آفتاب
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات:

جمع آوری 1200 میلیارد ریال نذورات مردم برای بازسازی عتبات عالیات

جمع آوری 1200 میلیارد ریال نذورات مردم برای بازسازی عتبات عالیات

کرج- ایرنا- جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به افزایش سالانه نذورات مردمی برای بازسازی عتبات عالیات، گفت: در سال جاری این میزان نذورات تاکنون به 1200 میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش ایرنا، مسعود شوشتری روز یکشنبه در آیین تجلیل از خادمین اربعین حسینی که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، با بیان اینکه 11 سال از عمر ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق می گذرد، افزود: این ستاد یکی از سازمان های مهم و با ثبات از طرف جمهوری اسلامی ایران در عراق است که به عنوان موسسه کوثر فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: این ستاد تا کنون موفق شده علیرغم رکود اقتصادی تمام نذورات مردم را که هر ساله افزایش می یابد، در موضوعات مختلف هزینه کند.
وی گفت: تا 6-5 سال گذشته نذورات مردمی سالانه به 300 میلیارد ریال می رسید در حالیکه این رقم در سال جاری تا کنون به 1200 میلیارد ریال رسیده است.
شوشتری افزود: از محل این نذورات تا کنون پروژه های زیادی در اعتاب مقدسه اعم از کوتاه، میان و بلند مدت اجرا شده که در حال حاضر اکثر پروژه های کوتاه و میان مدت به اتمام یا در حال اتمام است.
**اتمام پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) تا پایان سال 96
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه آخرین پروژه ی مورد بهره برداری از سوی ایران در عتبات عالیات، گنبد بارگاه حضرت علی (ع) در روز 17 ربیع الاول بوده، بیان داشت: گل سرسبد این پروژه ها در نجف اشرف و در کنار حرم حضرت علی (ع) به نام صحن حضرت فاطمه زهرا (س) و توسعه حرم امام علی (ع) است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سوی مردم و مسئولین عراق باور کردنی نبود، گفت: در اجرای این طرح 218 هزار مترمربع فضای زیارتی و غیر زیارتی تعریف شده که با جدیت و تلاش شبانه روزی پیش می رود و امیدواریم تا پایان سال 96 به اتمام برسد.
وی افزود: در اربعین سال جاری بخشی از این صحن برای زایرین مورد بهره برداری قرار گرفت به طوریکه بیش از 50 هزار نفر در صحن، شبستان و طبقات 1 و 2 این پروژه اسکان داده شدند.
شوشتری اظهار داشت: تاکنون طبقات 1 و 2 این پروژه کاملا سنگ کاری و آیینه کاری شده و بیش از 600 چشمه سرویس بهداشتی مورد بهره برداری قرار گرفته به طوریکه خیلی از زایرین در اربعین حسینی علاقمند به اسکان در این صحن بودند.
**طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و تغییرات در ستون های حرم
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه یکی دیگر از طرح های ستاد بازسازی عتبات عالیات را طرح توسعه حرم امام حسین (ع) دانست و گفت: این طرح در حدود 5 هکتار در جوار بارگاه امام حسین (ع) انجام می شود که برای اجرای این طرح این میزان زمین با هزینه ای بسیار بالا توسط مسئولین عراقی خریداری و آزادسازی شد.
وی افزود: زمین مورد اجرای این طرح از متری 300 میلیون تا 800 میلیون ریال خریداری و در اختیار متخصصان ایرانی برای اجرای طرح شد که در این طرح 164 هزار متر مربع زیربنا و 400 میلیون دلار هزینه در بردارد.
شوشتری بیان داشت: اکنون کار دیوار آب بند آن انجام شده و 1.5 طبقه در زیرزمین کار انجام می شود و بزرگترین موسسات و شرکت های ایرانی در اجرا و ساخت این صحن حضور دارند.
**اجرای یک پروژه علمی بزرگ در حرم امام حسین (ع)
وی گفت: همزمان با اجرای این طرح یک طرح بزرگ بسیار علمی و پیچیده در داخل حرم امام حسین (ع) در دور ضریح و زیر گنبد به نام 'لاغرکردن ستون های حرم از دوره صفوی تا امروز' انجام می شود.
این مسئول افزود: تمام فعالیت های عمرانی گذشته در جهت تقویت ستون ها بوده ولی اکنون ما می خواهیم این ستون ها را لاغر کرده که کاری بسیار فنی و پیچیده است و این طرح خواسته ی تولیت این حرم است که فاصله ستون ها تا ضریح افزایش یابد و امروز 2 ستون را توانسته ایم لاغر کنیم.
وی با بیان اینکه فاصله ضریح تا ستون ها از 1.5 متر به 4 متر رسیده، ادامه داد: ضمن اجرای این طرح، 8 متر در درون آب و در ریشه ستون ها کار می کنیم تا ستون ها را تقویت و محکم کنیم تا بتواند بار 200 تنی ناشی از ساخت گنبد جدید 7.5 متری این حرم را تحمل کند.
شوشتری همچنین به طرح های توسعه ای در کاظمین و سامرا اشاره کرد و گفت: در کاظمین 2 طرح توسعه ای در باب المراد و باب الغریو که ضلع های شرقی و غربی مسجد صفوی هستند اجرا می شود و در سامرا نیز بایستی طرح توسعه برای رفاه حال زایرین اجرا شود.
وی افزود: در سامرا ساخت گنبد و زیر گنبد حرم عسگریین انجام شده و ضریح جدید نیز تا 3-2 ماه آینده نصب می شود و اکنون در حال انتقال است.
**البرز یکی از استان های برتر کشور در اربعین حسینی
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در ادامه به حضور استان های مختلف در خدمات رسانی به زایرین اربعین حسینی برای اولین بار اشاره کرد و گفت: برای اولین بار 3 هزار خودرو از استان ها از طریق مرز مهران وارد عراق شد.
وی با بیان اینکه خدمات رسانی به زایرین در اربعین امسال نسبت به سال های گذشته در تعداد روز افزایش یافت، اضافه کرد: امسال روزانه 4 میلیون پرس غذا در 3 وعده در مرزهای چزابه، شلمچه، مهران و عراق طبخ می شد و هر شب 800 هزار نفر در موکب های ایرانی اسکان داده می شدند.
وی تمام این خدمات را از سوی مردم استان ها دانست و افزود: در اجرای این خدمات هیچ گونه کمک دولتی دریافت نکردیم.
شوشتری ادامه داد: یکی از استان های موفق در اربعین امسال استان البرز بود که امسال بیش از 24میلیارد ریال نذورات مردمی را صرف کردند و یکی از استان هایی بود که توانست در 5-4 روز اول جلوتر از استان های دیگر زایرداری کند.
وی گفت: این امر نشان دهنده توان بالای استان البرز است همانطور که در ساخت ضریح حبیب بن مظاهر نیز به خوبی درخشید.
در پایان این آیین از خادمان اربعین حسینی تجلیل شد.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1586412

وبگردی