آفتاب
رئیس پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی:

کپی کتب خطی صفویه موجود در روسیه به کشور ایران تحویل شود

کپی کتب خطی صفویه موجود در روسیه به کشور ایران تحویل شود

اردبیل – رئیس پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی خواستار ارائه کپی کتب خطی انتقال یافته از کتابخانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن وهاب‌زاده بعدازظهر یکشنبه در بازدید خبرنگاران از مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته به دلیل اوضاع نابه سامان سیاسی تعدادی از کتب بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به موزه‌های روسیه انتقال یافته است.

وی افزود: این کتب در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است و تا به امروز به دلیل اینکه در دسترس نبوده تحقیقات مناسبی در خصوص مطالب مندرج کتب انجام نشده است.

رئیس پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی متذکر شد: لازم است به دلیل بهبود مراودات دو کشور ایران و روسیه حداقل کپی این کتب در اختیار کشور ایران قرار گیرد که اندیشمندان تحقیقات لازم را انجام دهند.

به گفته وهاب‌زاده این کتب می‌تواند به رمزگشایی گوشه‌هایی از تاریخ این کشور و حکومت صفوی منجر شود و علاوه بر این به عنوان مستندات تاریخی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص انتقال اشیا نفیس از این بقعه در تاریخ معاصر اضافه کرد: بنده معتقد نیستم انتقالی صورت گرفته اما در برهه‌های مختلف تاریخی به دلایل مختلف اشیائی خارج شده است.

رئیس پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین با ذکر مثالی به قالی تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مفرش چینی‌خانه بود، اشاره کرد و گفت: این قالی در گذشته برای تأمین هزینه‌های تعمیرات بقعه فروخته و از کشور خارج شده است.

وهاب‌زاده افزود: در حال حاضر تمامی اشیا بقعه با دقت محافظت می‌شود و حتی سنگ‌های قدیمی و کاشی‌های قدیمی بقعه نیز در صورتی که کنده شده و یا در مرمت مورد استفاده قرار نگرفته در جای دیگر نگه‌داری می‌شود.

کد N1592874

وبگردی