آفتاب
هشدار تغذیه ای

مصرف قند، شکر و نمک در استان مرکزی سه برابر حد مجاز است

مصرف قند، شکر و نمک در استان مرکزی سه برابر حد مجاز است

اراک - ایرنا - کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مصرف قند، شکر و نمک در این استان به تبعیت از الگوی کشور سه برابر حد مجاز است که این مسئله یکی از عوامل تهدید سلامت و بروز و تشدید بیماری های غیرواگیر در مردم محسوب می شود.

نسرین یادگاری روز دوشنبه به مناسبت بسیج تغذیه (29 آذر تا 14 دی ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود:سهم بیماری های غیرواگیر در کشور 76درصد است و مصرف بیش از اندازه نمک، قند و شکر در کنار کم تحرکی و مصرف بی رویه چربی و هیدروکربورها از مهمترین عوامل خطر بروز بیماری غیر واگیر شناخته شده است.
وی افزود: مطالعات نشان می دهد تغذیه نامناسب و مصرف نمک و قند و شکر ابتلا به اضافه وزن، چاقی، امراض قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را افزایش می دهد و به همین منظور وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی درصدد اجرای برنامه آموزشی و اجرایی بسیج تغذیه در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی برآمده است.
یادگاری عنوان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و بازآموزی ویژه کارکنان واحدهای بهداشت و مراکز درمانی تهیه پیام های آموزشی و تبلیغاتی به منظور ترویج فرهنگ تغذیه صحیح و کاهش مصرف قند، شکر و نمک از دیگر برنامه های امسال بسیج تغذیه است.
وی گفت: در حال حاضر مصرف قند و شکر در کشور حدود 66 گرم است که در استان مرکزی نیز این رفتار نادرست تغذیه ای وجود دارد و می طلبد برای رساندن این الگو به استاندارد 20 تا 25 گرم در روز کوشش مضاعفی شود.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی اضافه کرد: استاندارد مصرف نمک روزانه بین 10 تا 15 گرم باید باشد که این میزان در ایران به بیش از 40 گرم رسیده است و ادامه این وضعیت به طور یقین افزایش بیماری های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها را به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: قند و شکر دارای ترکیبات مصنوعی هستند و از نظر کارشناسان تغذیه باید مصرف آنها متوقف شود چراکه شکر در ابتدای امر قهوه ای است که برای سفید شدن ماده سمی بلانکیت یا جوهر قند استفاده می شود که برای سلامت زیان بار است.
یادگاری افزود: ارتباط مصرف بیش از حد قند و شکر با بیماری هایی چون سرطان پانکراس، فشار خون، بیماری های کلیوی، قلبی، آلزایمر، نقرس و چاقی ثابت شده است و مردم باید در تغییر رفتارهای تغذیه ای بکوشند.
وی گفت: با مصرف قند و شکر در واقع با دست خود ماده سمی را به طور مستقیم وارد بدن می کنیم که در کبد تجمیع می شود و این امر پرکاری کبد و فشار را در پی دارد و در نهایت سلامتی فرد با خطر روبه رو می کند.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری*** انتشار دهنده:مژگان حیدری*
کد N1587476

وبگردی