آفتاب
گفتگو با کمیسر سازمان جهانی تبلیغات؛

استانداردهای جهانی تبلیغات برای اجرا در ایران بومی‌سازی می‌شود

استانداردهای جهانی تبلیغات برای اجرا در ایران بومی‌سازی می‌شود

کمیسر سازمان جهانی تبلیغات (IAA) در ایران از مطابقت دادن بیش از ۴۰۰۰ سند جهانی در حوزه تبلیغات و بومی‌سازی آنها برای اجرا در ایران، توسط هیئت عالی اجرایی این سازمان در ایران خبر داد.

محمد ماجد کمیسر سازمان جهانی تبلیغات (IAA) در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گذشت چند ماه از تشکیل هیئت عالی اجرایی این سازمان در ایران، درباره این سازمان بین‌المللی و فعالیت‌های چند ماه اخیر این هیئت در ایران، گفت: اولین جرقه‌های شکل‌گیری سازمان جهانی تبلیغات در سال ۱۹۳۸ یعنی ۷۸ سال قبل در دانشگاه هاروارد زده شد و در این مدت به بزرگترین و تاثیرگذارترین سازمان بین‌المللی مارکتینگ در جهان تبدیل شده است و دفاتر این سازمان در حال حاضر در حدود ۸۰ کشور دنیا فعال است. این سازمان بین المللی سال‌هاست به طور خاص روی استانداردسازی و اصلاح روش‌های ساختاری مارکتینگ تبلیغاتی در دنیا متمرکز شده است.

وی افزود: بسیاری از غول‌های حوزه تبلیغات مارکتینگ دنیا مانند گوگل و مایکروسافت گرفته تا انجمن‌های بزرگ حوزه تبلیغات و اتحادیه‌های منطقه‌ای و اتحادیه‌های کشورهای مختلف در این سازمان عضو هستند و از آن طرف، گرایش اصلی سازمان جهانی تبلیغات به همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ارتقای علمی تبلیغات است. این سازمان تقریباً همزمان با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک (آغاز برجام) در ایران هم مستقر شد و دفتر نمایندگی ایجاد کرد.

ماجد با بیان اینکه البته تا پیش از این شرکت‌هایی بودند که به صورت فردی به عضویت این سازمان درآمده بودند، ادامه داد: برای استقرار این سازمان و ایجاد دفتر نمایندگی در ایران، یک روال قانونی طولانی طی شد به این خاطر که لازم بود این استقرار، منطبق با شئونات نظام مقدس جمهوری اسلامی و احترام به ملت بزرگ ایران باشد. انتظار ما از روز اول این بوده که وقتی یک سازمان بین‌المللی مایل به حضور در ایران و تاسیس دفتر نمایندگی است، باید در چارچوب‌های نظام ما و خواسته‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ملت ما حرکت کند.

کمیسر سازمان جهانی تبلیغات در ایران گفت: خوشبختانه این امر محقق شده و همین امروز شاهد هستیم که سند چشم‌انداز دفتر سازمان جهانی تبلیغات در ایران، منطبق بر دستورات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و به خصوص اقتصاد درون‌زایِ برون‌گرا بنا شده است. در این مجموعه یک هیئت امنا وجود دارد که بزرگانی از کشورمان در آن عضویت دارند. همچنین هیئت عالی اجرایی دفتر نمایندگی سازمان جهانی تبلیغات در ایران، در انتخاباتی که در سال ۲۰۱۵ برگزار و خوشبختانه با صد در صد آراء تمام اعضا، انتخاب شدند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶ هم خانه ایران در سازمان جهانی تبلیغات و برای اولین‌بار در جشنواره خلاقیت تبلیغات در شهر کن فرانسه، و بر اساس شئونات اسلامی مورد نظر و قبول نظام ما، ایجاد شد. همچنین برای اولین بار نماینده‌ای از ایران (مهرنوش شفیعی شهربابکی) به عنوان قائم مقام دبیرکل سازمان جهانی تبلیغات در حوزه آسیای مرکزی و غربی انتخاب شد. اتفاق دیگر واگذاری بخشی از مدیریت انتشار مجله معتبر بین‌المللی «مارکون پاب» این سازمان که در ۶۶ کشور منتشر می‌شود، به ایران بود.

ماجد گفت: به مجموعه این اقدامات باید تدوین استانداردها برای فعالیت این سازمان در ایران بر مبنای بیش از ۴۰۰۰ سند انطباق داده شده از اسناد استانداردسازی جهان را باید اضافه کرد که این کار رو به اتمام است و هیئت اجرایی نمایندگی سازمان جهانی تبلیغات در ایران با حدود ۶ تیم پژوهشی، به شدت روی آن کار می‌کنند و در حال بومی‌سازی این استانداردها هستند.

کمیسر سازمان جهانی تبلیغات در ایران همچنین با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری این نهاد با جشنواره ملی تبلیغات در ایران طی روزهای گذشته، اظهار امیدواری کرد با حمایت‌های مادی و معنوی و نیز پژوهشی، زمینه ارتقای فعالیت‌های تبلیغاتی در کشور فراهم شود و از سوی دیگر، جشنواره یادشده به جایگاهی عالیتر از آنچه که اکنون هست، دست یابد و به زودی در کنار جشنواره‌های مهم منطقه‌ای در حوزه تبلیغات مانند لینکس در دبی و اولیف کرام در هند، به جایگاه واقعی خود دست یابد و در آینده به باشگاه جشنواره‌های معتبر بین‌المللی نیز بپیوندد.

یادآوری می‌شود، هیئت عالی اجرایی سازمان جهانی تبلیغات در ایران در نخستین گردهمایی متخصصان ایرانی عضو سازمان جهانی تبلیغات که اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار شد، انتخاب شدند.

سازمان جهان تبلیغات (IAA) در ایران تحت نظارت هیات امنایی متشکل از مهرنوش شفیعی شهربابکی، سیدمحمدصادق خرازی، مهدی رحمانیان، رسول صدرعاملی، برنارد عزرائیلیان و محمد ماجد فعالیت می‌کند. IAA عنوان کرده که سند راهبردی خود در ایران را «بر مبنای تحقق اقتصاد درون‌زای برون‌گرا» تدوین کرده است.

کد N1603431

وبگردی