آفتاب
داوران دوسالانه نگارگری در گفتگو با مهر:

قدر هنر نگارگری را نمی‌دانیم/ بیشتر برای هنر مدرن پول خرج می‌کنند

قدر هنر نگارگری را نمی‌دانیم/ بیشتر برای هنر مدرن پول خرج می‌کنند

داوران دهمین دوسالانه نگارگری معتقد هستند در این دوره از دوسالانه بخش نگارگری افت و بخش تذهیب رشد داشته که درباره دلایل این اتفاق توضیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی تجویدی از پیشکسوتان هنر نگارگری و یکی از داوران دهمین دوسالانه نگارگری درباره کیفیت این دوره از آثار به خبرنگار مهر گفت: از دید من نمایشگاه در بخش نگارگری در سطح پایینی برگزار شده است و من انتظار بیشتری داشتم. همچنین از نظر سوژه و محتوا و تکنیک آثار قابل قبول نبود و کارهای تکراری را در این بخش شاهد بودیم که خالقان آنها تحت تاثیر اساتید هستند و خلاقیت در آنها کم دیده می شود، اما در بخش تذهیب کارهای خوبی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ما نیاز داشته باشیم این را به نسل بعد منتقل کنیم که در زیر شاخه های نگارگری از کدام دریچه به خلاقیت برسند و خودشان را در چارچوب های قواعد خشک دوره ای خاص محدود نکنند. در نگارگری بیش از هر هنری نیاز به دیدن و تحقیق داریمU یک نگارگر باید طراح و معمار باشد و آناتومی بداند حتی باید بناهای باستانی را بشناسد. در همین دوره کارهایی بود که در آن از معماری استفاده شده بود اما بسیار بد ارائه شده بود.

تجویدی با بیان اینکه بسیاری بر این باور هستند که اگر چارچوب را بشکنند سنت را شکسته اند، بیان کرد: نظر من این است که هنرمند باید تکنیک را بداند ولی در فضای بسته نماند و هر چه را به ذهنش می رسد پیاده کند و من استاد هم نباید چیزی را تحمیل کنم.

داور دوسالانه نگارگری در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه های انفرادی برگزار نمی کند نیز گفت: من ساکن شیراز هستم و اگر بخواهم نمایشگاهی از آثارم در تهران برپا کنم باید از هفت خوان رستم رد شوم. نگارخانه ها دید منفی نسبت به نگارگری ایرانی دارند. بنابر این برای برپایی نمایشگاه باید از هنرمند حمایت شود.

وی ادامه داد: در شیراز هم هنوز ما یک نگارخانه خوب نداریم که آثار در آن قابل ارائه باشد.

نگارگری خارج از ایران شناخته شده است

نوشین نظری دیگر داور نگارگری این دوسالانه درباره کیفیت آثار این دوره به خبرنگار مهر گفت: آثار مینیاتور در این دوره کمرنگ شده است. کیفیت آثار هم خیلی بالا نبود که فکر می کنم مهمترین دلیلش ندانستن طراحی توسط هنرمندان است برای همین در بخش گل و مرغ و تذهیب هنرمندها خوب کار کرده بودند، اما در بخش نگارگری باید قلم افراد قوی باشد. هنرمندی که طراحی قوی نداشته باشد سوژه به ذهنش می آید اما دستانش یاری نمی کنند تا آن را روی کاغذ بیاورد وگرنه تکنیک و پرداز و قلم گیری را می شود یاد گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلیل هم این است که باید از این هنر حمایت شود. وقتی هنرمندان نگارگر آثارشان را در کشورهای دیگر ارائه می دهند همه مبهوت می مانند، اما امروزه در کشور خودمان هنر مدرن پذیرای بیشتری دارد. اگر در بخش تذهیب هم رشد کرده ایم به این دلیل است که در کشورهای عربی تذهیب خریدار دارد و شاگردهای خود من وقتی پیشم می آیند می خواهند تذهیب یاد بگیرند تا بتوانند پولی در بیاورند و این امری بسیار طبیعی است.

این هنرمند با بیان اینکه بارها به نگارخانه ها برای برپایی نمایشگاه مراجعه کرده اما با دلشکستگی برگشته است، گفت: یک اثر نگارگری چند ماه وقت یک نگارگر را می گیرد و باید بسیار با دقت هم کار کند و تازه همان اثر زیر قیمت به فروش می رود در حالیکه افراد حاضر هستند پول بسیار بیشتری برای یک کار مدرن بدهند. بسیاری از افراد حتی هنوز درک درستی از نگارگری ندارند. به نظرم خارج از کشور این هنر بیشتر شناخته شده است تا در داخل کشورمان.

کد N1601480

وبگردی