آفتاب

تجدید اعتبارنامه بین المللی آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات شبکه شریف

تجدید اعتبارنامه بین المللی آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات شبکه شریف

تهران-ایرنا-آزمایشگاه آزمون وارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف موفق شد ضمن تجدید اعتبارنامه بین المللی نظام کیفیت ISO/IEC17025 خود، دامنه آن را به آزمون امنیت تجهیزات شبکه ارتقا دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، مدیر آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه شریف از تجدید اعتبار نامه بین المللی نظام کیفیت ISO/IEC17025 و افزایش دامنه این آزمایشگاه به آزمون امنیت تجهیزات شبکه ارتقا خبر داد.
دکتر امیرحسین جهانگیر افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهان امروز را به یک جامعه اطلاعاتی تبدیل کرده است که در آن دسترسی و استفاده از اطلاعات نقش محوری و تعیین کننده در پیشرفت و امنیت کشورها دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش روزافزون این فناوری در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور و نیز نبود مرجعی مناسب برای ارزیابی تجهیزات مرتبط ، 'آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه' با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران در تابستان 1388 در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف شروع به کار کرد.
به گفته وی این آزمایشگاه پشتیبان، بازوی فنی و همکار موسساتی مانند موسسه استاندارد و سازمان تنظیم مقررات بوده و به عنوان مرجعی برای آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه، خدمات فنی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهد و اکنون نیز مرجع ارزیابی و تائید نمونه تجهیزات شبکه سازمان تنظیم مقررات و سازمان استاندارد کشور است.
جهانگیر ادامه داد: در دانشگاه‌ها و واحدهای تحقیقاتی، نتایج آزمایش اساس تصمیم‌گیری‌های تجاری، تولید محصول، پیشبرد علم، ارائه تئوری‌ها و نظریات علمی و اکتشافات جدید به شمار می آید و نتایج آزمایشگاه ها در دستگاه‌های نظارتی ملاک اعلام نظر در خصوص رد یا قبول فرآورده یا محصول است.
وی بر اهمیت فراوان صحت و درستی نتایج آزمون های آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت آزمایشگاه ها، تعیین ملاکی برای ارزیابی و اعلام نظر در خصوص نتایج آنها بسیار اساسی است که این ملاک همان سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه است.
جهانگیر توضیح داد: استاندارد ISO/IEC-17025 تعیین کننده الزامات مدیریتی و فنی برای کیفیت و احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است و نظام مدیریتی و الزامات فنی آزمایشگاه را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی افزود: نظام مدیریتی در این استاندارد به ساختار سازمان برای مدیریت فرآیندها و یا فعالیت‌های آن اطلاق می‌شود که منابع سازمان شامل محصولات و خدمات آن را به گونه‌ای مدیریت کنند که برآورنده اهداف سازمان یا نیازمندی‌های کیفی مشتریان باشد و در عین حال با مقررات بیرونی سازمان نیز تطابق داشته باشد.
دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: در صورتی که آزمایشگاه‌ها الزامات استاندارد ISO/IEC-17025 را برآورده کنند و توسط مراجع ذیصلاح بین المللی تأیید صلاحیت شوند، پذیرش نتایج آزمون و کالیبراسیون آنها در سطح بین المللی آسان خواهد شد.
وی بیان داشت: به کارگیری این استاندارد همکاری بین آزمایشگاه ها و سایر سازمان‌ها را تسهیل و به تبادل اطلاعات، تجارب و نیز هماهنگ کردن استانداردها و روش‌های اجرایی کمک می‌کند که خوشبختانه این تایید از سوی موسسات بین المللی گواهی دنده ایزو 17025 برای دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.
جهانگیر، ارتقای سطح آزمایشگاه‌های عضو و کسب اعتبار بین المللی، افزایش اطمینان از صحت نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه‌ها، کسب اطمینان از کالیبره شدن مستمر تجهیزات آزمایشگاه‌ها، تسهیل همکاری میان آزمایشگاه‌ها و سایر سازمانها، استاندارد کردن روشهای اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه‌ها، ارتقای سطح مشتری مداری آزمایشگاه‌ها، امکان پذیرش آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه مرجع از طرف موسسه استاندارد و امکان ارائه خدمات در سطح بین المللی را از دیگر مزایای اخذ این استاندارد ذکر کرد.
مدیر آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: آزمون‌های کارایی و تایید نمونه انواع قراردادهای شبکه لایه دوم و سوم شامل آزمون‌های انطباق، عملکرد و کارآیی بر روی تجهیزات شبکه، مثل سوئیچ و مسیریاب IPv4/v6 را انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت: در آزمون‌های کارایی، نرخ برون دهی، تاخیر و اتلاف بسته‌ها در شرایط مختلف ارزیابی شده و نتایج آن ارائه می‌شود و به منظور سازگاری دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف در شبکه، این تجهیزات باید بتوانند آزمون‌های انطباق را بر اساس استانداردهای تعیین شده با موفقیت بگذرانند.
جهانگیر به وجود تجهیزات شبکه به صورت اصل و تقلبی در بازارهای بین المللی اشاره کرد و گفت: عملکرد این تجهیزات به خصوص در شبکه زیرساخت، تاثیر بسیار زیادی در عملکرد لایه‌های بالاتر مثل بانک‌ها و دیگر کاربران دارد، بنابراین ممیزی و ارزیابی تجهیزاتی که قرار است در شبکه‌ها داخل کشور به کار گرفته شود بسیار حیاتی است تا از ورود تجهیرات تقلبی و اخلال در شبکه ارتباطی کشور جلوگیری شود.
وی یادآور شد: با توجه به نیاز مبرم در کشور برای آزمون و ارزیابی امنیتی تجهیزات شبکه، با تلاش کارشناسان، آزمایشگاه در سال 1395 موفق به اخذ مجدد گواهی نامه مزبور و همین طور افزایش دامنه آن به حوزه آزمون امنیت تجهیزات شبکه شد بنابراین علاوه بر آزمون‌های کارایی و انطباق تجهیزات سوئیچ و مسیریاب شبکه، آزمون امنیت حفاظ و سامانه تشخیص و جلوگیری از نفوذ نیز در آزمایشگاه انجام قابل انجام شد و با اضافه شدن حوزه امنیت، دامنه کاربرد نظام کیفیت آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه، مورد تایید بیش از 20 مرجع بین‌المللی قرار خواهد گرفت.
علمی**1055**1440
دریافت کننده : زینب کارگر ** انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
کد N1600057

وبگردی