آفتاب

راهنمای تحصیل در آلمان

راهنمای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان، ده ها سال است که در اولویت تحصیل و تحقیق ایرانیان در آن سوی آب ها قرار دارد و به خصوص برای عاشقان رشته های فنی و مهندسی، آلمان یک مقصد فوق العاده به شمار می رود.

فواید تحصیل در آلمان
- فرصت تحصیل رایگان یا کم هزینه در شمال اروپا
- فرصت تحصیل در دانشگاه هایی که اکثرا مورد تایید وزارت علوم برای ارزشیابی مدارک است. 
- فرصت تحصیلی و تحقیقاتی عالی در یکی از برترین نظام های اموزشی جهان 
- فرصت تحصیلی فوق العاده برای دانشجویان رشته های فنی و مهندسی
- استفاده از سیستم تبادل دانشجوی دانشگاه های آلمانی برای گذراندن یک ترم در خارج این کشور
- هزینه زندگی مقرون به صرفه در شهرهای دانشگاهی این کشور
- امکان دریافت بورس های تحصیلی متنوع به خصوص برای مقطع دکترا
- امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمانی. 
- دریافت روادید شنگن جهت سفر ۹۰ روزه به ۲۶ کشور عضو پیمان شنگن. 
- امکان ادامه تحصیل، زندگی و اپلای برای مهاجرت تخصصی کاری پس از فارغ التحصیلی. 
- امکان دریافت فرصت های کارآموزی در شرکت ها و سازمان های آلمانی
برای تحصیل در آلمان از کجا شروع کنیم؟
- اول مقطع تحصیلی مورد نظر را مشخص کنید. 
- فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آلمان را بررسی کنید. 
- اگر برای مقطع کارشناسی قصد ادامه تحصیل داشته باشید، مدرک زبان آلمانی مورد نیاز است. 
- اگر برای مقطع کارشناسی ارشد قصد اپلای داشته باشید، مدرک آیلتس مورد نیاز است. 
- اگر به دنبال دکترا هستید، بایستی با اساتید دانشگاه مقصد رایزنی شخصی داشته باشید. 
- به سایت سفارت آلمان رفته و درباره شرایط اپلای برای روادید دانشجویی، اطلاع حاصل کنید. 
- اگر شهر خاصی مد نظر است، فهرست دانشگاه های این شهر را بررسی کنید. 
- اگر رشته خاصی مد نظر است، طبقه بندی رشته ای دانشگاه ها را در لیست مشاهده کنید. 
- اطلاعات دقیق رشته مورد نظر را در سایت دانشگاه بررسی کنید و نیازمندی های پذیرش را یادداشت کنید. 
- از انجمن فارغ التحصیلان یا دانشجویان بین المللی دانشگاه مقصد، اطلاعات جانبی دریافت کنید. 
- Deadline ها و نیازمندی های پذیرش را در نظر بگیرید. 
- با هماهنگ کننده رشته در دانشگاه مقصد آلمانی مورد نظر، برای پیدا کردن خوابگاه، تعامل کنید. 
لازم به ذکر است که با توجه به این که یکی از خدمات ارزی سایت payment24.ir انجام پرداخت های آنلاین و دانشجویی است ، پرداخت هزینه های ثبت نام آزمون های مهم بین المللی نیز با استفاده از سرویس های مجموعه پیمنت 24 برای کاربران ایرانی فراهم می باشد.
چرا تحصیل در آلمان؟
برای طیف های مختلفی از دانشجویان ایرانی که مشتاق تحصیل در خارج از کشور هستند و دوست دارند چند سالی تجربه زندگی دانشجویی در آن سوی مرز ها داشته باشند، هزینه تحصیل، فاکتور مهمی در این انتخاب است. بسیاری از دانشگاه های دنیا، شهریه های سنگینی را از دانشجویان برای تحصیل می گیرند و این قضیه سبب می شود تا متقاضیان ایرانی، همواره کشورهایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که شهریه تحصیلی رایگان یا بسیار کمی را از دانشجویان خارجی دریافت می کنند. 
آلمان، اتریش و سوئیس، از جمله دانشگاه های اروپا هستد که در چند دهه اخیر، به عنوان پاتوق های دانشجویان ایرانی در مرکز اروپا بوده و هزاران دانش اموخته ایرانی از دانشگاه های آن جا داریم. یکی از مهم ترین دلایل استقبال ایرانیان از دانشگاه های این سه کشور، علاوه بر سیستم شهریه رایگان یا بسیار کم، زبان تحصیل در این کشور ها است که بعضا انگلیسی هم در این کشورهای آلمانی زبان ارائه می شود. این سه کشور، اگر چه زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی آن ها پذیرفته شده است، اما به هر حال، دانشگاه های زیادی هم دارند که به زبان انگلیسی مشغول به کار بوده و بعضا از بهترین دانشگاه های فنی و کسب و کار قاره سبز نیز به شمار می روند. 
بر اساس تازه ‌ترین گزارش "وزارت مرکزی آموزش و پژوهش آلمان"، شمار دانشجویان خارجی ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه‌ های آلمان ثبت نام کرده‌اند، به بیش از ۳۰۰ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۱۹ هزار افزایش نشان می‌دهد. هدف نهاد های آموزش عالی آلمان این است که تا سال ۲۰۲۰ برای بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی امکان تحصیل فراهم آورند.
اگر به دنبال تحصیل ارزان قیمت در کشوری صنعتی با اقتصاد پیش رو و دانش بنیان را دارید، به نظر می رسد که تجربه تحصیل و زندگی در آلمان، تجربه خوبی باشد. 
زبان تحصیل در آلمان
برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌ های آلمان ارائه‌ی مدرکی دال بر تسلط داوطلب به زبان آلمانی در سطح B1 براساس چارچوب مشترک در اروپا الزامی است. این در حالی است که این مدرک لازم است اما برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان کافی نیست. سطح لازم تسلط به زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور را باید از سطح لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تفکیک کرد. برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان قبولی در یکی از دو آزمون DSH و یا Test-DaF الزامی است.
آزمون Test-DaF در مراکز آموزش زبان آلمانی در آلمان و همچنین در مراکز انستیتو گوته در سراسر جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز این آزمون به همراه دوره ‌های آمادگی آن در موسسه‌ی آموزش زبان آلمانی وابسته به سفارت آلمان در تهران برگزار می‌شود. 
امتحان DSH از طریق دانشگاه‌های این کشور و تنها در آلمان برگزار می‌شود. بنابراین برای داوطلبان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان را دارند، دو راه باقی می‌ماند: گزینه‌ی اول شرکت در آزمون Test-DaF در موسسه‌ی ذکرشده در تهران است و راه دوم شرکت در آزمون DSH در یکی از دانشگاه‌های آلمان که البته گزینه دوم، شانس دریافت روادید را کاهش می دهد. 
مساله نخستی که درباره آلمان باید توجه کنید این است که اگر چه هزینه های تحصیلی در آلمان به نسبت خیلی از جاهای اروپا و آمریکای شمالی و اقیانوسیه، پایین است، اما به هر حال زبان غالب در این کشور، آلمانی است. حتی اگر دانشگاه شما به زبان انگلیسی تدریس می کند، یاد گیری زبان آلمانی برای گذراندن بهتر امور خود در این کشور، توصیه می شود.
 بنابراین پیش از اخذ پذیرش، تلاش کنید این زبان را به مدت ۶ ماه در آموزشگاهی معتبر در شهر خود فرا گرفته و یکی از مدارک معتبر زبان آلمانی را کسب کنید. بعضا مشاهده شده است که سفارت آلمان در تهران، از دانشجویان پذیرفته شده، چنین مدارکی را دال بر آشنایی دانشجویان به زبان آلمانی درخواست می کند. 
مساله بعدی که باید در نظر داشت این است که آلمان کشوری است که تا کنون ده ها هزار ایرانی در آن دانش آموخته شده اند و برای کسب اطلاعات درباره دانشگاه و سیستم زندگی و اقامتی و کار و این مسائل در آن جا، کار سختی در پیش نیست. اطلاعات دانش آموخته ها و ایرانیان شاغل به تحصیل و کار در این کشور را می توانید از طریق شبکه های اجتماعی بدست آورید و با آنان تعامل الکترونیکی کنید. 
آلمان به هر حال عضو پیمان شنگن است و کسب روادید آن سبب می شود تا شما به راحتی بتوانید بین ۲۶ کشور اروپایی تردد کنید. نزدیکی با ایران و تسهیل صدور روادید برای خانواده دانشجویان نیز از جمله مواردی است که سبب می شود تا تحصیل در آلمان انتخاب توجیه آوری باشد.
کد N1588515

وبگردی