آفتاب
مدیرکل دفتر بهداشت دامپزشکی کشور:

۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد/ ۱۱۸ بیماری تحت کنترل

۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد/ ۱۱۸ بیماری تحت کنترل

سمنان - مدیرکل دفتر بهداشت دامپزشکی کشور گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام در دنیا مطرح است که این دفتر ۱۱۸ بیماری را تحت کنترل و پایش خود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش جهان پیما بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران سمنانی در خلال بازدید از یک واحد تولیدی داروی دامپزشکی در سمنان ضمن اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام، با بیان اینکه وضعیت این بیماری ها در زمان حاضر در کشور کنترل شده است، ابراز داشت: برنامه ملی کنترل بیماری ها بر اساس پروتکل بین المللی در کشور تهیه و هم اکنون به همت متخصصان ایرانی در جای جای کشور در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه روزانه بسیاری از این برنامه ها از سوی گروه ها در حال اجرا است، افزود: خوشبختانه اکنون بحرانی در زمینه بیماری های واگیر و غیر واگیر در کشور وجود ندارد اما باید گفت وقتی ما سخن از کنترل بیماری به میان می آوریم این به معنی آن نیست که بیماری در کشور ریشه کن شده و دیگر وجود ندارد بلکه امروز باید اپیدمی و یا کنترل شدن بیماری ها برحسب شدت کانون آنها تعریف شود که در این زمینه نیز اقدامات مثبتی در حال انجام است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به آموزش و اطلاع رسانی به دامداران به مثابه یکی از راه های مهار بیماری های مشترک انسان و دام، گفت: امروز اگر می خواهیم در زمینه مهار بیماری های دام موفقیتی داشته باشیم باید در راستای آموزش و اطلاع رسانی مستمر برای بهره برداران بخش دام و طیور اقدام کنیم وگرنه سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی تواند موفق عمل کند.

جهان پیما درباره روند اجرای آموزش های دامداران درباره بیماری ها، توضیح داد: سازمان دامپزشکی طبق رسالت های تعریف شده خود و بر اساس پروتکل های بین المللی برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین دام و انسان همواره اقداماتی را صورت می دهد که یکی از این اقدامات تهیه پروتوکل ها با توجه به وضعیت شیوع بیماری های بومی در کشور است چرا که اقلیم بیماری های دامی برای هر کشور متفاوت است که خوشبختانه امسال این دستورالعمل ها به صورت یک کتاب چاپ و در اختیار استان ها و شبکه های دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: مراکز و دفاتر دامپزشکی سطح کشور می توانند با مراجعه به دامداری‌ها و یا دعوت از بهره برداران بخش دام و طیور نسبت به اطلاع رسانی در این حوزه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خاتمه، گفت: هم اکنون ۶۰درصد بیماری ها در جمعیت انسانی کاهش یافته و دلیل آن نیز اجرای مناسب و صحیح برنامه ها و همکاری بین بخشی با وزارت بهداشت و درمان و دیگر نهادها بوده است.

کد N1608506

وبگردی