آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پیام صلح و برادری را از مشهد مقدس به همه جهانیان فریاد می زنیم

پیام صلح و برادری را از مشهد مقدس به همه جهانیان فریاد می زنیم

مشهد- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز با آغاز رویداد فرهنگی مشهد 2017 از این شهر مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، همزیستی مسالمت آمیز، صلح و برادری را به همه جهانیان فریاد می زنیم.

به گزارش ایرنا، سید رضا صالحی امیری روز دوشنبه در مراسم نواختن زنگ مشهد 2017 با بیان اینکه هویت مشهد، هویت ماست، افزود: وجود حضرت امام رضا (ع) هویت ایران است و وجود اهل بیت (ع) هویت جهان اسلام است و از مشهد در محراب و مناره و بلندای همه این جغرافیای بزرگ به همه جهانیان پیام صلح و آشتی و همزیستی و برادری را می رسانیم.
وی اظهار کرد: امروز روز بزرگی برای مشهد، خراسان رضوی، ایران بزرگ و جهان اسلام است، این انتخاب و آغاز رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 را به مردم سراسر کشور و انسانهای فرهیخته که در طول تاریخ برای تعالی و توسعه این فرهنگ تلاش کرده و زحمت کشیده اند، تبریک می گویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک تصادف نبود بلکه این انتخاب به دلیل قداست شهر مشهد و قرار گرفتن مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در آن و عقبه ارزشمند معنوی آن است.
صالحی افزود: امروز در مشهد جشنی را برگزار می کنیم که هویت ایرانی و اسلامی ما را به رخ جهانیان می کشاند.
وی اظهار کرد: حضور حضرت ثامن الحجج (ع) در این سرزمین، مشهد را مقدس کرده است و این تقدس انحصار به این جغرافیا دارد و از این منظر پایتخت فرهنگی ایران اسلامی به پایتخت فرهنگی جهان اسلام مبدل شده و در آینده پایتخت فرهنگی جهان خواهد شد.
وی گفت: از 2 سال قبل استاندار دلسوز خراسان رضوی، همه مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی و 27 نهاد و دستگاه در استان تلاش کردند رویداد فرهنگی جهان اسلام را در شهر مقدس مشهد آغاز کنند و دوران پر افتخار و پر از موفقیت را در این سرزمین رقم بزنند.
صالحی ادامه داد: علاوه بر این در سطح ملی 18 وزارتخانه، دستگاه و نهاد تلاش کردند رویداد فرهنگی مشهد 2017 و این شهر مقدس در دنیا بدرخشد.
وی گفت: امروز در نقطه ای گرد هم آمده ایم که نگین جهان اسلام است و در دنیای نا امن و پرآشوب و خشونت و تهجر از بلندای مشهد صلح و برادری و اخوت نشر داده می شود.
وی تاکید کرد: با این رویداد فرهنگی مکتب غنی خراسان بار دیگر هویت خود را بازیابی می کند و امروز در مشهد مقدس انسانهای فرهیخته یکبار دیگر شاهد درخشندگی تمدن نوین اسلامی در این سرزمین هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمانی آغاز پایتختی فرهنگی جهان اسلام با میلاد حضرت مسیح (ع) به عنوان پرچمدار صلح و صفا در دنیا تقارن مبارکی است و من حامل پیام رئیس جمهوری به خراسانی ها و مشهدی های با فضیلت و دانش آموزان باصفا و صمیمی، معلمان سخت کوش و میهمانان خارجی هستم و تبریک رئیس جمهوری را به شما ابلاغ می کنم.
مشهد مقدس در سال 2017 از سوی سازمان آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و به همین مناسبت امروز مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان استان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
به مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 بیش از 100 برنامه فرهنگی و آموزشی در گستره ملی و منطقه ای در طول سال 2017 در این کلانشهر مذهبی برگزار می شود.
7496/7489 / 6053
خبرنگاران: آرزو جاودانی و میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1593624

وبگردی