آفتاب
جنب پل حافظ

شاخص مثبت در بازار کم حجم

شاخص مثبت در بازار کم حجم

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز تجربه کاهش شاخص، شاهد وضعیت بهتری بود.هر چند که حجم معاملات در حد امیدوار‌کننده‌ای نبود. ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز تجربه کاهش شاخص، شاهد وضعیت بهتری بود.هر چند که حجم معاملات در حد امیدوار‌کننده‌ای نبود. در بازار دیروز، معامله‌گران با وجود رشد ارزش نرخ دلار و دورنمای بهبود شرایط شرکت‌های صادر‌کننده همچنان شاهد مازاد عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها بودند. نماد معاملاتی شرکت‌هایی نظیر گل‌گهر، فولاد مبارکه، پتروشیمی‌های خارک، زاگرس و جم شرایط خوبی را تجربه کردند. موضوعی که ناشی از امیدواری به تاثیر دلار 4هزار و 100تومانی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها بود. تحت تاثیر این شرایط روز گذشته شاخص کل توانست با رشد 67واحدی به رقم 79هزار و 966واحد برسد. در بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی سخنگوی دولت افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر را ناشی از عوامل روانی دانست و گفت: در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.محمد باقرنوبخت گفت: افزایش 100 تومانی نرخ دلار در یک روز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست و در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.

در بازار دیروز در گروه خودرویی با شفاف‌سازی پارس خودرو حق تقدم‌های این شرکت در صدر صف‌های فروش بازار قرار گرفت. در همین حال دیروز شایعاتی در مورد بازگشایی نماد سایپا مطرح شد. دیروز همچنین خبرگزاری تسنیم در خبری مدعی شد، در حالی شرکت خودروسازی سایپا مدرن‌ترین کارخانه خودروسازی ایران را برای فروش به پژو ۳۰۰میلیون دلار قیمت‌گذاری کرده است که اسناد رسمی این شرکت نشان می‌دهد مبلغی بیش از ۴۸۰میلیون دلار برای ساخت این کارخانه هزینه شده است.

دیروز در گروه لیزینگی گزارش رایان سایپا و قبول زیان از محل پیش خرید خودرو از شرکت سایپا شگفت آور شد. اما این تنها شگفتی بازار دیروز نبود. در حالی که قرار بود بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با هدف تامین مالی شرکت‌های کوچک گشایش یابد اولین عرضه این بازار «پترو صنعت گامرون» درحالی صورت گرفت که این شرکت به هیچ عنوان حائز تعریف شرکت‌های کوچک و متوسط نبود و عرضه سهام این شرکت با قیمت 3هزار تومان به ازای هر سهم و ارزش بازار 180میلیارد تومان شگفتی‌ساز بازار شد. «شگامرون» در دوسال اخیر شاهد زیان عملیاتی بوده و تولیدات شرکت کاهش چشمگیری را حکایت می‌کند. در گروه پتروشیمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کارشناسی نیست، گفت: مجلس مبنا و پایه تعیین نرخ خوراک را در برنامه ششم توسعه تعیین کرده است. سیدعلی ادیانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر لزوم تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با فرمولی واحد گفت: درگزارش برنامه ششم توسعه درحوزه نفت و گاز بحث تعیین قیمت‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها مطرح شده است و مبنا و پایه‌ای برای تعیین نرخ خوراک مقرر شده است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه وجویبار درمجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه تعیین نرخ خوراک باید به نفع بخش خصوصی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین برای دولت مقرون به صرفه باشد، افزود: درحال حاضر تعیین قیمت‌ها کارشناسی نیست و درتعیین قیمت باید منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده در نظر گرفته شود. در گروه معدنی نیاز داخلی به زغال‌سنگ در واحدهای مصرفی به خصوص کوره‌های فولاد به جایی رسیده است که مجری طرح زغال‌سنگ طبس حتی با افتتاح این واحد زغال‌سنگ هم می‌گوید تا تحقق اهداف افق ۱۴۰۴، چهار میلیون تن زغال‌سنگ تولیدی کم داریم. امید فلاح در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه منطقه طبس بیش از ۵۰ درصد از ذخایر زغال‌سنگ ایران را در خود دارد، گفت: زغال‌سنگ طبس منطقه‌ای حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود که منطقه پروده صبح دیروز مورد بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و این واحد زغال‌سنگ که شامل ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است، ۱/ ۱ میلیارد تن ذخیره اکتشاف شده در خود دارد. وی با اشاره به ظرفیت تولید این منطقه معدنی، افزود: این معدن توان استخراج ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن زغال‌سنگ خام را دارد که در کارخانه زغال‌شویی نیز ظرفیت ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ وجود دارد. مجری طرح زغال‌سنگ طبس درباره مشاوران و همراهان خارجی در زغال‌سنگ طبس اظهار کرد: برای تکمیل طرح بلوک ۳ پروژه ۴ برای تامین اعتبارات از فاینانس چین استفاده می‌شود. همچنین کنسرسیوم‌های CMC و کانی‌کاوان شرق هم به‌عنوان پیمانکار پروژه برگزیده شده‌اند. وی در تشریح وضعیت بازار زغال‌سنگ و رویکرد بازارهای خارجی منطقه طبس، گفت: قبل از نگاه به بازارهای خارجی باید به وضعیت بازار داخلی ایران نگاه کرد به‌طوری‌که در حال حاضر تولید فولاد در کوره‌ بلند ذوب آهن اصفهان ظرفیت استفاده 5/ 3میلیون تن زغال‌سنگ را دارد که البته در عمل این رقم به 8/ 2 تا سه میلیون تن می‌رسد و این یعنی برای تامین این واحد فولادی بین 5/ 2 تا 8/ 2 میلیون تن زغال‌سنگ نیاز داریم که فقط با در نظر گرفتن همین یک واحد هم کسری 2/ 1میلیون تن زغال‌سنگ در کشور محسوس است.

فلاح ادامه داد: علاوه بر واحد ذوب‌آهن در هلدینگ خاورمیانه نیز یک کوره بلند با ظرفیت 2/ 1 میلیون تنی نیز در حال احداث است که با در نظر گرفتن مجموع نیاز واحدهای فولادی در حال حاضر فقط 5/ 3 تا چهار میلیون تن نیاز زغال‌سنگ وجود دارد و این نیاز در طرح جامع فولادی کشور 6 میلیون تن پیش‌بینی شده است که چهار میلیون تن در چشم‌انداز ۱۴۰۴ کسری تامین زغال‌سنگ وجود دارد. وی با نیم نگاهی به بازار صادراتی، گفت: وقتی نیاز بازار داخلی احساس می‌شود نمی‌توان چندان تاکیدی روی صادرات محصول تولید شده داشت، چراکه نه تنها تولید زغال‌سنگ داخل بسیار کم است بلکه واحدهای زغال‌سنگ نیز آشنایی چندانی با بازارهای بین‌المللی ندارند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به 224میلیارد تومان و در فرابورس به 136میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1587888

وبگردی