آفتاب

سختگیری‌ها به زیان صنعت دخانیات است

سختگیری‌ها به زیان صنعت دخانیات است

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی گفت: برخی گروه‌هایی که خود را حامی سلامت در کشور معرفی می‌کنند، نه برای ...

گروه بنگاه‌ها:رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی گفت: برخی گروه‌هایی که خود را حامی سلامت در کشور معرفی می‌کنند، نه برای مبارزه با مصرف دخانیات، بلکه با هدف رویارویی با این صنعت کشور، بیشترین حمله را به تولیدکنندگان کالای دخانی وارد می‌کنند. محمدرضا تاجدار در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: این گروه‌ها درصدد افزایش غیرمنطقی عوارض و مالیات بر تولید بوده و متاسفانه با تصویب مجموعه‌ای از قوانین، تولید و واردات رسمی را مختل و شرایط را برای قاچاقچیان هر ساله نسبت به سال قبل اقتصادی تر می‌کنند. وی در مورد لایحه بودجه سال 1396 کشور و مواد مربوط به کالای دخانی گفت: در حالی که تولید‌کنندگان بخش‌خصوصی با تحمل سختی‌های بسیار، نسبت به ایجاد اشتغال در کشور و رفع بیکاری اقدام می‌کنند، بیشترین هجمه‌ها از همه بخش‌ها بر تولیدکننده تحمیل می‌شود.

 

به گزارش «ایرنا» بند د تبصره 7 لایحه بودجه سال 1396، مالیات هر پاکت سیگار تولید داخلی را 20 درصد و سیگار وارداتی را 30 درصد قیمت خرده‌فروشی تعیین و پیشنهاد کرده است. رئیس انجمن کالای دخانی افزود: ارائه پیشنهاد دریافت مالیات به قیمت خرده‌فروشی از تولیدکنندگان، مبنای منطقی ندارد و باعث جهش مالیاتی در این صنعت شده و شرایط را برای فعالیت شبکه‌های قاچاق در کشور فراهم می‌کند. وی تاکید کرد: قاچاق پیش از آنکه یک موضوع انتظامی و امنیتی باشد یک امر اقتصادی است و هر کالایی در داخل کشور در مقایسه با خارج از مرزها قیمت بالاتری داشته باشد و واردات آن از مبادی غیررسمی، درآمد قابل ملاحظه‌ای برای قاچاقچی ایجاد کند، به داخل کشور قاچاق می‌شود. تاجدار گفت: از سایر کشورهای همسایه به‌ویژه عراق، امارات، افغانستان و پاکستان کالای دخانی قاچاق به‌صورت انبوه وارد کشور می‌شود. رئیس انجمن کالای دخانی درباره تاثیر نرخ ارز بر روند تولید کالاهای دخانی گفت: از آنجا که بیش از 50 درصد مواد اولیه به کار رفته در تولید کالای دخانی مانند کاغذ سیگار، پلاستی سایزر، پلاک‌راپ، انواع چسب‌ها و برخی اقلام توتون وارد می‌شود، با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخلی نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: به دلیل فراوانی کالای قاچاق، جعلی و تقلبی در بازار، امکان افزایش قیمت در کوتاه مدت برای تولیدکنندگان مقدور نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی که حاشیه سود اندکی داشته یا در نقطه سر به سر هستند، با تغییر نرخ ارز زیان می‌کنند و با خطر ورشکستگی روبه‌رو می‌شوند. تاجدار درباره مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که افزون بر عوارض پیشین، برای نخستین بار مقدار ثابتی برای واردات هر نخ سیگار وارداتی و تولید داخلی تعیین شده است، ‌گفت: در حالی که فعالان قانونی صنعت دخانیات کشور از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان به بودجه پیشنهادی دولت درباره عوارض پیشنهادی معترض بودند، طرحی در کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شد که براساس آن افزون بر عوارض پیشنهادی دولت، به هر نخ سیگار وارداتی 500 ریال و به هر نخ سیگار تولید داخلی 100 ریال افزوده شد. وی گفت: به عبارت دیگر، قیمت هر کارتن سیگار وارداتی در درجه سی و دی (گرید C و D) که پارسال چهار میلیون تا پنج میلیون ریال فروخته می‌شد، امسال با رشد پنج میلیون ریالی در هر کارتن، 9 میلیون ریال تا 10 میلیون ریال تعیین شد. رئیس انجمن کالای دخانی اضافه کرد:‌ از تاریخ ابلاغ این قانون (آغاز خردادماه) به‌طور تقریبی هیچ واردکننده‌ای نتوانست از مبادی قانونی کالای خود را به کشور وارد کند؛ در نتیجه هیچ درآمدی عاید دولت نشد و همه تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با قاچاق کالای دخانی کم اثر ماند و دوباره شبکه‌های قاچاق با درآمدهای آنچنانی شکل گرفت.

کد N1590093

وبگردی