آفتاب
عضو هیئت‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران:

دستگاه اداری دولت بخشی است/نیازمند رویکرد گفتگو هستیم

دستگاه اداری دولت بخشی است/نیازمند رویکرد گفتگو هستیم

اردبیل – عضو هیئت‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران یکی از مشکلات جامعه امروزی را تمرکزگرایی و بخشی بودن دستگاه اداری دولت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیامک زند رضوی ظهر پنج‌شنبه در سمپوزیم جامعه‌شناسی اردبیل تصریح کرد: به منظور توسعه اجتماعی لازم است سه اصل حضور مؤثر فارغ‌التحصیلان در مسائل اجتماعی جامعه، مشارکت مؤثر شهروندان و حضور مؤثر انجمن‌های علمی محقق شود.

وی افزود: از جمله مشکلات اساسی جامعه که در حال حاضر مانع از تحقق این مهم می‌شود این است که خانواده و گروه‌های خویشاوندی نمی‌توانند به مانند گذشته پناهگاه افراد جامعه باشند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران افزود: علاوه بر این دستگاه اداری دولت به شدت بخشی و مرکزگرا است و نگاه از بالا به پایین حاکم است و بخش خصوصی و تعاونی نیز در انجام مسئولیت‌های اجتماعی کوتاهی می‌کنند.

به گفته زند رضوی برای حل‌وفصل این معضلات و دست‌یابی به توسعه اجتماعی لازم است با تقویت و توسعه سرمایه اجتماعی به تقویت زندگی افراد در جامعه کمک کرد.

وی افزود: کم‌هزینه‌ترین راه توسعه ایجاد بستر دائمی برای گفتگو است و لازم است موضوع گفتگو در تمامی لایحه و اقشار جامعه نهادینه شود.

مدیر کمیته دفاتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در استان‌ها ادامه داد: به همین منظور مدل گفتگو با عنوان محله‌های گفتگو تدوین شده که می‌تواند به صورت عملی در سطوح مختلف جامعه به کار گرفته شود.

زند رضوی از جمله مشکلات بر سر راه اجرای این مهم را استمرار نگاه امنیتی به سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و بیان داشت: برای رفع این معضل شفاف‌سازی فعالیت‌ها ضرورت ویژه دارد.

وی تصریح کرد: در عین حال استمرار نگاه بخشی و مرکزگرایی دستگاه‌های اجرایی نیز از جمله مشکلاتی است که راهکار آن استفاده از افرادی با ایده‌های جدید و خلاقانه علمی خواهد بود.

وی مشکل دیگر را پاسخ به نیازهای آموزشی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: به همین منظور برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی می‌تواند مؤثر عمل کند.

به گفته زند رضوی در حل مشکلات مالی نیز استفاده از ظرفیت‌های هر استان و هم‌کاسه کردن بودجه و اعتبار مؤثر خواهد بود.

کد N1602281

وبگردی