آفتاب

ایران، عامل تیرگی روابط عربستان و عمان است

ایران، عامل تیرگی روابط عربستان و عمان است

پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی با اشاره به نامه وزیر دفاع عمان به ولیعهد عربستان و ابراز تمایل عمان برای پیوستن به اتحاد نظامی اسلامی علیه تروریسم به رهبری سعودی نوشت: این حرکت به معنی پیروزی عربستان در درگیری های نیابتی اخیر در منطقه است.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، وزیر دفاع عمان در نامه‌ای به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از تصمیم برای پیوستن به اتحاد نظامی اسلامی علیه تروریسم خبر داده است. بر همین اساس شاهزاده بن سلمان در هفته‌های آینده برای ایجاد راه‌های ملاقات با ملک سلمان به عمان سفر خواهد کرد.

به گفته یک منبع آگاه این سفر به ایجاد امنیت و همکاری‌های نظامی و اقتصادی کمک می‌کند.

در این گزارش گفته شده روابط عمان و عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری‌های خلیح فارس به دلیل روابط نزدیک این کشور با ایران به هم ریخته است.

این روابط مجدد می‌تواند به تقویت همکاری‌های بین عمان به عنوان یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت و اعضای بلوک غنی‌ترین کشورهای دارای منابع نفتی کمک کند. شورای همکاری‌های خلیج فارس یک گروه شش عضوی است که شامل کویت، قطر بحرین، عربستان و امارات عربی است.

گروه‌های سنی مورد حمایت سعودی و گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در جبهه‌های مخالف در سوریه و یمن در حال مبارزه‌ هستند. روابط سعودی و ایران سال گذشته در پی حمله معترضان ایرانی به سفارت و سرکنسولگری این کشور در تهران و مشهد در اعتراض به اعدام شیخ نمر قطع شد. دیگر کشورهای خلیج فارس به جز عمان اقدامات دیپلماتیکی را علیه ایران داشتند.

غانم نسیبیه موسس شرکت مشاوره‌ای «کورنر استون گلوبال اسوشیتز» در لندن در این رابطه گفته: از منظر سیاسی، عربستان که موفق شده عمان را به گروه کشورهای شورای همکاری‌های خلیج برگرداند، پیروز شده است. این به سعودی‌ها نفوذ بیشتری در منطقه می‌دهد و اهرم‌های ژئوپلتیک بیشتری در اختیار عربستان قرار می‌دهد.

یوسف بن علوی بن عبدااله وزیر خارجه عمان در مصاحبه‌ای با روزنامه مصری الاخبار گفته بود که کشورش منافع مشترکی با همه دارد اما هر کشور راه خودش را برای دستیابی به این منافع و اهداف دارد.

اتحاد نظامی به رهبری عربستان سال گذشته با هدف مبارزه علیه تروریسم از سوی شاهزاده محمد بن سلمان برای مقابله با تهدیدات امنیتی علیه ملل مسلمان شکل گرفت.

کمی بعد از پادشاهی ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ عربستان جنگی را در حمایت از یمن به راه انداخت. عمان به کمپین حمایت از سعودی‌ها در این جنگ نپیوست. مقامات سعودی ایران را به حمایت از حوثی‌های یمن متهم کردند و معتقدند که اقدام نظامی برای توقف نیروهای نظامی مورد حمایت ایران لازم بوده چرا که ممکن بود نفوذ جمهوری اسلامی در اثر این درگیری‌ها در شبه جزیره عربی افزایش پیدا کند.

کد N1590384

وبگردی