آفتاب

جنجال در واگذاری بخش همودیالیز به بخش خصوصی

جنجال در واگذاری بخش همودیالیز به بخش خصوصی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واگذاری واحدهای همودیالیز به شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی به وزارت بهداشت هشدار داد، این در حالی است که وزیر بهداشت معتقد است باید از خدمات بخش خصوصی استفاده شود.

به گزارش همشهري، علي نوبخت با اشاره به رايزني‌ها درباره واگذاري واحدهاي حياتي همودياليز به شركت‌هاي خصوصي، گفت: به وزارت بهداشت بابت بي‌توجهي به راهنمايي‌هاي انجمن علمي نفرولوژي ايران هشدار مي‌دهم. همچنين نامه‌هاي اين انجمن و پاسخ معاون درمان وزارت بهداشت و اظهارنظر كتبي يكي از نمايندگان مجلس در اين زمينه را به ديوان محاسبات ارجاع خواهم داد. اين در حالي است كه روز گذشته انجمن نفرولوژي ايران طي بيانيه‌اي گفت كه به‌عنوان تخصصي‌ترين نهاد علمي حوزه نفرولوژي كشور وظيفه حرفه‌اي، اخلاقي و شرعي خود مي‌داند كه نسبت به عواقب اجراي عجولانه اين طرح هشدار جدي دهد و مسئولان امر را به بازنگري در اين طرح و استفاده از نظرات كارشناسي دعوت مي‌كند كه مبادا به‌راحتي با جان 28هزار بيمار نيازمند دياليز در كشور بازي كنند.

قاضي‌زاده هاشمي اما در واكنش به انتقادات گفت: وظيفه نداريم كه نظرات همه را تأمين كنيم بلكه وظيفه ما حمايت از مردم است و البته اين مشكلات هم در حال رفع شدن است و همه خاطرجمع باشند كه قانون رعايت مي‌شود. در غيراين صورت دستگاه قضايي بايد تشخيص دهد. بنابراين اقدام درست اين است كه خدماتي باكيفيت بهتر و قيمت پايين‌تر را از بخش خصوصي خريداري كنيم. وي با بيان اينكه يكي از بخش‌هايي كه در آينده براي‌مان مشكل‌ساز مي‌شود، بحث دياليز و بيماري‌هاي كليوي است، افزود: ما در كشور به 5 هزار تخت دياليز نياز داريم كه هم‌اكنون فقط 50درصد نيازمان را در اختيار داريم. از طرفي منابع جديدي هم براي ساخت مراكز جديد نداريم. از نظر ما اين حركت خوب است و شروع خوبي هم براي اجراي اين موضوع و مراقبت بيشتر از مردم و صرفه‌جويي در هزينه‌هاست.

  • برون‌سپاري معايب و مزاياي همودياليز

مديركل دفتر مديريت بيمارستان‌ها و تعالي خدمات وزارت بهداشت، با اشاره به اينكه موضوع برون‌سپاري و واگذاري معمولا در همه كشورهاي دنيا امري طبيعي و مرسوم است، گفت: حتي اگر روش واگذاري‌ها به‌صورت ناقص هم انجام شود بهتر از وضعيت حاكم بر دياليز است.

دكتر سيداحمد تارا در گفت‌وگو با همشهري افزود: كيفيت دياليز در كشور ما بسيار پايين است و مرگ‌ومير در بخش دياليز بسيار بالا. همچنين توزيع خدمات دياليز در مناطق مختلف كشور بسيار نامناسب و ناعادلانه است و اين در حالي است كه ما در اين زمينه نياز به گسترش خدمات دياليز در تمام كشور داريم و نبايد كلانشهرها را درنظر بگيريم و از روستاها و شهرهاي دورافتاده غفلت كنيم. ضمن اينكه در چشم‌انداز1404 هم گفته شده كه بايد تخت‌هاي بيمارستاني در كشورمان دوبرابر شود كه محال است بتوان با بودجه بخش دولتي به اين موضوع جامه عمل پوشاند. وي ادامه داد: به اين موضوعات فرسودگي دستگاه‌هاي دياليز را نيز بايد اضافه كرد. حدود 30درصد دستگاه‌هاي ما يعني از 5هزاردستگاهي كه وجود دارد فرسوده هستند كه سبب عدم‌رضايت بيش از 50درصد از بيماران شده است. بنابراين در شرايط فعلي و براي برون‌رفت از اين وضعيت طرح واگذاري بخش‌هاي دياليز دولتي كشور بهترين تصميم است و معتقدم كه حتي اگر روش واگذاري‌ها به‌صورت ناقص هم انجام شود بهتر ازاين وضعيت است. تارا همچنين گفت: طراحي يك مدل نظارتي دقيق و با چند آزمايش ساده مي‌توان روند كيفي كار توسط كمپاني‌ها و بخش خصوصي را نشان داد. درواقع موضوع نظارت را پاشنه آشيل واگذاري‌ها مي‌دانم و به همين دليل معتقدم با راه‌اندازي سازماني چون سازمان تنظيم مقررات دياليز كه پيش‌تر هم در وزارت بهداشت موضوعش مطرح شده بود مي‌توان دغدغه‌ها و نگراني‌ها را رفع و رجوع كرد. همچنين اين اقدام را عجولانه نمي‌دانم چرا كه حدود 3سالي است كه اين طرح عنوان شده است. البته نگراني‌ها مبني بر اينكه دانش فني براي اداره اين شكل از دياليز وجود دارد يا نه، دغدغه‌اي جدي است. همچنين واگذاري چند استان به تنها يك شركت و كمپاني و ايجاد انحصار در مديريت بخش‌هاي دياليز و از بين رفتن رقابت در ارائه خدمات هم بحثي است كه نبايد ناديده گرفته شود.

کد N1593945

وبگردی