آفتاب
پرسش امروز

بازارها در سال 2017

بازارها در سال 2017

پیش‌بینی اینکه قیمت نفت، طلا و کالاها در سال آینده به چه رقمی ‌خواهد رسید، در ماه‌های اخیر و با نوسانات شدید قیمت‌ها به کاری دشوار بدل شده ...

پیش‌بینی اینکه قیمت نفت، طلا و کالاها در سال آینده به چه رقمی ‌خواهد رسید، در ماه‌های اخیر و با نوسانات شدید قیمت‌ها به کاری دشوار بدل شده است. سال گذشته نیز تحلیلگران رقم‌های متفاوتی از ۱۰ تا ۷۰ دلار را برای هر بشکه نفت در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند، در نتیجه قیمت‌های واقعی نیز نوسانات قابل‌توجهی را شاهد بوده است. قیمت نفت خام آمریکا از ۳۰ دلار در ماه ژانویه تا ۵۵ دلار در ماه دسامبر در نوسان بوده است.در آستانه سال ۲۰۱۷ ، قیمت‌های پیش‌بینی‌شده برای هر بشکه نفت توسط موسسات و بانک‌های مهم جهان به‌طور کلی چندان دور از هم نیست و در حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار در نوسان است؛ اما نظرات متفاوت و گاه متضادی در مورد کاهشی یا افزایشی بودن روند آینده بازار ابراز شده است.

در 14 دسامبر 2016، نرخ بهره در آمریکا اندکی افزایش یافت و از 5/ 0 درصد به 75/ 0 درصد رسید. در بازار ارز با توجه به تصمیمات بانک مرکزی اروپا و کاهش محرک‌های انبساطی از 80 میلیارد یورو به 64 میلیارد یورو و افزایش زمان اجرای آن از 6 ماه به 9 ماه تا پایان سال 2017 و چشم‌انداز رشد قیمت نفت و روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شاهد افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها و نزدیک شدن آن به سقف 14 ساله خود بوده‌ایم و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره باعث افزایش تقاضا و حمایت خریداران شده است. افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا عامل کاهش ارزش یورو اعلام شده است. بانک مرکزی آمریکا برای دومین بار پس از بحران مالی این کشور اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد. تصمیمی که بی‌تردید دامنه تاثیر آن کل اقتصاد جهان و به‌ویژه اقتصاد اروپا را در برمی‌گیرد. ساعاتی پس از آنکه جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا خبر افزایش نرخ بهره بانکی در آن کشور را اعلام کرد و از ارزش یورو کاسته شد. کارشناسان امور مالی و بانکی پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم این روند، احتمال اینکه نرخ برابری یورو حتی به کمتر از دلار برسد، منتفی نیست.

کد N1590078

وبگردی