را جلب کنیم.

وی افزود: باید قدردان وحدت و همبستگی موجود کشور باشیم و نگذاریم مسائل سیاسی این انسجام را دچار خدشه کند.

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات تصریح کرد: دولت بدنبال کار و تلاش و توسعه متوازن در کشور است اما چون دنبال شعار دادن نیست کمتر تبلیغات کرده است اما با وحدت و همبستگی موفقیت در کارها دوچندان می شود.

خستگی در کشور معنا ندارد

واعظی گفت: خستگی در کشور هیچ معنایی ندارد و اگر شبانه روزی هم کار کنیم تا عقب ماندگی ها جبران شود و با ایجاد اشتغال به کاهش بیکاری کمک کنیم باز هم کاری نکرده ایم.

قضاوت در مورد برجام دست سیاسیون افتاده است

وی با ابراز خرسندی از اعلام گشایش های پس از برجام از زبان صنعتگران و صادرکنندگان اظهارداشت: گزارش امروز تعدادی از صادرکنندگان استان قزوین که از گشایش های برجام اعلام رضایت کردند نشان می دهد در عمل کارهایی شده است اما هنوز عده ای برجام را از نگاه سیاسی مطرح می کنند.

واعظی بیان کرد: اشکال برجام این است که دست سیاسیون افتاده و بسیاری که این مذاکرات را زیر سوال می برند هنوز خبر ندارند در این پایین چه اتفاقی رخ داده در حالی که باید صادرکننده و تولید کننده اظهار نظر کند و بگوید آیا شرایط نسبت به گذشته فرقی کرده یا مانند قبل است.

وزیر ارتباطات افزود: باید آثار برجام از زبان تولیدکننده و سرمایه گذاران و صنعتگران منعکس شده و در یک قضاوت منطقی گشایش هایی که صورت گرفته بازگو شود تا بدانیم کجای کار هستیم.

وی یادآورشد: در سالهای گذشته ما با کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان برای حل مسائل مواد مخدر و آب و موضوعات دیگر مذاکره می کردیم که همین کار هم سخت بود اما امروز با ۵ کشور بزرگ جهان که حق وتو دارند مذاکره کردیم که پیچیدگی های خاص خود را دارد و قرار نبوده هر چه ما گفتیم آنها بپذیریند و یا بالعکس و با نگاه برد برد این کار به این مرحله رسیده است.

واعظی با اشاره به تجربه خود در وزارت خارجه اظهارداشت: با نگاهی به تجارب گذشته باید گفت آنچه در برجام صورت گرفت یک لطف الهی بود که در سایه هوشمندی مقام معظم رهبری و حمایت مردم و سایر قوا محقق شد.

وی اضافه کرد: آنها که درگیر مستقیم برجام نیستند و فکر انتخابات و رفتن به شورا هستند فکر می کنند با تضعیف برجام، دولت را تضعیف می کنند در حالی که این حرکت تضعیف نظام است و مردم می دانند که دولت برای آنها چه کرده است.

واعظی گفت:برجام یک بستر است که باید برای رسیدن به منافع خود از آن بخوبی استفاده کنیم و فراموش هم نخواهیم کرد که آمریکا دشمن است و هرگز خیر ما را نخواسته و نخواهد خواست و امروز که رئیس جمهور جدید آمریکا آن را به ضرر خود می داند نشان می دهد برجام برای ما دستاوردهای خوبی داشته است.

فضای بین المللی بخوبی برای ایران هموار شده است

وی بیان کرد: امروز فضای بین المللی و منطقه ای خوبی برای کشورمان ایجاد شده است و کارآفرینان و صادرکنندگان از احترام بیشتری برخوردار شده اند و دنیا فهمیده است که ایران نه تنها یک مشکل نیست بلکه یک راه حل در جهان محسوب می شود که باید جدی گرفته شود.

امضاء ۶۵۰ تفاهم کارگزاری با ۲۴۸ بانک جهانی

واعظی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۵۰ رابطه کارگزاری با ۲۴۸ بانک جهانی منعقد شده
و فروش نفت ما از مرز دو میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه فراتر رفته است و رکورد زده ایم و با ایجاد این فضای جدید دولت درصدد است از بخش خصوصی حمایت جدی کند.

وی اضافه کرد: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی داند و اعتقاد دارد که بانکها نباید فعالیت اقتصادی کنند بلکه باید بسترساز و حامی بخش خصوصی باشند تا تولید رونق بگیرد.

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات اظهارداشت: در خصوص صادرات مشکلات بوروکراسی و بانکی داریم که باید به جای تسهیل در واردات زمینه روان سازی صادرات فراهم شود.

بستر صادرات را هموار می کنیم

واعظی که مسئولیت کمیسیون اقتصادی ایران و کشورهای اروآسیا را ب عهده دارد گفت: بسیتر لازم را برای تسهیل در صادرات فراهم می کنیم هر چند کارها بهتر شده اما بات امضا موافقت نامه با کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، تجارت ترجیحی و آزاد با اروپا و برخی شکورها فراهم یمش ود که هزینه شما را کاهش خواهد داد.

وی گفت: صادرکنندگان استان قزوین می توانند فهرست کالاهای خود را برای گنجاندن در این موافقت نامه و کاهش تعرفه به ما ارائه کنند که با کشور ترکیه هم ۱۲۰ قلم کالا آماده شده و ۶۰ قلم هم بزودی اضافه خواهد شد که فرصت خوبی برای صادرکنندگان کشور خواهد بود.

کاهش هزینه های حمل و نقل دردستور کار است

واعظی گفت: ارزان شدن حمل و نقل برای ترانزیت روان و کم هزینه تر برای صادرکنندگان نیز در دستور کار است و با اتصال شبکه ریلی کشورمان به آذربایجان شرایط بهتری برای جابجایی کالا ایجاد خواهد شد.

قزوین صنعتگران بسیار باتجربه و توانمندی دارد

واعظی گفت: در استان قزوین تعامل و همکاری بسیار خوبی بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده و صعتگران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان با تجربه ای در استان هستند که اشراف کامل به مسائل دارند که جای خرسندی است.

وی بیان کرد: وزارت خارجه مصمم به حمایت از بخش خصوصی است و رایزنان بازرگانی موظف به همکاری با صادرکنندگان هستند و حمایت از بخش خصوصی در خارج از کشور نیز مورد تاکید رئیس جمهور است.

 
ا   

کد N1609961

وبگردی