آفتاب

چرا بلوغ جنسی برای ازدواج کافی نیست؟

چرا بلوغ جنسی برای ازدواج کافی نیست؟

مدیرکل امور اسناد و مترجمان قوه قضائیه گفت: باید ضمانت اجرا به قدری محکم باشد که کسی خارج از فرایند قانونی ازدواج نکند و با این مشکل که فرد ۷۰ساله با فرد ۱۵ساله ازدواج می‌کند، مواجه نشویم یا فردی که اختلال پدوفلیا دارد، با یک کودک ازدواج نکند.

علی کاظمی درباره ضرورت تغییر قانون سن ازدواج در ایران با تأکید بر نبود توازن در مقررات کشور در این زمینه‌، عنوان کرد: در قانون خانواده حضور کودک زیر ۱۵ سال در دادگاه خانواده ممنوع شده است، اما در جای دیگر یک کودک ۱۰ساله می‌تواند ازدواج کند که این دو ماده با یکدیگر در تعارض هستند. همچنین در بخشی از قانون کودکان زیر ۱۸ سال از انجام امور مالی خود منع شده‌اند و از طرف دیگر فرد ۱۳ساله بعد از ازدواج با مسائلی مانند مهریه و نفقه سروکار دارد و سؤال این است که آیا می‌تواند این موارد مالی را انجام دهد. 

این حقوق‌دان اضافه کرد: براساس مقررات استخدامی کودک زیر ۱۵ سال نمی‌تواند در جایی استخدام شود، حالا چگونه یک پسر ۱۵ساله می‌تواند درآمد داشته و هزینه خانواده را بپردازد. 

این قاضی دادگستری با اشاره به اینکه ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی هیچ حداقل سنی را برای ازدواج مشخص نکرده است، تصریح کرد: براساس این ماده قانونی، زیر ۱۳ سال با رعایت سه شرط مصلحت کودک، موافقت دادگاه و موافقت والدین می‌تواند در هر سنی ازدواج کند و چه‌بسا ممکن است کودک را در دوسالگی به عقد در بیاورند که ضروری است این مسئله حل و حداقل سنی تعریف شود تا کمتر از آن امکان ازدواج نداشته باشد. 

وی افزود: برای ایجاد یک شرکت اقتصادی کوچک افراد باید بیش از ۲۰ سال داشته باشند و صلاحیتشان احراز شود و نباید مرتکب جرمی شده باشند؛ بنابراین بلوغ جنسی به‌تنهایی برای ازدواج کافی نیست.
کد N1598173

وبگردی