آفتاب
یک فعال صنفی کارگری:

رسالت اصلی فنی و حرفه ای فراموش شده‌است/ لزوم ایجاد ارتباط میان نیاز بازار و صنعت

رسالت اصلی فنی و حرفه ای فراموش شده‌است/ لزوم ایجاد ارتباط میان نیاز بازار و صنعت

علی خدایی معتقد است: رسالت اصلی سازمان فنی و حرفه ای که مهارت آموزی حین کار است، به فراموشی سپرده شده است و نقش این سازمان به صورت فورمالیته درآمده‌است.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با آموزش‌های ضمن خدمت و مهارت آموزی به نیروی کار گفت: مهارت آموزی به نیروی کار یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید با سیاست‌گذاری و اجرای مناسب، به آن پرداخته شود. چرا که در برخی مواقع قوانین، مقررات و دستورالعمل کافی وجود دارد اما آن چه در عمل اتفاق می افتد، اختلاف معناداری با این قوانین و مقررات دارد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه گفت: طی دهه‌های گذشته و با بحران جمعیتی که در کشور ایجاد شد، شاهد موج عظیمی از جوانانی بودیم که نیاز به کار داشتند و کشور قادر به تامین شغل برای آن‌ها نبود، لذا سیاست گذاری‌ها به سمت و سویی رفت که با گسترش دانشگاه‌ها و ایجاد رشته‌هایی که لزوماً با نیاز بازار مرتبط نبود، ورود افراد به بازار کار را به تأخیر انداختند.

خدایی افزود:  وقتی ارتباط منسجم و قوی میان دانشگاه و آموزش های مهارت آموزی و بازار کار وجود ندارد، نتیجه نهایی آن ایجاد جمعیت زیادی از بیکاران فارع التحصیل دانشگاهی است.

وی در ادامه به عملکرد سازمان فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: تا آن جا که به عملکرد سازمان فنی و حرفه ای مربوط است، این سازمان برای آموزشهای در حین کار طراحی شد. به عبارت دیگر هدف این بود که زمانی که تکنولوژی های جدید به کار گرفته می شود، روش کار با آن ها در حین کار به نیروی انسانی داده شود و سازمان به نوعی وظیفه آموزش تکمیلی به کارگران را برعهده بگیرد.

خدایی ادامه داد: اینکه کارگر ساختمانی را آموزش بدهیم و خروجی خاصی هم وجود نداشته باشد، هیچ هدفی را برآورده نمی کند. چرا که بارها شاهد بوده‌ایم کسانی که برای مهارت آموزی به این مراکز رفته اند، از استادی که مهارت مذکور را به آن ها آموزش می داده اند، ماهرتر بوده است. به عنوان مثال کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه باید از این مراکز گواهی و کارت مهارت آموزی دریافت کنند و برخی موارد وظایف این مراکز تبدیل به یک امر فورمالیته و نمایشی می شود که با اهداف شان فاصله دارد و فقط برای جمع آوری رزومه کاری از آن ها استفاده می شود.

خدایی تاکید کرد: با استناد به آسیب شناسی موضوع مهارت در کشور، پیشنهاد می شود سازمان فنی حرفه ای کشوری برای بهبود عملکرد خود هدفمندتر عمل کند و ضمن ایجاد ارتباط میان نیاز بازار و صنعت، نیازهای جدید را شناسایی کرده و به تربیت نیروی ماهر بپردازد.

این فعال کارگری در ادامه تاکید کرد: در این زمینه لازم است یک هشدار جدی داده شود؛ و آن این که این سازمان نباید از مسیر اصلی خود خارج شود. وظیفه این سازمان آموزش مهارت به کارگران و نیروی کار است.

خدایی در پایان تصریح کرد:  اما برخی مواقع شاهدیم که حرف از برون سپاری می شود و یا در لایحه اصلاح قانون کار، حرف از خصوصی سازی به میان می آید.  اینها همه تحریف رسالت اصلی سازمان فنی و حرفه ای که همان مهارت آموزی به کارگران است، محسوب می‌شود.

کد N1597480

وبگردی