آفتاب

تسهیلات رونق تولید به 83 واحد صنعتی استان ایلام پرداخت شد

تسهیلات رونق تولید به 83 واحد صنعتی استان ایلام پرداخت شد

ایلام - ایرنا - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: از زمان آغاز طرح ارائه تسهیلات رونق تولید (اول تیر امسال) به واحدهای صنعتی متقاضی در این استان، تاکنون 83 واحد تسهیلات مورد نیاز را دریافت کرده اند.

رضا محمدرحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس جدیدترین آمار تا روز گذشته 187 واحد صنعتی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات رونق تولید از طریق کارگروه اقتصاد مقاومتی، تسهیل و رفع موانع تولید به بانک های عامل در استان برای دریافت تسهیلات به ارزش یک هزار و 357 میلیارد ریال معرفی شده اند.
وی افزود: از این تعداد واحد صنعتی متقاضی و واجد شرایط، تاکنون 83 واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ 552 میلیارد ریال را دریافت کردند.
محمد رحیمی یادآور شد: علاوه بر بحث تسهیلات مواردی از قبیل تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ ای و تامین اجتماعی واحدها، تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق و زمین و حل و فصل مسایل مدیریتی واحدهای صنعتی نیز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به صورت مستمر پیگیری شده است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام رونق این واحدها را نیازمند همراهی بیشتر بانک ها دانست و تاکید کرد: باید به هر طریقی برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی با آنها همراهی کرده و گره از مشکلات آنها باز کنیم.
وی گفت: اختصاص اعتبارات دولتی بیشتر، برای ارائه تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و کشاورزی به منظور تامین سرمایه ثابت و سرمایه درگردش مورد نیاز آنها می تواند ظرفیت بانک های استان را برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان در زمان کوتاه تر و با اقساط بلند مدت گسترش دهد.
محمد رحیمی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری و مساعدت بانک های عامل در طرح رونق تولید تعداد دیگری از واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال استان را تا پایان سال جاری به چرخه تولید باز گردانیم.
به گزارش ایرنا، 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 183 واحد معادل 33 درصد از آنها اکنون نیمه فعال و تعطیل است.
در گذشته برای اجرا و بهره برداری از واحدهای نیمه فعال و تعطیل ایلام با ظرفیت اشتغال چهار هزار و 516 نفر در مجموع بیش از 23 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.
برای احیا و فعال سازی دوباره این واحدها در دولت یازدهم برنامه ریزی های مناسب و کوشش های بسیاری انجام شده است به گونه ای که در نخستین گام برای دستیابی به این هدف مسائل و موانع آنها بصورت کارشناسی و علمی شناسایی شده است.
بر پایه این بررسی ها، 30 واحد نیمه فعال و 86 واحد تعطیل با مجموع 116 واحد صنعتی در این استان با سرمایه گذاری یک هزار و 302 میلیارد ریال قابلیت احیا و فعال سازی دوباره برای بازگشت به چرخه کار و تولید دارد.
مهمترین مشکلات و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه است.
مسائل و چالش های مدیریتی، اختلاف شرکا و نیز مشکلات مربوط به بازار فروش محصول تولیدی از دیگر موانع اصلی تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی استان به شمار می رود.
با توجه به شعار سال و نامگذاری آن به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به منظور رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان ها از جمله ایلام الزام های اجرایی در نظر گرفته شده که برای تحقق آنها نیاز به همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی از جمله سیستم بانکی، مالیاتی و بیمه است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9002
کد N1593597

وبگردی