آفتاب

برنامه وزارت نیرو برای کاهش مصرف 11 میلیارد متر مکعب آب در برنامه ششم

برنامه وزارت نیرو برای کاهش مصرف 11 میلیارد متر مکعب آب در برنامه ششم

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در قانون بودجه سال 96 که در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد باید 717 پروژه آبی اجرا شود که بر این اساس میزان اعتبارات با 7 درصد رشد به 6 هزار و 770 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش سه ساله وزارتخانه برای گنجاندن موضوع لزوم کم شدن 11 میلیارد مترمکعب از مصرف آب در برنامه ششم اظهار داشت: این اجماع، موفقیت‌ بزرگی است چرا که شاهد توسعه پایدار در کشور خواهیم بود.

وی افزود: در ماده 45 مصوبه باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد. بخشی از کاهش مصرف باید در منابع آب زیرزمینی اتفاق بیفتد در غیر این صورت ضمن این که منابع از بین می‌رود باید تبعات آن از جمله فرونشست زمین را بپذیریم.

میدانی گفت: وزارت کشاورزی مکلف شده که الگوی کشت را متناسب با شرایط منطقه و وضعیت آب طراحی کند و در ماده 6 قانون بهره‌وری نیز آمده است که وزارت کشاورزی 6 ماه فرصت دارد که روی الگوی بهینه کار کند و ما نیز بر اساس همان الگو تحلیل حجمی آب را داشته باشیم. همچنین باید روشن شود که چه محصولی در کجا کشت شود و وزارت نیرو متناسب با آن تخصیص داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 96 که در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد باید  717 پروژه آبی اجرا شود که بر این اساس میزان اعتبارات با 7 درصد رشد به 6 هزار و 770 میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: برای بخش آب کشور 9 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به سال 95 ، 18 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات مناسبی روی سواحل و رودها انجام نشده است،‌ بیان کرد: در لایحه بودجه سال 96 نسبت به سال گذشته 87 درصد رشد داشته‌ایم که رقم آن 367 میلیارد تومان تعیین شده است.

میدانی ادامه داد: از سال 92 که کار دولت یازدهم آغاز شده اقدامات مهمی نیز در بخش آب روستایی صورت گرفته و به رغم اینکه ردیف ملی نداشتیم در سال 93، 200 میلیارد تومان پیش بینی شد و در بودجه سال 96 این رقم به هزار و  200 میلیارد تومان رسید که 146 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به پیش بینی تخصیص 500 میلیون دلار بودجه از صندوق توسعه ملی در بخش روستایی اشاره و اظهار داشت: ما در بخش آبرسانی به شهرها نسبت به سال 95، 28 درصد رشد بودجه داشته‌ایم که رقم آن هزار و 880 میلیارد تومان است.

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات شاخص تامین آب شرب روستایی این است که تعهد کردیم 500 میلیون دلار (1500 میلیارد تومان) جهت حل مشکل آب 2.1 میلیون نفر روستایی از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود که تاکنون 100 درصد این بودجه پرداخت شده و پروژه با سرعت در حال پیشروی است به نحوی که تاکنون برای 840 هزار نفر به بهره‌برداری رسیده که در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد و تا پایان سال نیز به هدف تامین آب 2.1 روستایی میلیون نفر خواهیم رسید.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد N1605876

وبگردی