آفتاب

نماینده مجلس: تهران- عشق آباد توانمندی زیاد برای همکاری در حوزه گاز دارند

نماینده مجلس: تهران- عشق آباد توانمندی زیاد برای همکاری در حوزه گاز دارند

بجنورد - ایرنا - نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهم حاصل شده اخیر در مورد گاز ترکمنستان گفت: تهران - عشق آباد توانمندی زیادی برای گسترش همکاری ها در این حوزه راهبردی دارند.

هادی قوامی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعامل و ارتباطات هر چه بیشتر میان دو کشور دوست و همسایه موجب گسترش روابط همه جانبه در همه بخش ها بویژه حوزه نفت و گاز برای تهران - عشق آباد به دنبال خواهد داشت.
نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و ترکمنستان با داشتن نزدیک به 900 کیلومتر مرز مشترک زمینی به عنوان امن ترین مرزهای کشور، روابط خوب با یکدیگر دارند که در سختی ها و مواقع بحرانی یاریگر یکدیگر بوده اند.
وی افزود: با توجه به وجود گاز طبیعی فراوان در ترکمنستان باید فرصت های بیشتری برای ایجاد روابط دوستانه فراهم کرد تا ترانزیت گاز و کالا به سایرکشورها و اروپا انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در سفرهای کاری که امسال از سوی مجلس به کشور ترکمنستان انجام داده ام این کشور اعتقاد زیادی به روابط فرهنگی و تاریخی دارد هر دو کشور در مواقع بحرانی یاریگر یکدیگر بوده اند.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث استفاده از گاز ترکمنستان مهم این است که برای ترانزیت گاز این کشور از طریق کشورمان به سایر کشورها و اروپا تلاش شود که هم برای ترکمنستان و هم برای ایران ارزش افزوده فراوان دارد.
وی با بیان اینکه ترکمنستان ششمین کشور جهان از نظر ذخائر گازی است افزود: با وجود ذخائرگازی فراوان امکان صادرات برای این کشور محدود است و گزینه اندکی برای سرمایه گذاری در راستای درآمد زایی صادارت گاز و تولید گاز برای این کشور وجود دارد که این مسائله چالش اساسی برای این کشوراست .
نائب رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به فاصله کوتاه خراسان شمالی با ترکمنستان و وجود صنایع تولید لوله نفت در شهرستان اسفراین خراسان شمالی می توان با انتقال لوله های این کارخانه به ترکمنستان بدهی شرکت نفت را به این کشور تسویه کرد و هم صنایع بهم پیوسته دراین زمینه را رونق داد.
و ی با اشاره تفاهم حاصل شده در صادارت گاز ترکمنستان افزود : وزیر نفت از این ظرفیت و فرصت یک نقطه قوت برای هر دو کشور ایجاد کند.
یک مقام وزارت نفت بعداز ظهر جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: ترکمنستان تفاهمنامه جدید گازی با ایران را تأیید کرد، بنابر این صادرات گاز این کشور به ایران ادامه خواهد یافت.
یک مسوول وزارت نفت کشورمان گفت: قرار است جزییات این توافق با حضور کارشناسان تدوین شود.
صبح جمعه به دلیل کارشکنی ترکمنها و اصرار بر مواضع خود، هیأت ایرانی مذاکرات را قطع و عازم ایران شده بود که در فرودگاه با درخواست ترکمنها، این هیأت به میز مذاکرات بازگشت.
به گزارش ایرنا، ترکمنستان خواستار دریافت بدهی گازی 1.8 میلیارد دلاری مربوط به سالهای 86 و 87 است که ایران آن را قبول ندارد.
1744//7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمی **انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1591485

وبگردی