آفتاب

رفع بوی نامطبوع در روستاهای جنوب سمنان با واگذاری سریع‌تر تصفیه‌خانه

رفع بوی نامطبوع در روستاهای جنوب سمنان با واگذاری سریع‌تر تصفیه‌خانه

سمنان- ایرنا- چند سالی است اهالی روستاهای جنوب سمنان، از بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب این منطقه شکایت دارند، اکنون سرعت‌بخشیدن به مراحل واگذاری این طرح به بخش خصوصی، بهترین راهکار برای رهایی اهالی از این مشکل است.

به گزارش ایرنا، احداث تصفیه خانه به منظور استفاده از پساب شهری تصفیه شده برای برخی مصارف کشاورزی یا صنعتی، امروز به یکی از عمده ترین راهکارهای بهره مندی از آب های استفاده شده و راهی برای جبران کمبود آب، تبدیل شده است.
احداث تصفیه خانه باید برنامه ریزی شده و متناسب با شرایط محیطی و با مکان یابی مناسب همراه باشد.
در جنوب شهر سمنان و پایین تر از روستاهای خیرآباد، محمود آباد و رکن آباد، تصفیه خانه ای در سال های گذشته احداث شده که چندان با روش های مکانیزه و تجهیزات نوین همراه نیست و رهاشدن آن باعث گسترش بوی بد تا روستاهای اطراف شده که اعتراض روستائیان را به همراه داشته است.
پراکندگی بوی نامطبوع تصفیه خانه ای که در پنج کیلومتری جنوب روستای خیرآباد واقع شده، باعث نگرانی و دغدغه مردم این روستا و چند روستای اطراف شده است و اهالی روستای خیرآباد، محمود آباد و رکن آباد، رسیدگی به مساله این تصفیه خانه را خواستار شده اند.
دهیار روستای خیرآباد نیز به ایرنا گفت: این واحد تصفیه خانه، بیش از پنج سال است که با ورود فاضلاب شهری رها شده است.
محمدرضا اعوانی افزود: پساب این تصفیه خانه بدون بهره برداری وارد بیابان می شود.
وی با بیان این که روستای خیرآباد بیش از سه هزار و 650 نفر جمعیت دارد، خاطرنشان کرد: بوی تند و تعفن این تصفیه خانه باعث شکایت مردم منطقه شده است.
وی بیان داشت: با وجود مکاتبات و پیگیری های انجام شده، هنوز هیچ اقدامی از مراجع مربوطه برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.
وی با اشاره به قرارداشتن این تصفیه خانه در پنج کیلومتری جنوب روستای خیرآباد، یادآورشد: شدت بوی تعفن این تصفیه خانه به حدی است که سه روستای محمود آباد، رکن آباد و خیرآباد را دربرمی‌گیرد و باعث شکایت مردم شده است.
وی افزود: این تصفیه خانه بدون استاندارد و هواکش و دستگاه های مورد نیاز، اکنون رهاشده است.
دهیار روستای خیرآباد سمنان، به استفاده بهینه از آب برای مصارف کشاورزی در صورت انجام تصفیه کامل اشاره و خاطرنشان کرد: با وضعیت کم آبی موجود شهرسمنان، رها کردن آب در بیابان کار شایسته ای نیست و فعال بودن این تصفیه خانه علاوه بر کم شدن شکایت اهالی از بوی نامطبوع، باعث تامین آب در برخی بخش ها می‌شود.
مجتبی دامغانیانی یکی از شهروندان روستای محمود آباد در گفت و گو با ایرنا افزود: شدت بوی فاضلاب از این تصفیه‌خانه تا روستاهای اطراف به حدی است که نه می توان پنجره ها را باز کرد و نه می توان کولر را در تابستان روشن کرد.
وی با اشاره به اینکه جمعی از روستاییان با مراجعه پی درپی به مراجع مرتبط برای رسیدگی به کار این تصفیه خانه مراجعه کردند، گفت: بعد از اعتراض ها، 20 روز تا یک ماه اوضاع بهتر می شود، ولی دوباره شرایط به همان ترتیب بازمی گردد.
حجت الله کارایی، روستایی دیگر از محمودآباد نیز گفت: با آمدن مهمان از شهر به ویژه در روزهای تعطیل، شرایط بوی متعفن باعث شرمندگی خانواده های ساکن این روستا شده و زندگی آنها را به چالش کشیده است.
محمد بندار از ساکنان روستای خیرآباد گفت: بیشتر شب ها از بوی بد نمی توانیم نفس بکشیم، حتی گاهی شدت بوی نامطبوع به حدی است که تنفس آن، موجب سوزش گلو می شود.
وی با اشاره به مشکلات روستائیان این منطقه به ویژه در فصل بهار و تابستان، یادآورشد: با گرم شدن هوا افزایش بوی نامطبوع بیشتر احساس می شود.
یکی از زنان سالخورده روستای خیرآباد با اشاره به اینکه روستائیان این منطقه مظلوم واقع شده اند، گفت: اگر این فاضلاب درون شهر قرار داشت، خیلی زود به مسایل آن رسیدگی می شد و به این شکل رها نمی شد.
مدیر عامل شرکت آب فاضلاب شهری استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: این تصفیه خانه مجهز به دستگاه‌های مکانیکی برای تصفیه فاضلاب نیست و به شکل طبیعی کار می کند.
محمد طاهری با بیان اینکه این تصفیه خانه تا پایان سال 95 به سرمایه گذار خارجی که یک شرکت هندی است واگذار می شود ، تصریح کرد: با نصب هواکش ها و راه اندازی بخش مکانیکی تصفیه، این مشکل اهالی روستاهای اطراف برطرف خواهد شد.
وی با بیان این که عقد قرارداد سرمایه گذار خارجی هندی، با سرمایه گذاری 550 میلیارد ریالی برای راه اندازی این تصفیه خانه در مراحل پایانی است، خاطرنشان کرد: ساخت این واحد تصفیه خانه در مدت زمان سه سال پیش بینی شده است.
مدیر عامل شرکت آب فاضلاب شهری استان سمنان گفت: بر اساس این قرارداد 80 کیلومتر لوله گذاری فاضلاب شهری و نصب سه هزار فقره انشعاب فاضلاب‌ در دستور کار قرار دارد.
به نظر می رسد اکنون که واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی در استان سمنان سرعت گرفته، واگذاری هر چه سریع تر طرح تصفیه خانه جنوب سمنان به سرمایه گذار به منظور تکمیل چرخه مکانیزه، باعث تغییر شیوه کاری و در نتیجه رفع مشکل روستائیان می شود که نیازمند توجه و سرعت‌بخشیدن به روند واگذاری طرح دارد.
7344/6103
گزارش: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
کد N1592788

وبگردی