آفتاب

نشانه ای از پایبندی دولت یازدهم به تامین حقوق شهروندی

نشانه ای از پایبندی دولت یازدهم به تامین حقوق شهروندی

کرج - ایرنا - تصمیم دولت یازدهم برای تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، به عنوان پروژه ای که در دولت قبل ناقص و با مشکلات فراوان متولد شد،‌ نشان از تعهد و پایبندی دولت به حقوق شهروندی هموطنانی دارد که سال ها برای داشتن سرپناه هزینه کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دولت را در سال 1392 در حالی تحویل گرفت که کشور با مشکلات عدیده ای نظیر رکود مزمن حاکم و رشد منفی 6.8 درصدی و تورم 43 درصدی مواجه بود، بر این اساس مبنای کار دولت یازدهم بر سخت کوشی برای رفع این دو مشکل عمده کشور گذاشته شد.
تشدید تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت نیز دولت نوپای یازدهم را از همان ابتدا در تنگنای شدید قرار دارد و از سویی دولت که پایبندی خود به تامین حقوق ملت ایران از ابتدا اعلام کرده بود، باید در این شرایط سخت پروژه هایی نظیر مسکن مهر را که از ابتدا با مشکلات فراوان و در برخی موارد غیرکارشناسانه آغاز شده بود، تکمیل می کرد.
از همان ابتدا، دولت با پروژه مسکن مهر مواجه بود که برغم تبلیغات گسترده ای که برای آن صورت گرفت، مشکلات فراوان داشت زیرا بنا به تاکید رئیس جمهوری خانه هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد، نه مسجدی، نه کلانتری، نه مدرسه، نه برق، نه آب، نه گاز، و نه آب و نه جاده و به همین دلیل دولت برای تحقق وعده خود که همان پایبندی به حقوق شهروندی بود، بسیار دچار زحمت شد اما با این وجود رئیس جمهوری تاکید کرد که تا پایان دولت پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت و گوی مستقیم اخیر خود با مردم تاکید کرد که مسکن یکی از مواردی است که متاسفانه رشد منفی داریم، همانطور که بعضی از بخش ها مثبت است و رشد داریم، در بخش مسکن رشد منفی داریم.
وی تصریح کرد: راه حل این است که مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کنند و بتوانند مسکن تهیه کنند، وقتی مسکن تهیه نمی شود، ناچارند اجاره نشینی کنند و روند اجاره ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می کند و مردم در مشکلات هستند.
دولت یازدهم با افزایش قابل توجه تسهیلات و کاهش نرخ سود آن گامی بزرگ برای خانه دار شدن مردم برداشت تا از این طریق تحرکی در بخش مسکن و حتی ایجاد اشتغال در کشور برداشته شود.
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون رئیس جمهوری نیز تاکید کرد که مسکن مهر در حالی به دولت یازدهم به ارث رسید که 420 هزار میلیارد ریال دین به بانک مرکزی داشت و زیر ساخت های آن اعم از آب و برق و گاز فراهم نشده بود، اما با این حال دولت باوجود محدودیت های مالی از انجام آن سرباز نزد و به تکمیل آن پرداخت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جریان سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان البرز گفت که دولت 10هزار میلیارد ریال برای کمک به تکمیل واحدهای مسکن مهر اختصاص داده است.
محمد باقر نوبخت افزود:‌ 10 هزار میلیارد ریال برای کمک به مسکن مهر ازسوی دولت به خزانه تخصیص داده شده که مشکلات مربوط به مسکن مهر مرتفع شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد که بخشی از اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان البرز اختصاص می یابد.
برخی از واحدهای مسکن مهر در نقاط مختلف کشور به دلیل مشکلات و کاستی هایی که به آن اشاره شد اکنون بدون متقاضی باقی مانده است. هر روز تعداد مشتریانی که از دریافت مسکن مهر انصراف می دهند، افزایش می یابد، اما با این وجود دولت خود را متعهد به تامین حقوق مردمی که برای خانه دار شدن تا کنون هزینه کرده اند، می داند.
مدیرعامل شهر جدید هشتگرد گفت که در این شهر 11هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی وجود دارد، در حالی که برای این واحدها 250 میلیون ریال تسهیلات در بانک مسکن در نظر گرفته شده است.
سید شمس میریان افزود: با توجه به اینکه مسکن مهر به وسیله چند دستگاه دولتی ساخته شده، اگر دستگاه های خدمات رسان ومتولی همکاری نکنند ما در رسالت خود دچار مشکل خواهیم شد.
میریان تصریح کرد: 20 هزار واحد مسکن مهر این شهر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما خدمات زیر بنایی ندارد.
وی گفت: بنا بر برآورد هزینه اجرایی خدمات زیربنایی که در کار گروه دولت رسیدگی و به تصویب رسیده بود، 60 هزار میلیارد ریال اعتبار به مسکن مهر کل کشور تخصیص یافت تا وزارت نیرو خدمات زیربنایی آنرا انجام دهد، اما تنها 3 هزار میلیارد ریال به وزارت نیرو پرداخت شد و به تازگی 10 هزار میلیارد ریال دیگر تصویب شده که 8هزار میلیارد به وزارت نیرو و 2 هزار میلیارد ریال به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود تا خدمات زیربنایی را ارائه دهند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: به دلیل نبود خدمات زیربنایی 100 میلیارد ریال نیز انصرافی مسکن مهر در این شهر وجود دارد و باید ازطریق سامانه مسکن مهر این مبالغ بازگردانده شود.
رییس مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز به خبرنگار ایرنا گفت که طبق توافق بین اداره کل و شهرداری های استان، نگهداری و خدمات دهی در شهرک ها مسکن مهر به مدیریت های شهری واگذارمی شود.
داریوش حسینی افزود: براین اساس خدمات دهی به واحد های مسکن مهر ماهدشت، شهرجدیدهشتگرد و شهرجدی ابریشم توسط شهرداری ها انجام خواهد شد.
وی بیان داشت: شهرداری هاخدماتی نظیرایجاد فضای سبز، اتوبوسرانی، آتش نشانی، حمل زباله و غیره دراین شهرها برعهده خواهند داشتو
این مسئول با اشاره به اینکه دراین زمینه جلسات مختلفی برگزارشده است، گفت: در صورتی که مسکن مهربه شهرداری ها واگذار شود، مشکلات خدماتی و زیر ساختاری آن رفع می شود.
حسینی خاطر نشان کرد: با این اقدام امکان رونق گرفتن ساخت و ساز ها در بخش های مسکونی و تجاری قوت می گیرد چرا که متولی صدور پروانه از این پس شهرداری ها هستند.
وی با بیان اینکه دولت نیز برای تکمیل خدمات زیر بنایی مسکن مهر مبالغی را در نظر گرفته است ، افزود: این مبالغ به صورت کارشناسی و مطابق با نیاز های مسکن مهر است که امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری را برای البرز دریافت کنیم.
حسینی اظهار کرد: دولت 7 هزارمیلیارد ریال از محل فروش زمین های دولتی برای آماده سازی مسکن مهر درسراسر کشور اختصاص داده است.
عملیات ساخت 110 هزار واحد مسکن مهر از اواخر دهه 80 در استان البرز آغاز شد که بخشی از این واحدها تکمیل و به مردم واگذار شده است.
استاندارالبرز نیز با بیان اینکه حدود 110 هزار واحد مسکن مهر در این استان احداث شده است، گفت: 50 درصد این واحدها آماده تحویل شده است.
سید حمید طهائی افزود: دولت 2 هزار میلیارد تومان زمین، اوراق و منابع مالی برای تکمیل و سر و سامان گرفتن پروژه های مسکن مهر البرز اعتبار تخصیص داده است.
وی ادامه داد: در جریان سفر رییس جمهوری به البرز سهم این استان هزار میلیارد تومان اعلام شده که برای ایجاد زیرساخت های مسکن مهر تصویب ،تخصیص و ابلاغ شده است.
استاندار البرز همچنین در خصوص زیرساخت های مسکن مهر در استان نیز بیان کرد: براساس آمار بیش از 110 هزار واحد مسکن مهر در استان احداث شده که بیش از 50 درصد آن نیز آماده تحویل شده و در بخشی از آن نیز اسکان صورت گرفته است.
طهائی ادامه داد: باتوجه به فقدان زیرساخت هایی نظیرانشعاب آب و برق و ... بخشی از واحدهای مسکن مهر بدون تامین این زیر ساخت ها به مردم واگذار شده است.
وی گفت: در این بین علاوه بر خریداران،پیمانکاران نیز متضرر شده اند، به همین منظور شورای مسکن استان تشکیل و کارگروهی برای بررسی مشکلات موجود و تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر تعیین شده است.
استاندار البرز با اعلام یک هزار میلیارد تومان توسط هیات دولت برای ایجاد زیرساخت های مسکن مهر در استان البرز اختصاص یافته، گفت:به همین منظور 40 میلیارد تومان نیز برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرجدید هشتگرد اختصاص پیدا کرده است که تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:محمدعزیزپور
کد N1598379

وبگردی