آفتاب

فشار احزاب به دولت برای لغو سفر پادشاه اسپانیا به ریاض به دلیل مسائل حقوق بشری

فشار احزاب به دولت برای لغو سفر پادشاه اسپانیا به ریاض به دلیل مسائل حقوق بشری

ایرنا نوشت: «آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا در حالی که اذعان داشت که وضعیت حقوق بشر عربستان رضایت بخش نیست ، از سفر قریب الوقوع فیلیپ ششم پادشاه این کشور به ریاض دفاع کرد.


به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه ، داستیس در پاسخ به انتقاد احزاب سوسیالیست،پودموس و چپ جمهوریخواه کاتالونیا از سفر پادشاه اسپانیا که از فردا (شنبه ) به مدت دو روز آغاز خواهد شد، بیان داشت که این سفر در چارچوب سفرهای سازمانی پادشاه در جایگاه رئیس کشور صورت می گیرد و «فیلیپ ششم» از زمان آغاز پادشاهی خود تا کنون هیچ سفر دوجانبه رسمی به عربستان نداشته و رسما میزبان پادشاه سعودی هم نبوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا ضمن اذعان بر این که وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی رضایت بخش نیست، بر جنبه تجاری سفر پادشاه تاکید کرد.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت که اسپانیا قصد دارد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در عربستان از فرصت این سفر نیز استفاده کند.
داستیس نهایتا تاکید کرد ، عربستان قابل چشم پوشی نیست و سفر پادشاه به این کشور نیز بسیار مناسب است.
احزاب چپگرای اسپانیایی از پادشاه اسپانیا خواسته ا‌ند که سفر خود به عربستان سعودی را بلافاصله و به شکل قطعی لغو کند.
این احزاب یک ارزیابی منفی درباره عربستان سعودی دارند و معتقدند سیستم حکومت عربستان پادشاهی مطلق گراست که بشکل نهادینه حقوق بشر را نقض می کند، مخالفان سیاسی را حبس نکرده ، دست به شکنجه در زندانها زده و زنان را تحت ستمی همه جانبه قرار می دهد.
بر اساس اعلامیه اداره اطلاع رسانی دیپلماتیک وزارت امور خارجه اسپانیا، این سفر رسمی به دعوت ملک «سلمان» پادشاه عربستان سعودی صورت می گیرد و پیش از این دوبار به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود.
در اوایل سال گذشته میلادی سفر برنامه ریزی شده پادشاه اسپانیا به عربستان به دلیل عدم تشکیل دولت در اسپانیا و در سفر برنامه ریزی شده ماه نوامبر 2016 نیز به دلیل درگذشت برادر پادشاه عربستان به تاریخ دیگری موکول شد.
وزاری امور خارجه و توسعه اسپانیا در این سفر، پادشاه را همراهی خواهند کرد.
49261

 

کد N1603252

وبگردی