آفتاب
سخنان مهم رئیس جمهور:

اموال بابک زنجانی الان کجاست؟/ هم حسابهای دولت شفاف شوند، هم قوه قضاییه

اموال بابک زنجانی الان کجاست؟/ هم حسابهای دولت شفاف شوند، هم قوه قضاییه

دولت حاضر است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل و خرج و حساب‌هایش را روشن کند... و درمقابل انتظار است قوه قضائیه نیز همه حساب‌های خود را روشن نماید... هر دستگاه باید در حیطه اختیارات و وظایف خود عمل کند و به افکار عمومی پاسخگو باشد... با فرافکنی و بی‌تدبیری، منافع مردم حراست نمی‌شود.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند؛ دیداری که رئیس جمهوری بار دیگر پرسش‌های مردم درباره پرونده‌های میلیاردی را تکرار کرد، پرسش‌هایی چون اینکه در پرونده متهم بزرگ نفتی  «در مورد  این حجم عظیم از اموال متعلق به مردم چه کسانی و چگونه تصمیم گرفته‌اند و این حجم عظیم پول چگونه در اختیار یک فرد قرار گرفته و این اموال الان کجاست؟»
حجت‌الاسلام حسن روحانی درعین حال، افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور را نیازمند همکاری همه قوا و نهادها دانست و تأکید کرد: با فرافکنی و بی‌تدبیری، منافع مردم حراست نمی‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه که روز سه‌شنبه برگزار و حدود دو ساعت به طول انجامید، رئیس و اعضای کمیسیون، نقطه نظرات خود را درباره مسائل مهم برنامه‌ریزی و مسائل اقتصادی کشور با حجت‌الاسلام حسن روحانی در میان گذاشتند. ارزیابی برنامه‌های پنج‌ساله کشور، تقدیر از تلاش‌های دولت در سیاست خارجی و پیشبرد برجام، ضرورت هماهنگی بیشتر وزرا، مدیریت بازار ارز، تشکر از اقدامات دولت در خدمت به ایثارگران، پیگیری مصوبه بدهی‌های بانکی، حمایت از دولت در مقابله با فساد اقتصادی و توجه بیشتر به توازن‌های منطقه‌ای و توسعه مناطق محروم در تخصیص امکانات، مهم‌ترین محورهای مورد تأکید در سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.
نمایندگان همچنین درباره مراحل بررسی و تصویب برنامه ششم در مجلس و بودجه سال 96 که به مجلس تقدیم شده است، توضیحاتی  ارائه کردند.  روحانی در این جلسه با قدردانی از همراهی‌های مجلس و دولت، گفت: از اهداف اصلی دولت در سه سال گذشته، ایجاد «آرامش» در جامعه و اقتصاد بوده است. ایجاد ناآرامی و عمیق کردن شکاف‌ها در جامعه و فضای سیاسی کشور زیانبار است. برای گسترش نشاط و تلاش در جامعه، لازم است مردم در اقتصاد و سیاست جامعه، آرامش و ثبات را ببینند و دولت تمام توان خود را مصروف آن کرده است که آرامش به اقتصاد کشور برگردد و فضای سیاسی جامعه از تنش و التهاب فاصله بگیرد.
وی اضافه کرد: هدف دیگر دولت، «گشایش» در فضای اقتصادی و سیاسی جامعه و ارتباطات بین‌المللی بوده است که آثار آن در نشاط سیاسی و فرهنگی، شکوفایی و رشد اقتصادی نمایان شده است. رئیس جمهوری تأکید کرد: لازمه مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی جامعه «شفافیت اطلاعات» است. اگر مردم ببینند که آنچه به حقوق مردم مربوط می‌شود بدون ابهام و پرده‌پوشی به اطلاع آنان می‌رسد، با اعتماد و دلگرمی بیشتر، برای پیشرفت کشور و حمایت از نظام تلاش می‌کنند. اگر در موردی خیانت به بیت‌المال صورت گرفته است، باید به سؤالات مردم پاسخ داده شود. در پرونده بابک زنجانی و همکارانش که حدود 7/2 میلیارد دلار از بیت‌المال به یغما رفته- و اکنون با سود متعلقه به بیش از 5/3 میلیارد دلار رسیده است- حق مردم است که بدانند در مورد این حجم عظیم از اموال متعلق به مردم چه کسانی و چگونه تصمیم گرفته‌اند و این حجم عظیم پول چگونه در اختیار یک فرد قرار گرفته و این اموال الان کجاست؟
روحانی افزود: از آغاز کار دولت، وزارت نفت شاکی و پیگیر وصول این مطالبات بوده و وزارت اطلاعات پرونده را دنبال کرده است. موضع دولت همواره این بوده است که برای تکمیل پرونده رسیدگی، باید متهم در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گرفت که با کسب همه اطلاعات، پیگیری لازم در همه ابعاد صورت می‌پذیرفت و زمینه برای اقدام سریع و قاطع قضایی فراهم می‌شد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور، نیازمند همکاری همه قوا و نهادها است. با فرافکنی و بی‌تدبیری، منافع مردم حراست نمی‌شود و هر دستگاه باید در حیطه اختیارات و وظایف خود عمل کند و به افکار عمومی پاسخ دهد. قوه قضائیه هم در این زمینه مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارد و باید پاسخگو باشد. لازم است با حفظ آرامش و با همکاری و هماهنگی بیشتر قوا، از موانع و مشکلات عبور کرد و به مسائل اصلی مردم پرداخت.
رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با کمک نمایندگان محترم مجلس، تصویب برنامه ششم با حفظ شاکله و بار مالی در حد لایحه دولت صورت پذیرد و با ایجاد فضای مساعد اقتصادی و سیاسی، رونق تولید و کسب و کار با سرعت و ثبات ادامه یابد.
روایت جعفرزاده از جلسه دیروز
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در تشریح این دیدار به خبرگزاری خانه ملت گفت: در این جلسه درخصوص پرونده بابک زنجانی نیز روحانی روایت کرد که در ابتدای دستگیری بابک زنجانی نامه‌ای به آملی لاریجانی با این مضمون که این پرونده  را به وزارت اطلاعات بدهید، نوشته است  و استدلال‌های خود را درباره این درخواست  نیز بیان کرد. وی افزود: روحانی مطرح کرد که بعد از نامه در دیداری حضوری با رئیس قوه قضائیه نیز این درخواست را داده است. نماینده رشت تأکید کرد: روحانی علاوه بر این مطرح کرد که در پرونده زنجانی هنوز سرنوشت سه و نیم میلیارد پول مشخص نیست و اگر اعدام صورت بگیرد، بسیاری از سؤالات بی جواب می ماند.
وی افزود: روحانی تأکید کرد که دولت حاضر است سامانه تشکیل داده و تمام دخل و خرج و حساب‌های دولت در آن روشن شود و در مقابل نیز انتظار است قوه قضائیه  همه حساب‌های خود را روشن کند. نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تأکید کرد: روحانی تصریح کرد که در کل به دنبال شفافیت هستم و اختلافی بین رؤسای قوا نباید باشد و با هر دو رئیس قوه ارتباط خوبی دارم.
انتقاد روحانی از برهم خوردن شاکله برنامه ششم
جعفرزاده ایمن آبادی درباره نظرات روحانی درباره برنامه ششم توسعه گفت: روحانی تأکید داشت که دوران پیش از انقلاب برنامه عمرانی تصویب می‌شد و روایت می‌کرد که حتی رئیس مجلس نیز یک بار تأکید کرد که هر اندازه خلاصه نیز دولت به مجلس برنامه ارائه دهند. وی ادامه داد: روحانی روایت کرد که آقای لاریجانی نامه‌ای به رهبری نوشتند و من هم پاسخ آن را به رهبری نوشتم اما پخش نشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ایشان به نقل از‌ هاشمی رفسنجانی گفت که بعد رهبری بین نامه شما و نامه لاریجانی نظر شما را تأیید کرد و من خدمت آقا رفتم آماده هستم احکامی که داده‌ام پس بگیرم و ظرف دو ماه هم برنامه کامل بدهم، آقا گفتند نظری ندارم، خودتان حل کنید. جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه در نقل صحبت‌های روحانی گفت: روحانی انتقاد می‌کرد که شاکله برنامه به هم ریخته و بار مالی زیادی دارد، شورای نگهبان نیز مقرر شد مواردی که شاکله به هم ریخته و بار مالی دارد حذف کند. وی تصریح کرد: روحانی مطرح کرد که دولت ما آمادگی داشت اگر کلیات را مجلس رد می‌کرد، برنامه کامل می‌داد، اما با این درآمد فعلی کشور فقط می‌توانیم بودجه کشور را تأمین کنیم و به تحقق موارد برنامه ششم نمی‌رسیم.
حوزه‌های امنیتی تنها باید بر اقتصاد نظارت کنند اما دخالت نکنند
نماینده رشت  با اشاره به این نگاه حسن روحانی مبنی بر اینکه تا زمانی که اقتصاد از امنیت جدا نشود درست نمی‌شود، گفت: روحانی در این جلسه تأکید داشت که حوزه‌های امنیتی تنها باید نظارت کنند اما دخالت نکنند، اگر حوزه‌های امنیتی دخالت در اقتصاد داشته باشد، بخش خصوصی نمی‌تواند فعالیت و رقابت کرده آن زمان رقابت نیز رقابت آزادی نیست. نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: روحانی تأکید داشت که بخش‌های نظامی و انتظامی هرچقدر اعتبار بخواهند می‌دهم اما اجازه ورود آنها به اقتصاد را نمی‌دهم.
روایت روحانی از گلایه رهبری درباره تأسیس بانک  توسط یک نهادنظامی
وی با بیان اینکه روحانی تأکید داشت که اقتصاد کشور را باید احیا کنیم، تصریح کرد: نیروهای مسلح نباید بانک داشته باشند و هیچ کدام هم با مجوز رهبری نیست. جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین تأکید کرد: روحانی در این جلسه روایت کرد که در زمان ریاست جمهوری آقای‌ هاشمی مقام معظم رهبری وی را به عنوان دبیر شورای امنیت فرا خواندند و تأکید داشتند که برو با آقای‌ هاشمی صحبت کن و بگو چرا یکی از نیروهای نظامی در حال زدن بانک است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص نیز گفت: ایشان روایت کرد که در این خصوص با آقای‌ هاشمی صحبت کرده و مطرح شده که موضوع مورد بحث نیروی نظامی نیست اما در کل تأکید داشتند آقا بشدت از اینکه دستگاه امنیتی ورود به حوزه اقتصاد داشته باشد، گلایه داشتند.
کد N1595387

وبگردی