آفتاب

تحصیل ۳ هزار و ۶۳۶ دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی

تحصیل ۳ هزار و ۶۳۶ دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اعلام اینکه در حال حاضر سه هزار و ۶۳۶ دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: ۶۲۰ نفر از این افراد در دوره‌های دکترا تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سالارآملی؛ قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل صبح امروز در نشستی خبری از برگزاری همایش زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور در ایران خبر داد و اظهار داشت: این همایش در روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ماه برگزار می‌شود که افتتاحیه آن در وزارت علوم و ادامه برنامه در دانشگاه علامه برگزار خواهد شد.

سالار آملی با بیان این مطلب که هدف از برگزاری این همایش، جمع آوری گزارشی از توسعه زبان و ادبیات فارسی در سراسر کشور است، گفت: برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای اولین بار در دنیا از دیگر اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اعلام اینکه حدود ۱۰۰ کشور در دنیا برای زبان خود تعیین سطح می‌کنند، خاطرنشان کرد: در همین راستا، ما هم قرار است؛ برای زبان و ادبیات فارسی این برنامه ریزی را انجام دهیم؛ بررسی و جمع بندی آن در همایش مدیران زبان و ادبیات فارسی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین بازنگری و تدوین سرفصل‌ها و منابع آموزشی زبان و ادبیات فارسی را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد و گفت: ۸۲ نفر از رؤسای گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی کشور از 43 کشور دنیا و همچنین وزرای علوم و ارشاد و رئیس بنیاد سعدی در این همایش حضور خواهند داشت.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اعلام اینکه در حال حاضر سه هزار و ۶۳۶ دانشجوی خارجی در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی خارج از کشور تحصیل می‌کنند، افزود: ۶۲۰ نفر از این افراد در دوره‌های دکترا تحصیل می‌کنند.

سالار آملی درباره تعداد اساتیدی که برای کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی به خارج از کشور اعزام شده‌اند، نیز توضیح داد: ۲۲۲ استاد زبان و ادبیات فارسی از سال ۶۲ تاکنون برای برپایی این کرسی‌ها به کشورهای خارجی اعزام شده‌اند. این همایش به مدت دو روز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار  می شود و حدود ۳۰ سخنرانی دارد.

وی همچنین درباره امضای سند ۲۰۲۰ آموزشی توسط وزارت علوم، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز چیزی توسط وزارت علوم امضا نشده و توافقی به یونسکو ارسال نشده است.

کد N1598694

وبگردی