آفتاب

اوباما: حتی زخم‌های عمیق جنگ، هموار کننده راه دوستی و صلح پایدار است

اوباما: حتی زخم‌های عمیق جنگ، هموار کننده راه دوستی و صلح پایدار است

ایرنا نوشت: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بازدید نمادین «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از یادبود قربانیان جنگ جهانی در بندر «پرل هاربر» در هاوایی را «تاریخی» توصیف کرد و گفت: حتی عمیق ترین زخم های جنگ می تواند راه را برای دوستی و صلح پایدار هموار کند.

خبرگزاری رویترز از پرل هاربر در هاوایی نوشت: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در بازدیدی نمادین از پرل هاربر همراه با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، ضمن گرامیداشت یاد کشته شدگان ژاپن در جنگ جهانی دوم قول داد که کشورش هرگز بار دیگر جنگ افروزی نخواهد کرد.

این بازدید تنها چند هفته پیش از آغاز به کار «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ، همچنین تاکیدی بر قدرتمندی اتحاد آمریکا - ژاپن در بحبوحه این نگرانی بود که ترامپ ممکن است رابطه پیچیده تری با ژاپن ایجاد کند.
آبه با ادای احترام به کشته شدگان جنگ جهانی دوم گفت: ما نباید هیچگاه آن وحشت های جنگ را تکرار کنیم و این قول جدی ما مردم ژاپن است.

نیروهای ژاپن هفتم دسامبر 1941 با هواپیماهای جنگی خود به ناوگان دریایی آمریکا در پرل هاربر حمله کردند.
آبه در عین حال از عذرخواهی بابت این حمله خودداری کرد؛ اقدامی که در صورت انجام آن موجب خشم حامیان محافظه کار نخست وزیر ژاپن می شد که اعتقاد دارند تحریم های اقتصادی آمریکا بود که ژاپن را وادار به خصومت ورزی کرد.

اوباما نیز در سال جاری میلادی از شهر هیروشیما ژاپن بازدید کرد و بابت بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم توسط دولتمردان کشورش عذرخواهی نکرد؛ این اولین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا از شهر هیروشیما بود که در سال 1945 هدف بمب اتمی آمریکا قرار گرفته بود.

اوباما روز سه شنبه بازدید نخست وزیر ژاپن از پرل هاربر را اقدامی تاریخی توصیف کرد که 'نشان می دهد حتی عمیق ترین زخم های جنگ می تواند راه را برای دوستی و صلح پایدار هموار کند'.

پس از سخنرانی نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری آمریکا ، آبه کهنه سربازان آمریکایی نجات یافته از حمله ژاپن به پرل هاربر را در آغوش گرفت.
آبه و اوباما در جریان دیداری پیش از بازدید از پرل هاربر ، موافقت کردند که تحرکات ناوهای هواپیمابر چین را به دقت زیر نظر بگیرند و همچنین اتحاد آمریکا - ژاپن را تقویت کنند.
آبه همچنین در ماه نوامبر در نیویورک با ترامپ دیدار کرد و او را یک 'رهبر قابل اعتماد'‌ توصیف کرد.

52310

کد N1589261

وبگردی