آفتاب

رئیس انجمن های علمی منابع طبیعی ومحیط زیست کشور: طرح تنفس جنگل ها بدون کارشناسی ارایه شده است

رئیس انجمن های علمی منابع طبیعی ومحیط زیست کشور: طرح تنفس جنگل ها بدون کارشناسی ارایه شده است

کرج-ایرنا- رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست کشور گفت: طرح تنفس جنگل ها که به تازگی طرح ریزی شده، بدون هیچگونه نظرات و ایده های کارشناسی و علمی ارایه شده است.

به گزارش ایرنا، دکترعلی سلاجقه روز شنبه در آیین شصت و چهارمین سال درگذشت دکتر کریم ساعی، بنیانگذار علم جنگل شناسی که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: امروز طرح هایی مثل تنفس جنگل مطرح می شود ولی آیا مسایل اقتصادی اجتماعی آن دیده شده است؟
وی اظهارداشت: آیا دراین طرح مردم وابسته به جنگل دیده شده اند ، آیا قبل از این طرح به مباحث جانبی آن پرداخته ایم ؟ آیا در این طرح پیش بینی شده که برای مردم جنگل نشین چه اتفاقی می افتد؟ طرحی مثل خروج دام از مراتع و جنگل ها اجرا شد ولی بازخورد آن خیلی وحشتناک بود.
وی گفت: طرح تنفس جنگل را اعلام می کنیم و این طرح مثل طرح قرق است که قرق آخرین مانند تیری است که از سوی یک کارشناس پرتاپ شود و می تواند مطرح شود ولی برای جنگل نمی توانیم چنین نسخه هایی بپیچیم و به عنوان یکی از الگوهای مدیریتی اعلام کنیم.
سلاجقه بیان داشت: اگر دولت اعتقاد به جنگل ها دارد بایستی اعتباری در نظر بگیرد که ساکنان جنگل مشکلی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه خدا در ابتدای آفرینش طبیعت، بهترین آمایش سرزمین را انجام داد، افزود: بشر با اجرای طرح های مختلفی همچون طرح های آبخیزداری و طرح تعادل چرای دام و مرتع در طبیعت دست می برد.
رئیس سابق پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه این مسایل مطرح می شود بدون نظرات کارشناسی و بدون اینکه ارقام و اعدادی اعلام شود و زمانی که چنین مسایلی مطرح می شود حتما مسایل را صفر و یک نبینیم زیرا برای منابع طبیعی این مسایل خطرناک است وبرای اکوسیستم جایگزینی وجود ندارد.
وی درادامه با اشاره به سالروز درگذشت دکتر کریم ساعی، افزود: روح بلند ساعی در حیات و مماتشان خادم منابع طبیعی است و اگر روزی بنگاه جنگل ها را تاسیس می کرد و به این فکر می بود که منابع طبیعی باید روزی حراست می شد، این کار را می کرد.
وی اظهار داشت: امروزهم نامشان باعث شد یک روزی در منابع طبیعی و
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اصحاب علم و قلم دور هم جمع شوند و با یک کلید واژه های مشترک نسبت به آتیه کشور احساس وظیفه کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که این روز را به نام روز ملی ثبت شود زیرا منابع طبیعی دچار مشکل است.
سلاجقه درادامه با اشاره به فعالیت اتحادیه انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست، بیان داشت: در کشور خیلی به علمی کار کردن اعتقاد نداریم و جایی که علمی کار کرده ایم جواب گرفته ایم و برای تغییر اقلیم باید دانشگاه ها و کشور خود را آماده کند.
وی ادامه داد: درمباحث علمی خیلی با قطعیت صحبت می کنیم به خصوص در منابع طبیعی که متغیرهای بالایی دارد ولی قطعیت حرف زدن برای دانشمندان خیلی جالب نیست.
رئیس اتحادیه انجمن های منابع طبیعی و محیط زیست گفت: این اتحادیه متشکل از 12 انجمن است و در کنار شماست به عنوان یک بازوی پرتوان که ظرفیتی بسیار عالی است.
وی افزود: این اتحادیه در موضوعات مختلف اقلیم کشور طرح های کارشناسی خوبی ارایه کرده که در موضوع دریاچه ارومیه و جتگل های بلوط غرب و خشکسالی کارهای کارشناسی خوبی انجام شده است.
سلاجقه اضافه کرد: در بعد ساختار بایستی پوست اندازی کنیم و اولین گام این است که مجموعه منابع طبیعی کشور از مجموعه کشاورزی کشور در بعد اجرا و تصمیم گیری بیرون بیاید که اولین گام باید این مساله باشد.
6155/ 6156 خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
کد N1585395

وبگردی