آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است

مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است

مشهد- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهد قطب و محور تحولات دینی، معرفتی و معنوی ایران و جهان اسلام است و دنیای اسلام به مشهد نیاز دارد.

سید رضا صالحی امیری روز دوشنبه در نشست 'شورای سیاستگذاری مشهد 2017' در این شهر افزود: ما ایرانیان به سفره پربرکت و معنویت حضرت ثامن الحجج (ع) نیازمند هستیم و این شهر نیازی به ما و انتخاب آیسسکو ندارد.
وی اظهار کرد: آنچه در شورای سیاستگذاری رویداد مشهد 2017 و شورای هماهنگی این رویداد طی 2 سال اخیر انجام شد همه مقدمه ای برای یک هدف بزرگتر و والاتر است.
وی گفت: این افتخار نصیب ما ایرانیان شده که مشهد را پایتخت فرهنگی بنامیم که امروز جهان بویژه دنیای اسلام بیش از هر زمان نیازمند و تشنه معنویت رضوی است و هدفی را که طی این 2 سال دنبال می کنیم گسترش فرهنگ معنوی رضوی در جهان اسلام ست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خراسان رضوی در گذشته تاریخی خود چهارراه تحولات مذهبی و فرهنگی و قومی و مبدا و مقصد بسیاری از بزرگان و فرهیختگان بوده و بسیاری از بزرگان ایران و جهان اسلام از مکتب خراسان رضوی برخاسته اند.
وی احیای مکتب خراسان رضوی را هدف دوم این رویداد عنوان کرد و گفت: حرم مطهر رضوی چشمه جوشان مشهد و خراسان رضوی است که می تواند همه انسان های تشنه معنویت و خسته این دنیای پرآشوب را سیراب کند.
وی اظهار کرد: پیام دیگر این رویداد به دنیا آن است که در شرایطی که امروز دنیای اسلام در جنگ و خشونت و دیدگاه های تکفیری می سوزد، تنها راه نجات، بازگشت به معنویت و فرهنگ صلح، معنویت و اخلاق است.
صالحی امیری با بیان اینکه رمز مشهد و حضور بارگاه ثامن الحجج (ع) در این نقطه، نیازمند واکاوی دیگری است، گفت: اگر امروز بنا باشد ما به دنبال امنیت باشیم در سال 2017 مشهد را به عنوان امن ترین نقطه جهان به دنیا معرفی می کنیم.
وی افزود: هدف دیگری که از این رویداد پیگیری می شود فراخوانی و دعوت از همه جهانیان به ویژه جهان اسلام برای سفر به این شهر امن است.
وی هدف دیگر را احیای هویت دینی، ایرانی و اسلامی دانست و اظهار کرد: تمدن بزرگ ما در خراسان می تواند پرچمدار تمدن نوین اسلامی باشد که رهبر معظم انقلاب هم بارها بر احیای این تمدن نوین تاکید داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما می توانیم احیاگر تمدن نوین اسلامی از مشهد در سال 2017 باشیم و اگر بناست تمدن ایرانی و اسلامی با ادبیات نوین احیا شود نقطه ثقل و مرکزی حرکت این تمدن از این خطه خواهد بود زیرا این سرزمین در تبار تاریخی این ظرفیت مهم را در خود نهفته دارد و تلاش دست اندرکاران این رویداد در سال 2017 احیای تمدن نوین اسلامی از این منطقه خواهد بود.
وی هدف محوری دیگر در سایه این امر را وحدت جهان اسلام عنوان کرد و افزود: امروز از مناقشه جهان اسلام بیش از هر زمان دشمنان ما سود می برند و مشهد 2017 می تواند پرچم وحدت و معنویت را از این خطه بر فراز مناره اسلام به اهتزاز درآورد.
وی تاکید کرد : زبان وحدت در 2017 از خراسان و مشهد بلند می شود و صدای وحدت در این سال از مشهد به جهان اسلام منعکس خواهد شد.
صالحی امیری تصریح کرد: رویداد مشهد 2017 نباید فقط محدود به جغرافیای خراسان شود و در سراسر کشور در آستانه دهه فجر تا دهه فجر 96 باید همه شهرها و استانها و همه جشنواره ها رنگ و بوی رضوی داشته باشد.
وی گفت: در این میان باید تصویر مشهد 2017 در چهار جشنواره بین المللی فیلم فجر ، موسیقی ، تئاتر و شعر محسوس باشد و فرهنگ رضوی در سراسر دنیای اسلام و جهان فراگیر شود و همه جا رنگ و بوی مشهد رضوی داشته باشد.
وی افزود: از سویی از چهار گروه انتظار ویژه است از جمله روحانیون و حوزه های علمیه که انتظار می رود در محافل و مراسم مختلف احیای فرهنگ رضوی را در دستور کار خود قرار دهند، دانشگاه و نخبگان نیز در دانشگاه ها، گفت و گوها و کرسی های آزاد اندیشی را بر مبنای احیای مفهوم مشهد 2017 و فرهنگ رضوی قرار دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نهادهای مردمی گسترده در کشور نیز باید تلاش کنند در حوزه فعالیت های خود تصویر مشهد 2017 را احیا کرده و موسسات فرهنگی که بیش از 6 هزار مورد است و صدها نهاد مردمی، مساجد ،تکایا، مداحان، نویسندگان و اصحاب دارای تریبون در کلام، سخن و تحلیل به این مساله مهم یعنی احیای گفتمان نبوی و رضوی بپردازند.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز باید بخشی از ظرفیت خود را در اختیار احیای فرهنگ رضوی در کشور قرار دهند و هنرنمایی در مشهد و خراسان رضوی برای ارائه هنر اسلامی و ایرانی به دنیا در قالب اعزام گروه های مختلف هنری به جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.
صالحی امیری احیای گفت و گوی میان کشورها وادیان و فرق اسلامی در سال 2017 به میزبانی مشهد را از دیگر زمینه های مهم این رویداد خواند و گفت: مشهد دعوت کننده همه نحله ها و فرقه های مذهبی و ادیان دینی است و این حرکت پیامی روشن دارد که گفت و گو عامل وحدت و قرابت و عامل محوری برای کاهش تنش ها است.
وی این روز را برای مشهد پرافتخار و زمانی فرخنده برای خراسان رضوی و از روزهای زیبای ملت ایران و تاریخی ارزشمند برای جهان اسلام دانست و از تمام تلاش های مسئولان و دست اندرکاران این رویداد بویژه علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1593811

وبگردی