آفتاب

یک فعال سیاسی: شبکه های اجتماعی می توانند با سانسورهای بدون منطق مقابله کنند

یک فعال سیاسی: شبکه های اجتماعی می توانند با سانسورهای بدون منطق مقابله کنند

مشهد- ایرنا- یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار ارزشمند می توانند در خدمت رشد انسانی قرار گیرند و با سانسورهای بدون منطق مقابله کنند.

جواد آرین منش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود و به رسمیت شناختن حق مردم در استفاده از شبکه های مجازی افزود: در شرایط کنونی دیگر هیچ رسانه و نهادی قادر به مهار اطلاعات و اخبار و سانسور نیست چون اخبار از شبکه های مختلف در حال انتشار است.
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی هم می توانند در خدمت جامعه قرار گیرند و مفید باشند به شرط اینکه سطح آگاهی مردم در قبال آنها و نحوه استفاده از آن افزایش یابد.
این فعال سیاسی اجتماعی گفت: آگاهی حق مردم است و مردم حق دارند از مسائل مختلف آگاهی داشته باشند، ابزارهای آگاهی بخش متنوعند که شبکه های اجتماعی از جمله جدیدترین آنها هستند.
وی افزود: رسانه ها و از جمله شبکه های اجتماعی و توسعه آنها امری غیرقابل انکار است که روند رو به رشدی هم دارند لذا هیچکس قادر نخواهد بود مانع توسعه ارتباطات شود.
آرین منش ادامه داد: کاری که دولت و دولتمردان می توانند انجام دهند این است که با توجه به اینکه این شبکه ها تیغ دولبه هستند و هم می توانند در خدمت رشد آگاهی مردم قرار گیرند و هم می توانند مخرب باشند، سواد رسانه ای مردم را ارتقا دهند تا استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی صورت گیرد.
وی در خصوص آن فراز از سخنان رئیس جمهوری که به برخورد دولت با حقوقهای غیرمتعارف و ضرورت مقابله با آن در سایر نهادها پرداخته بود نیز گفت: هیچکدام از سه قوه و هیچیک از مسئولان نظام نمی توانند بپذیرند مدیرانی ناعادلانه حقوقهای نامتعارف دریافت کنند اما این پدیده مثل سایر مظاهر فساد در دستگاههای مختلف رسوخ کرده است.
او افزود: مساله حقوق نامتعارف مربوط به امروز و دیروز نیست و کسانی که بخواهند این مساله را به دولت کنونی یا آن دولت یا قوه خاصی در مقطع خاصی نسبت دهند جفا کرده اند چون واقعیت این است که این مسائل ریشه تاریخی دارد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد به این مسائل اصولی پرداخته شود باید به ریشه ها، علل و عوامل پدیده حقوقهای نجومی پرداخته شود و تقریبا در همه ارکان اجرایی، قضایی و پارلمانی نمونه هایی از آن وجود دارد. شاید یکی از دلایل عمده آن هم ناکارآمدی دستگاههای نظارتی است.
آرین منش گفت: در نظام ما دهها دستگاه نظارتی در قوای سه گانه تعبیه شده یعنی اگر به سراغ مجلس بروید یک نهاد نظارتی قدرتمند به نام دیوان محاسبات در آنجا فعال است؛ اگر به سراغ قوه قضائیه بروید چند سازمان مثل بازرسی کل کشور در این قوه وجود دارد؛ همچنین در دستگاههای اجرایی نیز ذیحسابیها، حراستها و وزارت اطلاعات حضور دارند.
وی افزود: علاوه بر اینها خیلی سازمانهای دیگر هم وجود دارند که هر کدام ناهماهنگ کار خودشان را می کنند و در عمل هم موفق نبوده اند که گلوگاههای فساد را در کشور مهار کنند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی فساد از یک جایی سر در می آورد و خودش را نشان می دهد به موضوعی سیاسی تبدیل می شود و هر جریانی جریان دیگری را متهم می کند، در حالی که در همه دولتها و بخشهای مختلف حاکمیت وجود داشته و الان هم موضوع قوه قضائیه و مجریه نیست.
وی گفت: اگر یکدلی و صمیمیت بین قوا به وجود نیاید و مسائل بین قوا به رسانه ها کشیده شود امر بسیار مذمومی است و مردم و جامعه دچار انفکاک می شوند و وحدت ملی به مخاطره می افتد.
1922/1858**
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **منتشرکننده: عباسعلی نقی یان
کد N1598869

وبگردی