آفتاب

لایحه اصلاح قانون کار باید حمایت گرا باشد

لایحه اصلاح قانون کار باید حمایت گرا باشد

دبیر خانه کارگر غرب تهران می گوید قانون کار مصوب سال 69 به این دلیل ماندگار شد که خطوط حقوق حمایتی کارگران را به شکل درستی ترسیم کرده بود. وی همچنین تاکید دارد اصلاح قانون کار باید به روح حمایت گرای آن نزدیک باشد.

«اکبر قربانی» دبیر خانه کارگر غرب تهران در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: قانون کار مصوب سال 69 به این دلیل ماندگار شد که خطوط حقوق حمایتی کارگران را به شکل درستی ترسیم کرده بود.

قربانی افزود: این دقت نظر باعث شد تا مخالفان حمایت‌های اجتماعی از کارگران از زمان تصویب قانون کنونی کار به دنبال حذب جنبه‌های حمایتی از روابط کار باشند.

قربانی بار دیگر بر ضرورت بازپسگیری لایحه اصلاح قانون کار تاکید کرد و افزود: در جلسه شورای سه جانبه ملی که امروز برگزار می شود تشکل های کارگری بار دیگر مطالبه اصلی خود که همان بازپسگیری فوری لایحه اصلاح قانون کار است را به شرکای اجتماعی اعلام می کنند و انتظار داریم که پس از این جلسه بلافاصله دولت این لایحه را از مجلس پس بگیرد.

دبیر خانه کارگر غرب تهران در ادامه با بیان اینکه قانونی شدن لایحه اصلاح قانون کار به بحران دامنه دار تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: کسانی که این لایحه را نوشتند علاقه ای به ثبات ندارند و به نوعی می خواهند به اعتبار دولت ها خدشه وارد کنند و آنها را در مقابل مردم قرار دهند.

وی افزود: دولت باید نسبت به این خطر هوشیار باشد و اگر می خواهد همچنان با کارگران و خانواده های آنان تعاملات سازنده داشته باشد، این لایحه را پس بگیرد تا در فضایی عاری از تنش با رعایت سه جانبه گرایی از نو نوشته شود چرا که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اصلاح قانون کار برای دولت یک تکلیف است.

وی افزود:  اصلاح قانون کار باید به روح حمایت گرای آن نزدیک باشد و از آن عدول نکند. در غیر این صورت ماجرای لایحه اصلاح قانون کار هر بار تکرار می شود.

قربانی در پایان با اشاره به الحاق ایران به مقاوله نامه  144 سازمان جهانی با موضوع رعایت سه جانبه گرایی گفت: روابط کار بر اساس سه جانبه گرایی شکل گرفته است و اگر عاری از این اصل بنیادین بشود دیگر نمی توان از ان دفاع و فلسفه وجودی آن را توجیه کرد.

کد N1607108

وبگردی