آفتاب
مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار در گفت‌وگو با ایلنا:

واگذاری حفاظت از محیط زیست به مردم/ امکان نظارت بر همه مناطق نیست

واگذاری حفاظت از محیط زیست به مردم/ امکان نظارت بر همه مناطق نیست

ایلنا: مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 2500 محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست قادر به پایش و نظارت در همه مناطق نیستند، یکی از راه حل‌های پایین آوردن آمار شکار و صید غیرمجاز را واگذاری حفاظت به مردم در مناطق آزاد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش فرمانده دریابانی استان بوشهر از کشف محموله‌ای قاچاق با 5390 گونه پرنده کمیاب همچون هوبره، شاهین و بحری که در حال انتقال به کشورهای عربی بودند، خبر داد، این خبرها و آمارها که به طور متناوب از کشف گونه‌های صید شده و در حال انتقال توسط دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌شود، نشان از آمار قابل توجه صید و شکار گونه‌های کمیاب در کشور دارد.

علی تیموری (مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد علت وجود این آمار قابل توجه گفت: من تصورم این نیست که امسال شرایط بدترشده باشد، به طور مثال دو سال گذشته نیز محموله‌ای در چابهار با 400 الی 500 هوبره کشف شد که البته همه آنها از ایران صید نشده و برخی از آنها از دیگر کشورها صید شده بود که در این موارد ما یا این پرندگان را رهاسازی می‌کنیم یا به کشور مبدا باز می‌گردانیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 94 به نظر می‌آید که صید و شکار به علت افزایش جریمه برخی گونه‌ها مانند باز شکاری که جریمه آن از 20 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و حکم‌های سنگین‌تر قضات محترم کمتر شده‌است.

مدیرکل دفتر صیدوشکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در فرودگاه‌ها و مرزها نیز بر اساس قانون با گمرک، نیروی انتظامی، مرزبانی و سازمان مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از ورود و خروج گونه‌های قاچاق همکاری داریم.

تیموری اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست در مناطق و در زمان‌های حساس گشت‌ها را افزایش می‌دهد و نیروهای نظامی نیز همکاری خوبی با ما دارند. همچنین افزایش آگاهی مردم، برخورد قضایی و برخورد قاطع ماموارن محیط زیست و جریمه‌ها قطعا اثرات پیشگیرانه خود را خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعداد کم محیطبانان سبب ایجاد این اعداد و ارقام قابل توجه در مورد صید و شکار نشده است؟ توضیح داد: دولت در جذب نیروی انسانی محدودیت دارد و مشخص است که 2500 محیط بان ما که به صورت شیفتی کار می‌کنند، نمی‌توانند کل مناطق را پایش و نظارت کنند.

تیموری افزود: بنابراین باید از شیوه‌ها و تکنولوژی‌های حفاظتی مانند دوربین مدار بسته، پهپاد و ... استفاده کنیم که خوشبختانه توافقی با وزارت دفاع شده که به اندازه 40 میلیارد تومان تجهیزات انفرادی، موتورهایی باکیفیت بالا، دوربین هوشمند و بی‌سیم به ما بدهند، همچنین در مناطق آزاد حفاظت را باید در اختیار مردم بگذاریم، مانند ایجاد قرق‌های اختصاصی که در بسیاری کشورها نیز رایج است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کشور ما از نظر فرهنگی به مرحله‌ای رسیده که حفاظت از حیات وحش را به مردم بسپاریم؟ گفت: در حال حاضر از دوسال پیش، در 5 منطقه قرق اختصاصی ایجاد و  به صورت موقت به برخی افراد واگذار شده است، در همین مناطق که پیش از این تنوع زیستی در آنها کم بود، اکنون شاهد رشد بیش از 100 درصدی برخی گونه‌ها هستیم، به طور مثال در منصور آباد کرمان، منطقه را با 70 کل و بز، قوچ و میش تحویل دادیم و اکنون تعداد آنها 700 راس شده است.

مدیرکل دفتر صید و شکار اظهار کرد: اکنون حدود 50 درخواست برای واگذاری قرق در  مناطق آزاد را را داریم، این متقاضیان برنامه حفاظتی برای این مناطق تعریف کرده‌اند و سپس وقتی گونه‌ها رشد پیدا کرد ما به آنها مجوز شکار در آن مناطق می‌دهیم و حق بهره‌برداری از طریق شکار به این افراد واگذار می‌شود.

کد N1605901

وبگردی