آفتاب

خشونت علیه زنان باید از قوانین محو شود/خواسته ما رفع تبعیض است نه گرفتن امتیاز ویژه

خشونت علیه زنان باید از قوانین محو شود/خواسته ما رفع تبعیض است نه گرفتن امتیاز ویژه

ایلنا: فریده غیرت با اشاره به مساله خشونت علیه زنان گفت: حرف این نیست که این امتیازات ویژه‌ای که به مردان داده شده است گرفته شود و به زنان داده شود خواسته ما رفع تبعیض است نه گرفتن امتیاز ویژه.

فریده غیرت در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی مجموعه از حقوق شهروندان است که آحاد مردم باید از آن برخوردار باشند منتها برخی از این حقوق به مرحله اجرا نرسیده است و رییس جمهور این منشور را ارایه داده و تاکید بر اجرای این قوانین هم دارد.

این حقوقدان با اشاره به حقوقی که برای زنان در این منشور در نظر گرفته شده است گفت: در منشور حقوق شهروندی به رفع تبعیض و رفع خشونت علیه زنان توجه شده و حقوقدانان و صاحب نظران در این مورد در حال بحث و نقد مسائل مربوط به آن هستند. رفع خشنوت علیه زنان خواست جامعه است باید زمینه رفع این خشونت در قوانین و تربیت مردم ما بوجود بیاید.

این فعال حقوق زنان در مورد قداماتی که می‌توان در جهت رفع خشونت علیه زنان انجام داد، اظهار کرد: خشونتی که در قوانین وجود دارد باید به کلی محو شود. دادن برخی امتیازات ویژه به مردان زمینه ساز خشونت شده است. بطور مثال وقتی قانون مدنی ریاست خانواده را با مرد می‌داند رابطه زن و شوهر را از یک رابطه عاطفی و عاشقانه تبدیل به یک رابطه رییس و مرئوسی می‌کند که طبعا این ریاست مرد، باعث به وجود آمدن قدرت برای او می‌شود و این قدرت است که خشونت را به وجود می‌آورد.

این وکیل دادگستری افزود: در مواردی مقابله با این خشونت بسیار شدید است. برخی قتل‌ها و جنایاتی که در این زمینه شاهد آن هستیم به دلیل همین مسائل است و در اصطلاح عامیانه کارد به استخوان زن رسیده است که دست به این کار زده است. همچنین یکی از خشونت‌های قانونی که وجود دارد این است که خروج زن از کشور را معطوف اجازه همسر او کرده‌ که این امر سلب حق از زن است و نوعی خشونت است.

غیرت تصریح کرد: در تمام مواردی که خشونت موجب تضییع حقوق زن می‌شود چه در نهاد خانواده و چه در محل کار و اجتماع باید به رفع تبعیض توجه شود. وقتی در شرایط مساوی بین یک زن و مرد از لحاظ تحصیلات و صلاحیت مرد را برای شغلی استخدام می‌کنند و یا پست ریاست را به مردی می‌دهند این قسم اعمال خشونت آمیز است. 

او افزود: حرف این نیست که این امتیازات ویژه‌ای که به مردان داده شده است گرفته شود و به زنان داده شود خواسته ما رفع تبعیض است نه گرفتن امتیاز ویژه. بطور مثال در مورد حضانت اطفال، حضانت را به فردی بدهند که صالح است اگر مادر صالح بود به او بدهند. نباید به شکل قاعده گفته شود که حضانت با پدر و جد پدری است؛ همین مساله باعث بروز خشونت می‌شود. ما خواهان حق اضافی برای زنان نیستیم فقط می‌گوییم باید شایسته سالاری حاکم شود. دید جنسیتی برای اصلاح قوانین مورد تایید و تحسین ما است که تبعیض را از بین ببرد نه اینکه امتیاز خاصی را به طرفی بدهد.

کد N1597346

وبگردی