آفتاب

کاهش 51 درصدی آتش سوزی در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست

کاهش 51 درصدی آتش سوزی در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست

تهران - ایرنا- مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میزان آتش سوزی جنگل در مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 51 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علی تیموری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در سال 93 حدود 6 هزار و 574 هکتار آتش سوزی در مناطق چهارگانه رخ داده بود که این رقم در سال 94 به سه هزار و 394هکتار کاهش یافت.
وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست در زمینه مقابله و پیشگیری از آتش سوزی در مناطق چهارگانه اقدامات خوبی انجام داده است، در سال 94 کمیته اطفای حریق در مناطق چهارگانه تشکیل شد، همچنین تفاهم نامه ای با وزارت دفاع با هدف استفاده از بالگرد منعقد شد که بر اساس آن، در 6 استان بالگرد مستقر شد و 16 استان مانور اطفای حریق با هدف ایجاد هماهنگی میان نهادهای مختلف برگزار شد.
وی ادامه داد: با توجه به این که در سال 94 بارندگی شرایط مساعدی داشت و موجب رشد پوشش گیاهی شده بود نگران شیوع آتش سوزی در این مناطق بودیم اما با اقدامات پیشگیرانه، دو هزار و 120 هکتار اتش سوزی رخ داد یعنی 36 درصد کمتر از سال 94 و نسبت به سال 93 کاهش 67 درصدی داشته است.
تیموری گفت: در پارک ملی گلستان در سال های 90، 91، 92 و 92 آتش سوزی کمتر از هزار هکتار نداشتیم اما امسال فقط 90 هکتار دچار حریق شده بود، در سال 89 هزار و 800 هکتار در آتش سوخت.
وی افزود: علت بیش از 95 درصد آتش سوزی در پارک ملی گلستان، مسافران هستند از این رو مکان هایی برای استراحت مسافران در نظر گرفته شد و گشت سیار نیز به طور مداوم در پارک در حال گشت زنی است.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین از ابتدای امسال 500 میلیون تومان تجهیزات برای اطفای حریق برای محیط بانان خریداری شد.
وی اظهار کرد: امسال در استان های کردستان، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی به ترتیب 430 ، 370، 101 و 131 هکتار آتش سوزی رخ داده است.
تیموری افزود: برای تقویت یگان حفاظت محیط زیست با موسسه مالی اعتباری کوثر وابسته به وزارت دفاع تفاهم نامه ای 40 میلیارد تومانی منعقد کردیم که بر اساس آن قرار شد این موسسه نسبت به تامین تجهیزات انفرادی و موتور برای سازمان محیط زیست اقدام کند که روز گذشته امضا و به وزارت دفاع ارسال شد.
وی در باره نصب سنسورهای هشدار آتش سوزی در جنگل ها هم گفت: سال 95 در جنگل استان های فارس، ایلام، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد و پارک ملی گلستان سنسورهای هشدار آتش نصب شد که قرار است آن را توسعه دهیم.
تیموری افزود: کارکرد این سنسورها در استان ایلام بسیار مناسب بوده است به طوری که میزان آتش سوزی در این استان از 500 هکتار در سال 94 به 30 هکتار در سال 95 کاهش یافت.
به گفته وی، استفاده از پهپاد برای پایش مناطق نیز جزو برنامه های سازمان است اما به علت گران بودن این فناوری نیاز به اعتبار داریم، البته استان اصفهان مناطق حفاظت شده خود را از نظر حضور شکارچیان هم با استفاده از پهپاد کنترل می کند.

*** 80 درصد باغ وحش های کشور مجوز محیط زیستی دارند/ صدور مجوز باغ وحش منوط به رعایت دستورالعمل محیط زیست
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از مجموع 80 باغ وحش، مراکز نگهداری حیوانات و باغ پرندگان در کشور 80 درصد آنها مجوز سازمان محیط زیست را اخذ کرده اند.
وی افزود: از حدود دو سال گذشته که کار ساماندهی باغ وحش ها، مراکز نگهداری حیوانات و باغ پرندگان در کشور در سازمان محیط زیست آغاز شد متوجه شدیم 60 تا 70 درصد این مراکز مجوز سازمان را ندارند که برای ساماندهی آنها ابتدا دستورالعمل های موجود را تغییر داده و به استان ها ابلاغ کردیم.
تیموری اظهار کرد: با توجه به این دستورالعمل جدید و فشار سازمان محیط زیست اکنون 80 درصد این مراکز مجوز سازمان محیط زیست را دریافت کرده اند و همچنین به میزان 60 درصد، جایگاه نگهداری حیوانات بزرگ چثه مانند گربه سانان افزایش یافت یعنی اگر قبلا یک پلنگ در محیطی 8 متری بود اکنون 60 درصد به آن فضا اضافه شده است.
وی با بیان اینکه دوربین های مدار بسته برای کنترل ورود و خروج حیوانات در این مراکز نصب شده است، گفت: 7 مجموعه در سراسر کشور که خود را با دستورالعمل جدید سازمان تطبیق ندادند تعطیل شدند و از 20مجموعه باغ وحش در کشور 16 مورد به استاندارد سازمان نزدیک شدند و مجوز دریافت کردند.
تیموری تاکید کرد: صدور مجوز مراکز نگهداری حیوانات، باغ وحش و باغ پرندگان منوط به رعایت دستورالعمل سازمان و استانداردهای جهانی است و قرار است تا پایان امسال دو باغ وحش که بیشتر از همه خود را به دستورالعمل سازمان نزدیک کردند به عنوان باغ وحش نمونه معرفی شوند.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تا پایان سالجاری دیگر باغ وحشی بدون مجوز نخواهیم داشت، تعطیلی این مراکز کار بسیار دشواری است زیرا ساماندهی حیوانات موجود در آنها کار آسانی نیست اما با فشار سازمان و همت صاحبان این مراکز بیشتر آنها خود را به استاندارد سازمان نزدیک کردند.
وی اظهار کرد: اعلام کرده بودیم تا زمانی که مرکزی مجوز سازمان محیط زیست را دریافت نکند حق اضافه کردن حیوان به مجموعه را ندارد همچنین هر گونه فروش هم ممنوع است.

*** استرداد 3 هزار هکتار زمین از مراکز تکثیر و پرورش حیوانات
تیموری درباره مراکز تکثیر و پرورش گونه ها گفت: سازمان محیط زیست از سالها پیش به 66 مرکز تکثیر و پرورش گونه ها مجوز داده بود که از این تعداد 40 مجموعه فعال نبودند، اما زمین دریافت کرده بودند که به حدود 3 هزار هکتار می رسید از این رو با هماهنگی با منابع طبیعی نامه استرداد این زمین ها به منابع طبیعی نوشته شد.
وی تاکید کرد: زمانی که متقاضی زمین دریافت می کند، باید شروع به کار کند اما زمانی که کاری در زمین های گرفته شده از سوی منابع طبیعی انجام نمی شود، باید بازپس داده شود.

*** بیمه خرس سیاه، خرس قهوه ای و کروکدیل در دستور کار
تیموری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از یکسال گذشته کار بیمه حیات وحش را در دستور کار خود قرار داده است که اولویت با گونه های در خطر انقراض مانند یوزپلنگ، پلنگ، خرس سیاه، خرس قهوه ای و کروکدیل بود که با همکاری شرکت بیمه دانا یوزپلنگ و شرکت بیمه ما پلنگ تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و دیگر گونه ها هم در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان این که در سال 95 در چندین نوبت خسارت پلنگ به مبلغ 500 میلیون تومان پرداخت شد، افزود: بیمه دانا به مدت 5 سال و به مبلغ 50 میلیون تومان برای هر یوزپلنگ و بیمه ما نیز به مدت 5 سال و مبلغ 60 میلیون تومان، برای یک قلاده پلنگ پرداخت می کند.
تیموری به کاهش تلفات پلنگ در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش جریمه ها از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان و بیمه کردن این گونه جانوری ارزشمند تاثیر بسیاری در کاهش تلفات آن در کشور داشته است.
علمی 9014**
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1595952

وبگردی