آفتاب

سلب مالکیت 100 هزارخط تلفن ثابت درفارس، نگاه مخابرات و دیدگاه مردم

سلب مالکیت 100 هزارخط تلفن ثابت درفارس، نگاه مخابرات و دیدگاه مردم

شیراز- ایرنا- حدود چهار سال قبل، موضوع تلفن ثابت در برخی مناطق شهر شیراز به دلیل نبود زیرساخت ها به دغدغه مردم تبدیل شده بود اما امروزبا بهبود روند واگذاری خط تلفن، بیم از تخلیه تلفن ثابت و سلب اشتراک مشترکان در این حوزه در کانون توجه قرار گرفته است.

مسئولان مخابرات استان در سال های گذشته، دلیل ارائه نشدن خط تلفن جدید به متقاضیان را نبود زیرساخت ها عنوان می کردند اما با تلاش های صورت گرفته، این مشکل در شهر شیراز کم رنگ شده است.
یک متصدی دفاتر خدمات الکترونیک در شهر شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: روند واگذاری خط تلفن در 2 سال اخیر شتاب گرفته است اما باید توجه داشته باشید که همزمان با این ارتقای وضعیت، خط تلفن مشترکان در صورت نداشتن کارکرد تخلیه می شود و این به دلیل نگاه اقتصادی است که بر مجموعه شرکت مخابرات پس از واگذاری این شرکت حاکم شده است.
رضا بهمنی افزود:‌ موضوع تخلیه تلفن می تواند به خاطر بدهی نیز باشد که در چند ماه پرداخت نشود و البته در روال طبیعی، مشترکان قبل از هرگونه اقدامی نامه ای از مخابرات دریافت می کنند.
بنا به اعلام مسئولان مخابرات فارس، 100 هزار شماره تلفن در این استان به خاطر پرداخت نشدن بدهی در 6 دوره،‌ سلب مالکیت شده است و این موضوع نگرانی برخی شهروندان را در پی داشته است.
پیگیری این گروه از مشترکان سابق مخابرات استان زمانی محکوم به شکست است که شماره آنها به مشترک دیگری واگذار شده است و پیمودن راهروهای شرکت مخابرات در شهرستان ها و نیز ساختمان مرکزی در خیابان قصردشت شیراز ثمری برای آنها ندارد.
ع. ن. یکی از مشترکان تلفن ثابت است که از شهرهای مجاور شیراز به ساختمان مرکزی مخابرات آمده است. وی گفت:‌خانه ام را به فردی اجاره داده بودم و در زمان تحویل، متوجه شدم که خط تلفن اینجانب سلب امتیاز شده و به فرد دیگری واگذار شده است.
وی اظهار کرد:‌ این اقدام در حالی است که اینجانب اخطاری از مخابرات دریافت نکردم و اگر اخطاری هم ارسال شده به دست من نرسیده است.
این مشترک سلب امتیاز شده مخابرات فارس می گوید:‌ اخطار کتبی باید به دست مالک خط تلفن برسد و ارائه آن به مستاجران واحدهای مسکونی، حقی را برای مخابرات برای قطع تلفن ایجاد نمی کند.
انتقاد به این اقدام شرکت مخابرات فارس به تریبون های نماز جمعه نیز راه یافته است.
امام جمعه کازرون در یکی از خطبه های اخیر نماز جمعه این شهر در این باره خطاب به مسئولان مخابرات فارس گفت:‌چرا بدون دلیل و اطلاع قبلی تلفن هائی که استفاده نشده سلب امتیاز کردند؟
حجت الاسلام محمد خرسند افزود:‌ فردی که تلفن داشته و ودیعه پرداخت کرده و هیچ بدهی ندارد و تمام آبونمان پرداخت شده بدون اطلاع ودلیل، سلب امتیازشده است.
وی اظهار کرد:‌حدود هفت هزار تلفن در شهرستان کازرون سلب امتیاز شده است.
و اما مدیرعامل شرکت مخابرات فارس در مورد جمع آوری تلفن مشترکان معتقد است: این شرکت مجاز است که به رغم میل باطنی خود، تلفن آن دسته از مشترکانی را که 6 دوره بدهی خود را پرداخت نکرده اند جمع آوری و سلب مالکیت کند.
علی اصغر روزگار افزود: از ابتدای سال 95 تاکنون حدود 100 هزار خط تلفن مشترکان بدهکار را جمع آوری کرده ایم و 34 هزار تلفن دیگر در نوبت جمع آوری قرار دارد.
در این شرایط، محمد عباسی از شهروندان شیرازی می گوید: شرکت خصوصی شده مخابرات در دولت قبل باید بین نگاه اقتصادی به مشترکان و خدمت رسانی به مردم و نگاه اجتماعی به مسئولیت های خود در تامین زیرساخت های ارتباطی، حد تعادل را برگزیند، چرا که زیرساخت و پایه این شرکت از بیت المال شکل گرفته است.
در نقطه مقابل، مهین قادری شهروند دیگر شیرازی معتقد است: زمانی که مردم به خط تلفن خود نیاز ندارند و این موضوع را با رها کردن خط تلفن به حال خود و عدم استفاده از آن در عمل اثبات می کنند، بهتر است که خط تلفن اضافی خود را به مخابرات واگذار کنند تا به شهروندان دیگر تعلق گیرد.
وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود که دردسرهای ناشی از کندوکاو کوچه ها و خیابان ها برای ایجاد زیرساخت های مخابراتی کمتر شود و خدمات تلفن ثابت با هزینه کمتری به مردم ارائه شود.
با این وجود در اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات فارس، این نکته آمده است که این شرکت برخلاف میل باطنی، امتیاز مشترکان تلفن ثابت را سلب می کند؛ اینجاست که اطلاع رسانی بیشتر این شرکت درباره محدودیت های فرارو در خدمات رسانی به مردم می تواند ابهام های موجود را برطرف کند.
7387/ 2027
گزارشگر:‌ رضا قادری ** انتشاردهنده:‌سیداحمد نجفی
کد N1591475

وبگردی