آفتاب

رونمایی از ماشین 6محور CNC طراحی شده پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف

رونمایی از ماشین 6محور CNC طراحی شده پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف

تهران– ایرنا– در حاشیه مراسم برگزاری تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف از ماشین 6 محور CNC ساخت پژوهشگران این دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در این مراسم که با حضور وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، از دستاورد پژوهشگران این دانشگاه که موفق به ابداع، طراحی و نظارت بر ساخت ماشین 6 محور سی ان سی شدند، رونمایی شد.
دستاورد پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف می تواند برای صنعت کفش کشور تحولات شگرفی ایجاد کند.
دکتر سیدرضا بشارتی پژوهشگر پسادکترای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف از مجریان این طرح در حاشیه این مراسم گفت: موضوع ابداع، طراحی و نظارت بر ساخت ماشین 6 محور سی ان سی برای استفاده در صنایع قالب سازی و صنعت ساخت قالب های زیره و ماهیچه کفش به عنوان فعالیت پژوهشی در دوره پسادکترای دانشگاه صنعتی شریف (طرح جذب فارغ التحصیلان خارج از کشور با حمایت مالی بنیاد نخبگان) از بهمن ماه سال 1394 در دانشکده مهندسی مکانیک به سفارش دانشگاه جامع علمی کاربردی کوشا آغاز شد.
وی بیان کرد: به منظور ارزیابی‌های فنی و انجام بررسی‌های مختلف جلسات متعددی با کارشناسان شرکت صنایع قالب‌سازی کوشا برگزارشد و سپس ایده پردازی و طراحی ماشین مذکور آغاز و تا انتهای سال 1394 به طول انجامید و مراحل ساخت آن از اردیبهشت سال 1395 در فضایی که بدین منظور از طرف دانشگاه علمی کاربردی کوشا در اختیار قرارداده شده بود، با سرمایه مستقیم آنان آغاز شد.
وی در خصوص نتایج این پروژه گفت: نتایج بدست آمده از فعالیت‌ها و تحقیقات علمی منجر به ابداع، طراحی و ساخت کامل یک ماشین 6 محوره کنترل عددی سی ان سی شد که می تواند تحولی شگری در سرعت، دقت و کیفیت فرایند ساخت ماهیچه و مدل های زیره کفش ایجاد کند.
بشارتی بیان کرد: مشخصات ویژه این ماشین توانایی های متخصصین صنعت کفش کشور را در راستای ارتقای توان تکنولوژیکی در مقایسه با روش های قبل به صورت چشمگیر افزایش خواهد داد.
این پژوهشگر پسادکترای دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به 'کاملا ایرانی بودن' این دستاورد تاکید کرده و گفت: دستیابی به تکنولوژی ساخت ماشین های کنترل عددی 6 محور سی ان سی در شرایطی ایجاد شده که ایران از سال های قبل در زمینه واردات ماشین های کنترل عددی سی ان سی مخصوصا ماشین های دارای بیش از 4 محور در تحریم بوده است .
وی گفت: این دستگاه توانایی دارد تا به صورت همزمان دو قطعه کار را با طرح پیچیده از مواد فلزی، چوبی و یا پلیمری با اندازه و فرم های مشابه و متفاوت تولیدکند.
دکتر جواد اکبری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و استاد میزبان پسادکترا نیز در خصوص این پروژه در طراحی این ماشین گفت: ماشین مذکور در مجموع دارای 6 محور قابل برنامه ریزی( 5 محورحرکت خطی مستقل، یک محور حرکتی دورانی) و دو اسپیندل(محور دوران ابزار) است که هرکدام از اسپیندل ها به صورت مستقل تا 24 هزار دور بر دقیقه قابلیت دوران دارند.
وی از زمان کوتاه ساخت این ماشین به عنوان رکوردی بی نظیر در کشور یاد کرد و در این خصوص گفت: زمان واقعی انجام پروژه مذکور (بدون احتساب زمان طراحی) با احتساب زمان آماده سازی امکانات، خرید تجهیزات و مواد اولیه، ریخته گری، ماشینکاری، مونتاژ و تست های کاربری جمعا 6 ماه بودکه این برای ساخت یک نمونه صنعتی از یک ماشین ابداعی برای اولین بار رکوردی بی نظیر (درهمکاری های بین دانشگاه و صنعت) درکشور است.
دکتر اکبری یادآور شد: علیرغم فضا و امکانات غیر مرتبط با انجام این پروژه، هزینه انجام شده برای ساخت ماشین مذکور در مقایسه با هزینه های ماشین سازی در این سطح بسیار کم و غیرقابل باور است .
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: محصول به دست آمده حاصل همکاری دانشگاه و صنعت است که می تواند الگوی مناسبی در راستای گسترش اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد و از آنجا که ابداع، طراحی و ساخت این ماشین کاملا ایرانی است، زمینه فروش تولیدات بعدی آن به کشورهای دیگر کاملا مقدور است.
علمی 9340
خبرنگار : منیر ابراهیمی زاده*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1588890

وبگردی