آفتاب
بادهایی که طوفان شن می شوند

روز در جنوب و شرق کرمان شب شد/ خاک از آسمان کویر می بارد

روز در جنوب و شرق کرمان شب شد/ خاک از آسمان کویر می بارد

کرمان – بروز طوفان شن و ریزگردها برای چندمین روز پیاپی منجر به تیره شدن آسمان شهرستان های جنوبی و شرقی کرمان شده و زندگی را برای مردم این مناطق سخت کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: حالا دیگر پدیده ریزگردها در جنوب استان کرمان امری عادی شده است اما مصائب این ریزگردها برای مردم هیچ گاه عادی نمی شود.

تالاب جازموریان کلید واژه بروز ریزگردها در جنوب کرمان است و طی روزهای اخیر نیز عکس ها و فیلم هایی که مردم شهرستان های جنوبی کرمان از این مناطق منتشر می کردند نشان گر وضعیت نا مناسب مراکز جمعیتی جنوب استان از نظر شدت و فراوانی روزهایی است که نمونه این فیلم ها را در این گزارش مشاهده می کنید.

طبق پیگیری های خبرگزاری مهر تفاهم نامه ای برای دانشگاه شهید باهنر و جهاد دانشگاهی کرمان برای حل مشکل تالاب خشک شده جازموریان منعقد شده است و کارهای مطالعاتی در حالی در این خصوص در حال انجام است که مردم شهرستان های جنوبی کرمان عملا شاهد بروز متعدد پدیده ریزگردها هستند و طعم تلخ این پدیده را احساس می کنند.

تالاب جازموریان که پس از گذر یک دوران ۲۵ ساله از آغاز روند خشک شدنش حالا به بیابان تبدیل شده مهمترین کانون گرد و غبار در استان کرمان است و استان های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار داده است اما با وجود تمام پیگیری ها هنوز اقدام جدی برای احیای این تالاب انجام نشده و نکته نگران کننده این است که در سال جاری هیچ گونه بارندگی در حوزه آبریز جازموریان نیز روی نداده و درصد بارش در این مناطق صفر بوده است و همین موضوع اوضاع منطقه را بحرانی تر کرده است.

در سال آبی جاری در حالی بارش ها در مناطق مختلف استان کرمان به شدت کاهش یافته و یا روی نداده است که در مقابل پدیده تغییرات سریع دمایی روی دیگر وضعیت آب و هوا بوده است و همین مساله وزش بادهای شدید را افزایش داده و با وزش کوچکترین باد شهرهای جنوب و شرق استان کرمان مملو از خاک می شود.

دو روز گذشته مردم جنوب کرمان روزگاری مملو از گرد و غبار داشته اند و امروز هم مردم ریگان در شرق استان مجدد با طوفان شن و ریزگردها مواجه شده اند.

دو روز گذشته مردم جنوب کرمان روزگاری مملو از گرد و غبار داشته اند و امروز هم مردم ریگان در شرق استان مجدد با طوفان شن و ریزگردها مواجه شده اندهمچنین روز گذشته مردم شهر کرمان نیز طعم گرد و غبار را چشیده اند و گویا این داستانی است که مردم استان کرمان باید به آن عادت کنند.

حمیده حبیبی، رئیس مرکز هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: بر اثر وزش بادهای شدید در استان سیستان و بلوچستان شاهد بروز تند باد در استان کرمان هم هستیم که روز گذشته منجر به بروز طوفان در کرمان شد.

وی افزود: سرعت باد در شهر کرمان به ۴۸ کیلومتر و در منطقه شهداد به ۸۰ کیلومتر رسید و هم اکنون نیز شاهد طوفان شن در شرق استان کرمان هستیم که به دلیل وجود کانون های محلی شاهد گرد و غبار و ریزگردها در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: امروز و فردا نیز شاهد بروز تند باد در منطقه هستیم در جنوب کرمان و شرق کرمان این وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ادامه خشکسالی و عدم بارش باران در کرمان گفت: طبق نقشه های هواشناسی طی روزهای آینده شاهد ورود سامانه بارشی به استان کرمان نخواهیم بود.

تغییرات شدید دمایی در کرمان و وزش بادهای شدید

تغییرات آب و هوایی در کنار خشکسالی در جنوب و شرق استان کرمان هم اکنون دست به دست هم داده اند و موجب شده روند زندگی مردم نیز تحت تاثیر جدی قرار گیرد.

محمد سلجوقی یکی از شهروندان قلعه گنج است که در خصوص وضعیت فعلی منطقه به خبرنگار مهر می گوید: طی دو روز گذشته شاهد گرد و غبار شدید بودیم به طوریکه خورشید هم در آسمان به درستی دیده نمی شد و آسمان به کلی کدر شد.

وی افزود: با وزش کوچکترین بادی این وضعیت بر منطقه تاثیر می گذارد و خاک از زمین و آسمان می بارد.

وی گفت: ما می دانیم که این وضعیت را نمی توان در کوتاه مدت برطرف کرد اما از مسئولان می خواهیم حداقل یک گام برای احیای مجدد جازموریان بردارند، ما عملا زیر باران خاک هستیم اما هر زمان گلایه می کنیم می گویند طرح مطالعاتی در حال انجام است اما ما می خواهیم کار عملی در منطقه انجام شود.

مسئولان نباید صورت مساله رو به کلی پاک کنند

زهرا شریفی دیگر شهروند قلعه گنجی می گوید: مسئولان نباید صورت مساله را پاک کنند و وجود چنین شرایطی را امری عادی بدانند در حال حاضر از یک کودک تا یک فرد تحصیل کرده می داند مشکل گرد و غبار جنوب کرمان جازموریان است و باید برای رفع مشکل چاره اندیشی کرد.

وی افزود: این بسیار ساده انگارانه است که مشکل ریزگردها را طبیعی بدانیم و بخواهیم همه چیز را توجیه کنیم. و حتی بگوییم جازموریان کانون ریزگردها نیست و داریم بررسی و مطالعه می کنیم.

مسئولان نباید صورت مساله را پاک کنند و وجود چنین شرایطی را امری عادی بدانند در حال حاضر از یک کودک تا یک فرد تحصیل کرده می داند مشکل گرد و غبار جنوب کرمان جازموریان است

وی گفت: حقیقت این است تالاب جازموریان کاملا خشک شده ما نمی خواهیم بگوییم تقصیر این دولت یا دولت قبل است مردم فقط می خواهند مشکل رفع شود تا شرایط عادی شود. نباید از شرایط موجود گروه های مختلف سیاسی بهره برداری کنند.

فرماندار قلعه گنج در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: جازموریان در دولت فعلی و با تلاش استاندار به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و کارهای تحقیقاتی و تخصصی در این خصوص در حال انجام است.

وحدت عیدی اما وضعیت منطقه را بحرانی نمی داند و بروز ریزگردها را پدیده ای می داند که در هر جایی امکان بروزش وجود دارد و می گوید: از سال ها قبل جازموریان خشک بوده و باید منشا ریزگردها بررسی شود.

وی که اعتقادی به تحت تاثیر قرار گرفتن منطقه بر اثر ریزگردهای جازموریان ندارد ادامه داد: در قلعه گنج اینگونه نیست که ما همیشه مشکل ریزگرد داشته باشیم بلکه برخی اوقات شاهد بروز گرد و غبار هستیم.

وی با اشاره به اینکه بحران جازموریان از ۲۵ سال قبل شروع شده و هیچ اقدامی در گذشته برای حل این بحران نشده است می گوید: این بحث تخصصی است و باید به دستگاه ها و بخش های تخصی واگذار شود و نباید فردی که تخصص ندارد در موردش اظهار نظر کند.

این صحبت ها در حالی انجام می شود که کارشناسان و مسئولان استان کرمان جازموریان را کانون ریزگردها در جنوب کرمان اعلام کرده اند.

از سوی دیگر در حال حاضر نیز در شرق کرمان مردم ریگان تحت تاثیر طوفان شن قرار دارند.

محمد اسلامی یکی از شهروندان ریگانی به خبرنگار مهر در این خصوص می گوید: طبق اعلام مسئولان از روز گذشته تا کنون ۴۵ نفر به دلیل آلودگی هوا ناشی از ریزگردها راهی مراکز درمانی شده اند.

وی با اشاره به کاهش شدید دید افقی و غلظت هوا و آلودگی گفت: مشکل ریزگردها در شرق استان کرمان جدی است و از مسئولان می خواهیم چاره اندیشی کنند.

وی گفت: هر سال بر شدت بحران افزوده می شود و زندگی را برای مردم سخت تر می کند.

حل مشکل ریزگردها نیاز به اعتبار دارد

فرماندار ریگان با تاکید بر وجود پدیده ریزگردها در شهرستان محل مسئولیتش به خبرنگار مهر می گوید: یکی از مشکلات جدی منطقه بروز مشکل ریزگردها است و بارها از مسئولان خواسته ایم در این خصوص چاره اندیشی کنند.

امین باقری افزود: به کودکان، سالمندان و بیماران توصیه می کنیم با توجه به شدت آلودگی تا پایان این پدیده در فضای باز حضور نیابند.

وی گفت: دستگاه پایش ریزگردها به زودی در شهرستان راه اندازی خواهد شد.

باقری ادامه داد: در گذشته روستاهای شهرستان در معرض شن های روان بودند اما هم اکنون مردم شهر ریگان نیز با این چالش مواجه هستند.

وی خشکسالی و کاهش سطح پوشش گیاهی منطقه را از جمله عوامل تشدید این بحران در کرمان دانست.

اقداماتی همچون تشکیل کارگروه ملی تالاب جازموریان و دبیرخانه تالاب،اختصاص ردیف اعتبار ملی از مواردی است که مدنظر کارشناسان ذیربط برای برون رفت از اوضاع بحرانی کنونی مدنظر قرار گرفته است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمان پیش از این گفته بود که مقابله با بیابان زدایی، مدیریت صحیح منابع آب و خاک،جلو گیری از تغییر کاربری اراضی،رهاسازی حق آبه های محیط زیست،تعبیه کمربند سبز در اطراف شهرها و سکونت گاه ها،افزایش آگاهی عمومی،استفاده از فناوری های نو و تجهیز مراکز پایش گرد و غبار از مولفه های سازنده ای است که می تواند در بهبود وضعیت این خطه بحرانی،موثر واقع شود.

محمود صفرزاده افزود: البته تاکنون اقداماتی همچون تشکیل کارگروه ملی تالاب جازموریان و دبیرخانه تالاب،اختصاص ردیف اعتبار ملی،مدیریت منابع آب منطقه،تعین حق آبه،اصلاح الگوی کشت،بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری نیز از مواردی است که مدنظر کارشناسان ذیربط برای برون رفت از اوضاع و بحرانی کنونی مدنظر قرار گرفته است.

وی در خصوص جازموریان گفته است که در این میان می طلبد حمایت های زیست محیطی دولت با تقویت هر چه بیشتری همراه شود تا این تالاب زیبای سال های نه چندان دور مجددا احیاء شود، در غیر اینصورت ابعاد و عوارض غیر قابل پیش بینی این بحران زیست محیطی،هزینه های سنگین تری را در پی خواهد داشت که شاید تصور آن نیز ناممکن و غیر قابل تحمل باشد.

آنچه که مسلم است بخش های گسترده ای از استان کرمان هم اکنون تحت تاثیر طوفان شن و ریزگردها قرار گرفته است و این تغییرات اقلیمی می تواند آینده بزرگترین استان کشور را با چالش عمده مواجه کند و در این میان واقع بندی مسئولان و عدم پاک کردن صورت مساله می تواند منجر به انجام راهکارهای عملی و رفع مشکل شود.

کد N1605060

وبگردی