آفتاب

توسعه مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی رکن مهم اقتصاد مقاومتی

توسعه مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی رکن مهم اقتصاد مقاومتی

اراک - ایرنا - مناطق نمونه گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است که تقویت و توسعه آن به تولید ثروت، اشتغال پایدار و بهبود زنجیره های کار می انجامد.

به گزارش ایرنا، اگر چه در سال های گذشته مناطق نمونه گردشگری به عنوان یک راهبرد کلان در دستور کار قرار گرفته و مناطق در کشور برای این منظور تصویب شده اما هنور زیر مجموعه قطب های گردشگری با نواقص جدی روبه رو است و نبود زنجیره خدمات کارآمد در این بخش به عنوان حلقه مفقوده در صنعت گردشگری محسوب می شود.
استان مرکزی با بیش از 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناخته شده به عنوان یکی از کانون های گردشگری می تواند ظرفیت مناسبی در این زمینه مهیا کند و واقع شدن این منطقه در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور ، موقعیتی استثنایی برای این خطه فراهم کرده است.
مناطق نمونه گردشگری مناطقی هستند که در جوار جاذبه های فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری به منظور ارائه خدمات به گردشگران ایجاد می شوند، این مناطق از طرح‌های استراتژیک پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند که بر اساس پتانسیل بالقوه و بالفعل در زمینه‌های مختلف میزان استقبال گردشگران، راه‌های دسترسی به آن مناطق و همچنین زیرساخت‌ها انتخاب شده اند.
براساس مصوبه هیات دولت، یک هزار و 168 نقطه در کشور به عنوان منطقه گردشگری تعریف شده است، مناطق نمونه گردشگری باید از جذابیت و ظرفیت لازم برای حضور سرمایه گذاران و نیز گردشگران برخوردار باشند تا فعالیت اقتصادی در آن ها موجب توسعه صنعت گردشگری شود.
گردشگری بزرگترین و پیچیده ترین صنعت درآمدزایی در جهان شناخته شده است و تنوع حوزه ها و لایه های کسب و کار در این صنعت متناسب با مناطق جغرافیایی، زمینه های ویژه ای را برای برنامه ریزی و مدیریت گردشگری می طلبد.
در مناطقی که پتانسیل های بالقوه ای برای توسعه صنعت گردشگری وجود دارد، باید به دنبال عوامل و عناصری گشت که باعث سرعت بخشی به حرکت کند جریان گردشگری هستند، هر چند توسعه گردشگری در مناطق مختلف راه حل کلی برای همه مسائل نیست، اما راهبردهای نوینی پیش روی برنامه ریزان و تصمیم گیران است تا برای توسعه پایدار و کاهش محرومیت این مناطق از آن بهره ببرند.
سرپرست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: 32 منطقه نمونه گردشگری در استان مرکزی توسط هیات‌ دولت به تصویب رسیده است و دولت تکلیف دارد که به تامین زیرساخت در این مناطق بپردازد.
سیدحسن حسینی افزود: از این تعداد تاکنون برای پنج منطقه نمونه گردشگری در این استان سرمایه گذار تعیین شده و قرارداد سه منطقه نیز انجام شده است.
وی، رودشور زرندیه، سرچشمه محلات و منطقه تفریحی گردو اراک را سه منطقه نمونه گردشگری استان عنوان کرد که عقد قرداد با سرمایه گذار برای آن ها انجام شده است.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود با آغاز بهره برداری از این سه طرح گردشگری برای یک هزار و 160 نفر فرصت اشتغال فراهم شود.
سرپرست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: عملکرد ضعیف دولت به تعهد خود مبنی بر فراهم کردن تاسیسات زیربنایی شامل آب، برق و گاز در مناطق نمونه گردشگری از جمله دلایلی است که باعث شده تا رغبت سرمایه گذران برای فعالیت و مشارکت در این زمینه کاهش پیدا کند.
حسینی افزود: ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب و کمک های بلاعوض از جمله مشوق ها و بسته های حمایتی دولت برای تشویق سرمایه گذاران در مناطق نمونه گردشگری است.
و ی با یادآوری اینکه وجود تاسیسات گردشگری از اهمیت بالایی برای تشویق سرمایه گذاران برخوردار است، گفت: 10 موافقت اصولی برای ایجاد، اصلاح و یا تکمیل تاسیسات گردشگری در این استان از سوی سرمایه گذاران شهرستان های اراک، دلیجان، خمین، ساوه و محلات انجام شده است.
وی افزود: در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری استان مرکزی در سال های 92، 93 و 94 به ترتیب 12، 11و 13 مورد موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری صادر شده است.
حسینی، تلاش برای حمایت از سرمایه گذاران مناطق و شهرستان های استان و هدایت منابع مالی در تقویت هدفمند تاسیسات گردشگری را از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد.
سرپرست معاون گردشگری اداه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تاسیسات گردشگری این استان دردوره فعالیت دولت تدبیر و امید 27 درصد نسبت به مدت مشابه قبل آن رشد دارد.
وی اظهار کرد: این رشد در تقویت زیرساخت های حوزه گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مجتمع گردشگری، خانه مسافر، واحدهای پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی اتفاق افتاده است.
حسینی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در استان و کشور خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت ‌های بالایی در زمینه جذب گردشگر دارد و با توجه به امکانات مطلوب و همچنین موقعیت‌های جغرافیایی بکر همچون کوه‌ها و کویر می‌توان به درآمدزایی در این بخش امیدوار بود.
وی افزود: صنعت گردشگری تجارتی خاص است و با توجه به مزیت امنیتی بالا در کشور و کاهش اقبال گردشگران در نقاط دیگر دنیا و افزایش روز به روز آنان در کشور و استان باید تمام تلاش در این بخش صورت بگیرد.
وی عنوان کرد: گسترش فرهنگ و آداب گردشگری در جامعه و نگاه هدفمند و برنامه ای به این بخش ، معرفی مهارت ها و زمینه های کاری در این بخش و نگرش اقتصادی در کنار تفریحی به گردشگری نیاز جدی کشور است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری استان مرکزی گفت: پنج منطقه گردشگری که در این استان ظرفیت لازم را برای سرمایه گذاری و مشارکت سرمایه گذاران خارجی دارد که به سازمان سرمایه گذاری خارجی معرفی شده است.
محمود نعمتی افزود: 6 سال گذشته اسامی مناطق گردشگری را برای تهیه طرح و توجیه اقتصادی به مشاور سپرده شده است اما به علت مشکلات تحریم ها سرمایه گذاری در آن ها محقق نشد.
وی توضیح داد:از سال 89 تاکنون به علت غیرکاربردی شدن طرح ها به علت طولانی شدن زمان تحریم و معرفی نشدن سرمایه گذار، ادامه فعالیت در این زمینه متوقف شده است.
وی گفت: به تازکی به علت روان شدن وضعیت تحریم ها، مشاور طرح های مناطق گردشگری فعالیت خود را آغاز کرده و ظرف سه ماه آینده طرح های دارای توجیه اقتصادی ا میزان سرمایه گذاری و اشتغالزایی آماده می شوند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری استان مرکزی گفت: سال آتی همایش سرمایه گذاران بین المللی در استان مرکزی برگزار می شود و از افراد سرمایه گذار خارجی و داخلی برای فعالیت در مناطق نمونه گردشگری استان دعوت به عمل می آید.
مدیرسرمایه گذاری شهرداری اراک نیز گفت: منطقه تفریحی گردو اراک یکی از مناطق نمونه گردشگری استان است که مجوز آن اخذ شده است.
سالار عشق الهی افزود: موافقت نامه و تفاهم نامه اصولی طرح گردشگری منطقه گردو اراک در وزارتخانه های مربوط، به پایان رسیده و آماده جذب سرمایه گذاراست.
وی بیان کرد: شهرداری اراک به منظور سرعت بخشی به اجرای این طرح امکان سنجی آن را انجام داده است.
وی افزود: از سال گذشته اقدامات اولیه برای عملیاتی شدن طرح گردشگری منطقه نمونه گردشگری گردو اراک آغاز شده و به علت انجام امور اداری روند آن طولانی شده است.
وی گفت: شروع اجرای طرح گردشگری گردو اراک به 500 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و با راه اندازی این مجموعه گردشگری برای 200 نفر فرصت اشتغال فراهم می شود.
مدیر امور اداری شرکت توسعه سیاحان و سرزمین ایرانیان گفت: این شرکت برای ساخت منطقه نمونه گردشگری رودشور زرندیه سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده است.
حسین طاهری افزود: منطقه رودشور زرندیه در یک هزار و 400 هکتار با صرف 500 میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول به بهره برداری رسیده است.
وی اظهار کرد: ظرف پنج سال آتی مرحله دوم منطقه نمونه گردشگری زرندیه با صرف 12 تا 13 هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: عملکرد ضعیف دولت در تامین زیرساخت های لازم باعث شده تا روند اجرای طرح تفریحی رود شور زرندیه با کندی مواجه شود.
مدیر امور اداری شرکت توسعه سیاحان و سرزمین ایرانیان با یادآوری اینکه این طرح یکی از مهمترین طرح های نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور است، گفت: در این مجموع تفریحی پارک آبی، دهکده سلامت، زمین گلف، پیست اسب دوانی، میدان چوگان، مجتمع تجاری، پردیش دانشگاهی، کارتینگ و پیست خاکی ویژه موتورسواران در نظر گرفته شده است.
اقتصاد مقاومتی بر مبنای تکیه بر داشته های داخلی و هدایتگری سرمایه و توان برای باروری ظرفیت های بالقوه است و می طلبد که دست اندرکاران و مسئولان حوزه اقتصادی و گردشگری استان مرکزی با جدیت و الویت گذاری ویژه بستر تحول گردشگری استان و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را مهیا کنند.
6991/ 6013/گزارشگر: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1591476

وبگردی