آفتاب

اقدامات وزارت اطلاعات در شناسایی اموال بابک زنجانی موثر بود/ برخی اموال به نام بستگان یا دوستان او بود

اقدامات وزارت اطلاعات در شناسایی اموال بابک زنجانی موثر بود/ برخی اموال به نام بستگان یا دوستان او بود

سخنگوی قوه‌قضاییه با تشریح عملکرد دستگاه‌ها در شناسایی اموال بابک زنجانی گفت: اگر اقدامات جدی وزارت اطلاعات نبود برخی از اموال بابک زنجانی که به نام او نبود هیچ‌گاه شناسایی نمی‌شد. البته اطلاعات سپاه هم کارهایی در این زمینه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود گفت: ناجا و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه گزارش‌های خود را درباره پرونده بابک زنجانی ارائه داده‌اند و مشخص شد پرداخت‌ها و دریافت‌هایی که این شخص انجام داده است هیچ‌کدام در داخل ایران نبوده است زیرا به دلیل تحریم‌ها امکان ورود ارز به کشور وجود نداشته است. بازپرس پرونده برای پیگیری مسائل در خارج از کشور با مشکل مواجه بود و ثانیاً در برخی از کشورهای مذکور ما امکان فعالیت نداشتیم زیرا با آن کشور‌ها موافقت‌های قضایی و استرداد مجرمین نداشتیم. بازپرس تقاضا می‌کند که موضوع در سطح بالاتری بررسی شود. 

او یادآور شد: در جلسه‌ای با رئیس قوه قضائیه که معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه حضور داشتند موضوع مطرح شد و از این آقایان خواسته شد که در رابطه با این پرونده همکاری کنند تا بتوان اموال این شخص را شناسایی و ردیابی کنند. آقایان هم قول همکاری دادند. 

محسنی‌اژه‌ای افزود: به دنبال این جلسه دادستان تهران هم کار قضایی خود را ادامه و کار جدی برای ردیابی اموال در خارج از کشور انجام داد که در حدود یک سال بیش از ۳۰ جلسه با مسئولان بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و برخی دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد تا بتوانند اموال را ردیابی کنند. در چند نوبت در ستاد مبارزه با فاسد اقتصادی که معاون اول رئیس جمهور رئیس آن است و هر سه قوه در آن عضو دارند این موضوع مطرح شد و به اعضا سفارش شد که راجع به این پرونده همکاری کنند. معاون اول رئیس جمهور مصوبه ستاد را به دستگاه‌ها اعلام کرد. 

او ادامه داد: بعد از بررسی‌های گوناگون متوجه شدیم که اموال به نام بابک زنجانی نیست و بعضاً به نام بستگان یا دیگران است و ردیابی این اموال در خارج از کشور نیز کار بسیار مشکلی است. 

معاون اول قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: به همین دلیل تقسیم کار کردیم؛ وزارت اطلاعات به همراه بازرسی کل کشور موظف شدند تا پیگیر ردیابی اموال در داخل و خارج از کشور باشند. وزارت اطلاعات اقدامات بسیار جدی و مفیدی را در زمینه شناسایی اموال انجام داده و در حال انجام هم است و آنها توانستند اموالی که به نام او نبود را شناسایی کنند. اگر اقدامات جدی وزارت اطلاعات نبود برخی از اموال بابک زنجانی که به نام او نبود هیچ‌گاه شناسایی نمی‌شد. اطلاعات سپاه هم کارهایی در این زمینه کرد. البته اقدامات وزارت اطلاعات شاخص‌تر بود. 

محسنی‌اژه‌ای افزود: بابک زنجانی ادعا می‌کرد که در فلان کشور در فلان بانک فلان مبلغ پول دارد. نمایندگانی از وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت نفت و دادستانی موظف شدند برای تحقیق و بررسی به این کشور‌ها بروند. زنگنه وزیر نفت مکرراً می‌گفت لازم نیست این آقا در حال حاضر پول‌ها را بدهد فقط اثبات کند دریک حسابی پول‌ها موجود است. نگرانی ما این است که پولی وجود نداشته باشد. 

او گفت: سه هیات برای بررسی ادعاهای بابک زنجانی به کشورهای مختلف رفته‌اند اما هر بار متوجه شدند که این ادعا‌ها کذب بوده است. هیات دیگری توانستند در چهار یا پنج کشور اموالی از بابک زنجانی شناسایی کنند این اموال به نام اشخاص دیگری ثبت شده بود که با تحقیقات جدی بازپرس این اموال کشف شد و این افراد احضار شدند و برخی از آن‌ها قبول کردند که این اموال متعلق به آن‌ها نیست. 

سخنگوی دستگاه قضایی اظهار کرد: افزود: در جریان تحقیقات یکسری از طلب‌های بابک زنجانی هم مشخص شد که یک قلم آنکه به تایید دستگاه‌های مربوط هم رسیده که ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو و بابت خرید نفت از بابک زنجانی است. در ادامه تحقیقات و بررسی نظر به این بود که یک متولی برای نگهداری اموال کشف شده از بابک زنجانی احتیاج است.

ادامه دارد

کد N1598804

وبگردی