آفتاب

طراح اولین پیاده راه شهری تهران : تراکم فروشی ، حراج هویت شهرهاست

طراح اولین پیاده راه شهری تهران : تراکم فروشی ، حراج هویت شهرهاست

ساری - ایرنا - طراح اولین پیاده راه شهر تهران گفت : کسب درآمد شهرداری ها از راه ساخت و ساز و تراکم فروشی ، چوب حراج زدن بر هویت شهرها و هویت زدایی از آنهاست .

هادی قربانی شامگاه سه شنبه در همایش تخصصی حفظ بناهای تاریخی که در بنیاد علمی حریری بابل برگزار شد ، افزود : تا زمانی که شهرداری ها درآمدشان از راه ساخت و ساز تامین می شود ، شهرهای ما همچنان هویتشان را از دست می دهند.
این معمار ترمیم کننده بناهای تاریخی ایران گفت : تخریب بناهای تاریخی بحران هویت را در پی می آورد و این امر می تواند برای یک کشور خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.
وی افزود : متاسفانه با گسترش شهرسازی و تراکم فروشی شهرداری ها روند تخریب بناهای تاریخی و خانه های قدیمی شدت یافت.
او ادامه داد : تا زمانی که شهرداری مجبور است اعتبارات خود را از طریق ساخت و ساز تامین کند خطر تخریب و از بین رفتن بناهای تاریخی وجود دارد.
قربانی گفت : امروز برای تمام دنیا به اثبات رسیده است که حافظه شهری و قدمت تاریخی برای یک شهر هویت ساز است و به واسطه آن می توان سبک زندگی مردم را به صورت مثبت تغییر داد.
وی اضافه کرد : نباید تنها از مسئولان انتظار داشته باشیم تا در حفظ بناهای تاریخی کوشا باشند ، بلکه شهروندان نیز با افزایش سواد و دانش خود باید برای حفظ این ابنیه های تاریخی تلاش کنند.
این معمار بابلی گفت : بناهای تاریخی در یک شهر به مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ برای یک نوه است که اگر آن نوه این دو فرد را نبیند به اصالت و ریشه خود نمی تواند پی ببرد و بدون هویت می شود.
وی افزود : برای حفظ این بناهای تاریخی باید از کودکی فرزندان خودمان را با این بناها آشنا کنیم و برای آنان فرهنگ سازی کنیم تا در حفظ آن کوشا باشد و از سوی دیگر فرهنگ سازی در مسئولان هم یک امری ضروری است و ارتقاء توان فنی کارشناسان در شهرداری ها در حفظ این بناهای تاریخی بسیار تاثیر گذار است.
قربانی گفت : متاسفانه هم اکنون بسیاری از کارشناسان شهرداری غیر تخصصی در کار خود مشغول فعالیت هستند که این امر مطلوب نخواهد بود.
وی افزود : ثبات مدیریتی و بومی بودن یک مدیر از یک سو و برگزاری جشن ها و اعیاد مختلف همانند جشن بهار نارنج در بناهای تاریخی در حفظ این آثار بسیار موثر است.
او ادامه داد : شهرستان بابل آثار تاریخی زیادی داشت که برخی از آنان همانند باغ ملی، حمام میرزا یوسف و دبیرستان شاهپور سابق با دو هکتار زمین یا تخریب شدند و یا تغییر کاربری یافتند.
طراح و مرمتگر بناهای تاریخی کشور گفت : در حال حاضر همه دلسوزان آثار تاریخی باید تلاش کنند تا از تخریب بیش از حد این بناها جلوگیری شود.
نشست تخصصی حفظ بناهای تاریخی همزمان با برپائی نمایشگاه عکس ' حیاط خانه ما تنهاست ' در بابل برگزار شد.
این نمایشگاه از شنبه هفته جاری با 40 عکس از خانه های قدیمی شهرهای آمل و بابل، به سبک معماری اصیل ایرانی و مازندرانی در گنجینه بابل با همکاری بنیاد علمی حریری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران برپا شد .
این نمایشگاه عکس با برگزاری نشست تخصصی چگونگی حفظ و مرمت خانه های قدیمی با حضور بزرگان مرمتکاری کشور در بابل به کار خود پایان داد.
تاکنون 113خانه قدیمی در شهرهای بابل و آمل شناسایی شده است که قابلیت ترمیم و سرمایه گذاری برای جذب گردشگر را دارد.
شبد ** خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهندگان : حسن فلاحتی - اسماعیل جهانبخش
7328/1654
کد N1589037

وبگردی