آفتاب

بهره‌گیری از فناوری کشت بافت برای تولید انبوه گیاهان همسان و عاری از بیماری

بهره‌گیری از فناوری کشت بافت برای تولید انبوه گیاهان همسان و عاری از بیماری

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با بهره‌گیری از فناوری کشت بافت می‌توانیم گیاهان عاری از ویروس و بیماری و همسان در کشور تولید کنیم.

به گزارش ایلنا، طهماسبی در حاشیه نخستین همایش ملی توانمندی‌های مراکز کشت بافت کشور ، توسعه کشت بافت را یکی از روش‌های دستیابی سریع برای تکثیر انبوه و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی جنگلی، مرتعی، زراعی و باغی برشمرد و اظهار امیدواری کرد این روش کشت، در همه عرصه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: با استفاده از این روش کشت، علاوه بر تولید انبوه، می‌توان گیاهانی با سلامت و اصالت کامل از نظر نژادی تولید کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ، از فعالیت نزدیک به 70 شرکت کشت بافت در کشور خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در حال حاضر با فعالیت افراد متخصص و تحصیل‌کرده، به صورت متعادل در حال رشد هستند.

وی افزود: برای هم‌افزایی و افزایش تبادل اطلاعات دانش فنی و تقسیم کار و ایجاد رقابت بین شرکت‌‌‌های کشت بافت، نیازمند تشکل و انجمنی هستیم که خوشبختانه این انجمن بوجود آمده است و در حال حاضر در این نمایشگاه شاهد معرفی خدمات این شرکت‌ها در زمینه گیاهان زینتی، باغی، دارویی، زراعی، مرتعی و جئگلی در بخش‌های مناطق گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و مناطق سرد و معتدل هستیم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در خصوص برخی گونه‌های داخلی مانند گیاهان دارویی، انواع مرزه‌ها، آویشن‌ها و ... به دلیل تاثیر تغییرات اقلیمی و وجود تنش‌های خشکسالی در مراتع، باید از روش‌های تولید سریع همچون کشت بافت استفاده کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم معرفی شرکت‌های کشت بافت به تولید کنندگان تاکید و اذعان کرد: تولید گیاهان گلدانی (گل حنا، شمعدانی) و گل‌های زینتی به صورت کشت بافت در کشور وجود دارد، بنابراین تشکل‌ها و انجمن‌های کشت بافت باید برای جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور، اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص انجام دهند.

به گفته وی، در حال حاضر گیاهان گلدانی به صورت نشائی از خارج از کشور وارد می‌شود که با معرفی شرکت‌های کشت بافت به تولید کنندگان می‌توان این گیاهان را به صورت رقابتی در داخل کشور تولید کرد.

در نخستین همایش ملی توانمندی های مراکز کشت بافت، رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال نیز با اشاره به ضرورت استفاده کمتر از فضا،زمان و منابع آب و خاک برای تولید غذا با توسعه جمعیت در جهان، تاکید کرد : فن آوری های کشت بافت باید مدرن و نزدیک به طبیعت شود.

دکتر محمد حسن عصاره تصریح کرد: این موسسه از مشارکت انجمن های نظام مند و شناسنامه دار کشت بافت در تدوین و اجرای دستورالعمل های فنی و نظارتی در ثبت و گواهی بذر و نهال استقبال می کند.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی ایران نیز در حاشیه این همایش با بیان این که نخستین همایش ملی توانمندی‌های کشت بافت کشور به همت تمامی مراکز کشت بافت ایران برپا شده است، گفت: در چند سال اخیر کشت بافت در کشور رشد بسزایی داشته است و شرایطی فراهم شده تا خروج ارز از کشور به نحو قابل توجهی کاهش یابد.

دکتر رستگار با بیان این که تاکنون پایه‌های میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار مثل GF و GN از خارج وارد می شد، گفت: به همت متخصصان کشت بافت، علاوه بر قطع واردات، تولیدات این روش در سبد صادراتی نیز قرار گرفته است.

به گفته وی، کشورهای آسیای میانه، کشورهای خلیج فارس، عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که در سبد صادراتی ما قرار دارند.

رئیس انجمن کشت بافت گیاهی ایران با بیان این که هم اکنون حدود 40 میلیون تولید کشت بافت در سال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در بخش گل و گیاهان زینتی مانند رز، ژرورا، ارکیده و ... نیز از طریق این روش کشت، تولید آغاز شده است و امیدواریم با گسترش کشت بافت در کشور، در سال‌های آینده شرایط بهتری برای موفقیت بخش کشاورزی ایجاد شود.

رستگار با اشاره به کلنگ‌زنی نخستین مرکز کشت بافت خصوصی کشور توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: در حال حاضر فعالیت شرکت‌های کشت بافت کشور، مرهون درایت آن مقام عالی است.

وی به تولید رز از طریق کشت بافت اشاره کرد و گفت: رزهای تولید از این طریق در کشور به مراتب مطلوب‌تر از رزهای خارجی است و با استفاده از رزهای کشت بافت تولیدی در کشور، می‌توان گیاه سالم و اصیل تولید کرد.

 

کد N1602389

وبگردی