آفتاب
شاخص سهام پس از دو هفته 79 هزار واحد را فتح کرد

اهرم حقوقی‌ها برای کانال‌شکنی بورس

اهرم حقوقی‌ها برای کانال‌شکنی بورس

نماگر بورس تهران دیروز برای دومین روز متوالی در هفته جاری به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد 197واحدی موفق شد پس از دو هفته ...

دنیای اقتصاد – فاطمه اسماعیلی:نماگر بورس تهران دیروز برای دومین روز متوالی در هفته جاری به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد 197واحدی موفق شد پس از دو هفته کانال 79هزار واحدی را فتح کند. مشارکت قابل توجه حقوقی‌ها و ورود نقدینگی از سوی این معامله‌گران در بسیاری از نمادهای بازار از مهمترین دلایلی بود که به رشد 25/ 0درصدی شاخص کل بازار سهام در روز گذشته انجامید. نماگراصلی بازار سهام در حالي وارد کانال 79هزار واحدی شد که شاخص کل هم وزن نيز با روند صعودي همراه بود. این موضوع از سبزپوشی اغلب نمادهای فعال در بازار حکایت دارد.

 

نقش حقوقی‌ها در حمایت از بازار

بیشترین میزان معاملات روز گذشته توسط معامله‌گران حقوقی رقم خورد به‌طوری که خالص خرید حقوقی‌ها در بازار دیروز حدود 11میلیارد تومان بود. نگاهی به معاملات نمادهای با بیشترین تاثیر بر شاخص نیز به خوبی نشان‌دهنده حضور فعال این معامله‌گران است. نمادهای «همراه» و «مبین» (با مشارکت 98درصدی حقوقی‌ها در خرید سهم)و «فولاد» و «حکشتی» در مجموع نماگر بازار سهام را 165واحد ارتقا دادند. (مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید دو نماد «فولاد» و «حکشتی» به ترتیب 78 و 86 درصدی بود.)در مجموع می‌توان مشارکت حقوقی‌ها در سمت تقاضای سهام در جریان معاملات روز گذشته را به دو دسته تقسیم کرد. بخشی از مشارکت این معامله‌گران مربوط به معاملات بلوکی در نمادهایی همچون نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین، شرکت ارتباطات سیار ایران، فولاد مبارکه اصفهان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.در سوی دیگر شاهد حضور فعال معامله‌گران حقوقی در میان خودرویی‌ها بودیم. به‌طوری که این گروه در صدر صنایع با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت.بر این اساس نمادهای زیرمجموعه این گروه دیروز با لیدری «خودرو» توانستند معامله بیش از 234میلیون سهمی به ارزش 36میلیارد تومان را به خود اختصاص دهند.

نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو روز گذشته نقش لیدر گروه خودرو را ایفا می‌کرد. این نماد در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز با افت قیمت مواجه شد. در ادامه اما قیمت این سهم با حضور حقوقی‌ها وارد مدار صعودی شد. دیگر سهامداران بازار سهام نیز با مشاهده فعالیت حقوقی‌ها در این نماد وارد میدان شدند. عامل دیگر ورود معامله‌گران به این نماد، هیجان ناشی از خبر فروش بلوک 6/ 16درصدي سهام گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو (خگستر) بود. این عوامل در کنار یکدیگر در مجموع زمینه دادوستد حدود 33میلیون سهمی «خودرو» به ارزش 9میلیارد تومان را فراهم آورد. جو مثبت لیدر روز یکشنبه خودرویی‌ها به دیگر نمادهای این گروه تسری یافت به‌طوری که اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه «خودرو و سخت قطعات» معاملات روزانه خود را در محدوده مثبت به پایان رساند. معاملاتی که در مجموع به رشد 6/ 233واحدی (معادل3/ 1درصد) شاخص این گروه منتهی شد.

 

تامین نقدینگی خودرویی‌ها از محل تسهیلات

در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد خرید بالای سهام در نمادهای زیرمجموعه این گروه بودیم. این در حالی بود که در آن مقاطع زمانی بارها به فاصله رشد قیمت خودرویی‌ها از شرایط سودآوری آنها اشاره شده بود.طی معاملات روزهای اخیر نمادهای این گروه به کف قیمتی رسیدند و سپس بازگشتند.سهامدارانی که همچنان با هراس از نوسانی بودن رشد قیمت سهام نمادهای خودرویی به جمع فروشندگان بازار می‌پیوندند، با حضور حقوقی‌ها اما به احتمال پایداری این صعودها خوشبین می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ‌گونه خبر بنیادی پیرامون وضعیت این شرکت‌ها وجود ندارد. نگاهی به وضعیت دو نماد فعال‌تر گروه خودرو نیز نشان از تداوم وضعیت نامناسب این شرکت‌ها در سال آتی دارد. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو در آخرین گزارش درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6ماهه، سود عملیاتی به ازای هر سهم را 611ریال پیش بینی کرد. افزایشی که به دنبال رشد مقدار تولید این شرکت خودروساز رقم خورده است. این در حالی است که نگاهی به هزینه مالی - اداری این شرکت از واقعیت دیگری پرده برمی‌دارد. بر این اساس هزینه 902ریالی «خودرو» به ازای هر سهم نشان می‌دهد که افزایش تولیدات این شرکت از محل دریافت تسهیلات رقم خورده است. تسهیلاتی که طبیعتا هزینه مالی و اداری شرکت ایران خودرو را افزایش داده است.

خودروسازی سایپا نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند. «خساپا» که در پیش‌بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6ماهه به ازای هر سهم سود عملیاتی 164ریالی را درج کرده، در این گزارش هزینه مالی – اداری هر سهم را 288ریال پیش‌بینی کرده است. بررسی صورت مالی این دو شرکت نشان می‌دهد همچنان تغییر بنیادی مثبت خاصی پیرامون خودرویی‌ها رخ نداده است. بر این اساس خودرویی‌ها برای اینکه بتوانند P/ E کنونی خود را تعدیل کنند، نیاز به رشد قابل‌توجه EPS دارند. رشدی که در حال حاضر برای این شرکت‌ها مقدور نیست مگر آنکه بخواهند از طریق فروش بلوک به اهداف خود دست یابند تا هزینه‌های مالی خود را تسویه کنند. بلوک‌هایی که البته خریدار قابل توجهی را به خود ندیده‌اند.

 

ناپایداری هیجان در صنعت کاشی و سرامیک

تصویب افزایش 20درصدی نرخ کاشی و سرامیک در بازار از روز شنبه باعث رشد قیمتی نمادهای این صنعت در بورس شده است به‌طوری‌که شاخص صنعت کاشی و سرامیک در روز گذشته پس از گروه زراعت، بیشترین رشد را میان دیگر صنایع بورسی داشته است. (رشد 5/ 2درصدی) با این وجود برخی کارشناسان بر این باورند رشد شاخص این صنعت مقطعی است و رکود عمیق در بخش ساخت و ساز مانع از اثر رشد قیمت بر صورت‌ مالی‌های صنعت کاشی و سرامیک می‌شود.محمد گرجی‌آرا در این‌خصوص در گفت‌وگویی با سایت «دنیای بورس» گفت: افزایش قیمت اخیر در این صنعت بیشتر به دلیل بهای تمام‌شده سال‌های قبل است. با توجه به اینکه کارخانه‌های کاشی و سرامیک انرژی محور هستند، طی این سال‌ها بهای تمام‌شده آنها (با توجه به افزایش قیمت انرژی) افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر طی این سال‌ها بحث صادرات در این صنعت به‌طور کامل منتفی شده و مازاد عرضه نیز باعث شده کارخانه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند.وی در ادامه افزود: افزایش قیمتی که هم‌اینک صورت گرفته عمدتا برای جبران بهای تمام شده است. زمانی می‌توان انتظار سودآوری را در این شرکت‌ها داشت که مقدار فروش آنها افزایش پیدا کند. گزارش‌های این شرکت‌ها طی سال‌های اخیر رشد مقداری را نشان نمی‌دهد و به‌نظر نمی‌رسد با شرایطی که در بخش ساخت و ساز و صادرات به کشور‌های همسایه به‌خصوص عراق وجود دارد، این مقدار فروش افزایش یابد.گرجی‌آرا درخصوص رشد قیمتی نمادهای این صنعت اظهار کرد: بازار در شرایط کنونی نسبت به این صنعت هیجانی رفتار می‌کند و با توجه به P/ E این صنعت به نظر نمی‌رسد رشد فعلی پایداری داشته باشد. همچنین با افزایش قیمت این کالاها، نباید انتظار تعدیل در این گروه و صورت‌های مالی آنها را داشته باشیم. در نتیجه پس از مدت کوتاهی این صنعت بار دیگر به روند قبل خودبازمی‌گردد و هیجان‌ها فروکش می‌کند.

 

معاملات از دریچه آمار

نماگر بورس تهران معاملات روز یکشنبه با رشد 197 واحدی (معادل 25/ 0 درصد) مواجه و در سطح 79 هزار و 73 واحدی متوقف شد. روز گذشته (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد 886 میلیون سهمی در حدود 58 هزار نوبت معاملاتی بودیم. ارزش کل معاملات این روز بازار سهام به حدود 165 میلیارد تومان بالغ شود. دیروز معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، ایران‌خودرو، پتروشیمی مبین، فولاد مبارکه اصفهان و کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران باعث شد تا شاخص کل در مسیر صعودی به کار خود پایان دهد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی مانع از رشد بیشتر تپیکس شد. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های سرامیک‌های صنعتی اردکان، آسان‌پرداخت پرشین، گسترش صنایع وخدمات کشاورزی، تولیدی مهرام و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان غرب، بانک خاورمیانه، لامپ پارس‌شهاب، سیمان بهبهان و آبسال بیشترین کاهش قیمت یکشنبه بورس را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید سهام شرکت‌های آسان‌پرداخت‌پرشین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، کشت و صنعت پیاذر و صندوق درآمد ثابت امین‌یکم‌فردا طولانی‌ترین صف‌های خرید را به ثبت رساندند.

در سوی دیگر نیز خروج گروهی از سهامداران از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، فرآورده‌های نسوز آذر، اوراق صکوک بناگسترکرانه، اوراق صکوک سایپا و سیمان قائن توسعه موجب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد. بیشترین ارزش معاملات این روز نیز از آن نماد معاملاتی شرکت آذرآب شد. «خزامیا» نیز بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. دیروز بورس تهران شاهد گشایش نماد معاملاتي شركت‌های داده‌پردازي ايران و ملي صنايع مس با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم بودند. همچنین نماد معاملاتي شركت‌های سرمايه‌گذاري ساختمان ايران، گرانيت بهسرام، تجارت الكترونيك پارسيان و سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كشوري جهت برگزاری مجامع عمومی در پایان معاملات روز گذشته با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ شدند. در مقابل نیز نماد معاملاتي شركت لابراتوارهاي سينا دارو پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه، نماد معاملاتی شرکت سرمايه‌گذاري نيرو پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه مبني بر تقسيم سود نقدي بازگشایی شدند. به این ترتیب تعداد نمادهای متوقف بورسی به 57 شرکت رسید.

کد N1605420

وبگردی