آفتاب
اکبریانی به مهر خبر داد؛

بررسی دو جریان موازی شعر فارسی در «ادبیات و ایدئولوژیک»

بررسی دو جریان موازی شعر فارسی در «ادبیات و ایدئولوژیک»

محمدهاشم اکبریانی از آماده‌سازی مجموعه مقاله «ادبیات و ایدئولوژی» برای انتشار خبر داد که در آن دو جریان «عرفانی و ایدئولوژیک» و «غیرعرفانی و غیرایدئولوژیک» شعر فارسی بررسی شده‌اند.

محمدهاشم اکبریانی نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آثار جدید خود گفت: در حال حاضر یک مجموعه مقاله آماده چاپ دارم که مراحل اولیه فنی را طی کرده و از طرف ناشر برای گرفتن مجوز چاپ به ارشاد رفته است.

وی افزود: این مجموعه مقاله که «ادبیات و ایدئولوژی» نام دارد، تعدادی از مقالات تالیفی‌ام را شامل می‌شود که تعدادی از آن‌ها، پیش از این نشریات و مطبوعات چاپ شده اند و تعدادی دیگر از آن‌ها، برای اولین بار است که چاپ می‌شوند. بعد از گردآوری مقالات، یک اعمال اصلاح و ویرایش روی آن‌ها انجام دادم و مجموعه را به نشر مروارید سپردم. آن دسته از مقالاتی که پیش از این در مجلات چاپ شده بودند، برای چاپ در این کتاب مورد بازنگری قرار گرفته و کلا دگرگون شده‌اند. به نوعی که می‌توانم بگویم روی آن‌ها را بازنویسی کرده‌ام.

نویسنده کتاب «آرام بخش می‌خواهم» در ادامه گفت: خط رابط مقالات این کتاب، ادبیات و ایدئولوژی است. یکی از بحث‌های اصلی مقالات، ادبیات و عرفان و ادبیات عرفانی و ویژگی‌های این مفاهیم است. در این مقالات می‌توان این نتیجه را استنباط کرد که ایدئولوژی می‌تواند در ادامه عرفان به وجود بیاید. در نقطه مقابل، افکار غیرعرفانی و غیرایدئولوژیک قرار دارند که در شعر فارسی این افکار از خیام شروع شده تا به فروغ فرخزاد می رسند. افکار عرفانی هم در شعر فارسی از مولوی و حافظ شروع می‌شود و این رشته به شعرهای ایدئولوژیک شاملو می رسد. در واقع این دو جریان، دو خط موازی در شعر فارسی هستند که در این مقالات آن‌ها را بررسی کرده‌ام. کتاب «ادبیات و ایدئولوژی» با حدود ۲۱۰ صفحه چاپ می شود و قرار است با حدود ۱۷ مقاله به نمایشگاه کتاب تهران برسد.

این داستان‌نویس همچنین گفت: علاوه بر «ادبیات و ایدئولوژی» رمانی به نام «عصب کشی» دارم که قرار است توسط نشر چشمه منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود. شخصیت اصلی این رمان مردی به نام اصغر است که ارتباط زبانی خود را با جامعه قطع کرده و صرفا با خودش در آینه صحبت می‌کند. این رمان در حجم حدود ۲۶۰ صفحه منتشر خواهد شد.

وی در پایان گفت: علاوه‌بر این اثر در انتظار چاپ، مشغول نوشتن رمانی هستم که محور موضوعی آن، کنکاش در ماهیت عشق است و هنوز در حال نگارش آن هستم.

کد N1600609

وبگردی