آفتاب
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

وحدت درون مایه اتحاد و انسجام جهان اسلام است

وحدت درون مایه اتحاد و انسجام جهان اسلام است

اراک - ایرنا - دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: وحدت درون مایه اتحاد و انسجام واحد در جهان اسلام است که تقویت این مهم با محبت حضرت محمد (ص) و اهل بیت(ع) محقق می شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز دوشنبه در نخستین همایش تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی در اراک، افزود: دوستی و محبت به آل محمد (ص) به جامعه اسلامی وحدت و یکپارچگی می بخشد و این فرهنگ مقدس، راهگشای مشکلات در جوامع اسلامی است.
وی ادامه داد: مکتب حضرت محمد (ص) و خاندان پاکش هر انسانی را در کوتاهترین زمان ممکن به بالاترین درجه کمال می رساند، بنابراین مسلمانان برای رسیدن به کمال و شناخت واقعی پروردگار عالمیان نیز باید سیره اهل بیت (ع) را سرلوحه امور خود قرار دهند.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: همه انسان ها به طور ذاتی علاقه مند به کمال هستند و چنانچه عالمان اسلامی همچون گذشته چهره اسلام واقعی و آرمان های ناب اهل بیت (ع) را به جامعه اسلامی معرفی کنند، بی شک آحاد جامعه برای تحقق اسلام ناب محمدی متحد می شوند.
وی ادامه داد: مسلمانان باید با درک عشق به اسلام راستین به یکدیگر نزدیک شده و در سایه اسلام ناب محمدی وحدت و همدلی را بیش از پیش تقویت کنند.
آیت الله اراکی بیان کرد: شکل گیری و حمایت استکبار جهانی از جریان های تکفیری برای تخریب هویت و اتحاد مسلمانان است.
وی افزود: اگر عطوفت و مهربانی در جوامع اسلامی شکل بگیرد، تفاوت در چگونگی وضو گرفتن یک مذهب با مذاهب دیگر و یا چگونگی به نماز ایستادن یک مذهب با مذاهب دیگر، خطری تهدید آمیز برای جوامع مسلمان محسوب نمی شود چرا که همسویی دل ها در جوامع حاکم شده است.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: چنانچه همسویی دلها در جوامع اسلامی شکل بگیرد، گفت و گوهای خصمانه جای خود را به مباحث علمی و منطقی می دهد و دشمنی ها از میان می رود.
وی اضافه کرد: مسلمانان باید بدانند که اگر وحدت را در جوامع خود نهادینه کنند اختلاف نظرها خسارتی به اسلام و مسلمین وارد نمی کند و زمانی جامعه مسلمین شکننده می شود که در هویت و اتحاد مسلمانان شکاف ایجاد شود و در آن صورت دشمنان به راحتی به مواضع اسلام دسترسی پیدا می کنند.

***آرمان آزاد سازی قدس شریف در جوامع اسلامی تقویت شود
رئیس شورای مسلمانان مصر نیز در این نشست گفت: آرمان آزاد سازی قدس شریف به عنوان یکی از اهداف والای امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران باید همواره در جوامع اسلامی تقویت شود.
شیخ تاج الدین الهلالی با تفسیر آخرین آیه سوره مبارکه محمد (ص) گفت: خداوند وعده داده است چنانچه از دین اسلام روی بر گردانید خداوند قوم و ملتی را جانشین شما می نماید و آن ها دیگر مثل شما نیستند و امروز به برکت وجود امام خمینی (ره) دین اسلام در دنیا احیا شده است.
وی ادامه داد: مسلمانان باید بدانند که اگر روزی از آزاد سازی فلسطین و مبارزه با استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و اسراییل دست بردارند، بدون شک خداوند قوم دیگری را بر ما مسلط می کند، بنابراین باید همواره در راه تداوم دین مبین اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی تلاش کرد.
رئیس شورای مسلمانان مصر اظهار کرد: امروز استکبار جهانی با حمایت های خود از جریان های تکفیری خون های زیادی را در عراق، سوریه، بحرین، یمن و فلسطین به زمین می ریزد اما آنها باید بدانند که این خون های جوانان ما درخت وحدت و همدلی مسلمانان را آبیاری می کند.
وی با تفسیر آیاتی از سوره مبارکه آل عمران و سوره مبارکه انفال گفت: خداوند در بسیاری از آیات کلام الله مجید، قلوب انسان ها را مملو از الفت و رافت می داند که این الفت زمینه ساز وحدت و همدلی در جوامع اسلامی است.
شیخ الهلالی افزود: مسلمانان می توانند ضمن حفظ افکار و نظریات شخصی خود وحدت و همدلی را در دستور کار قرار دهند چرا که افکار متفاوت نمی تواند برای اسلام خطری داشته باشد.
رئیس شورای مسلمانان مصر در ادامه سخنان خود امام خمینی (ره) را شخصیتی ارزشی، فقهی، علمی و معنوی معرفی کرد و گفت: باید بتوان از اندیشه های ایشان در راستای ایجاد و تقویت وحدت مسلمان بهره برد.

*** امام خمینی(ره) شاگرد فرهیخته مکتب پیامبر اعظم (ص) بود
رئیس مرکز تفکر اسلامی تونس نیز در این همایش گفت: امام خمینی (ره) شاگرد فرهیخته و ارزشمند مکتب پیامبر اعظم(ص) بود که ضمن فراگیری علوم اسلامی در این مکتب، شجاعت و قدرتمندی را نیز از بزرگان اسلام آموختند و توانستند در مقابل طاغوت زمان خود به پیروزی دست یابند.
شیخ منیر القبطانی گفت: در زمان های گذشته برخی رسانه ها جامعه روحانیت را به صورت مغرضانه به مردم معرفی می کردند، امام راحل با افتخار به لباس روحانیت، نگرش مردم را نسبت به این قشر از جامعه تغییر داد.
رئیس مرکز تفکر اسلامی تونس بیان کرد: امام راحل الگویی ارزشمند برای همه آزادیخواهان جهان بود و کتب و تالیفات و همچنین آرمان های ارزشمند ایشان، بیداری اسلامی و وحدت جوامع اسلامی را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: امام راحل از سال 1342 رنج ها و مشقت های بسیاری را تحمل کردند تا توانستند انقلاب اسلامی را به پبروزی برسانند و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) را در جامعه ایران اسلامی حاکم کنند و امروز این ارزش ها به نقاط جهان صادر شده است.
شیخ القبطانی بیان کرد: امام خمینی (ره) از لحاظ سیاسی نیز بسیار انسان کاردانی بود به طوری که در جنگ تحمیلی توانست با درایت و هوشمندی منحصر به فرد، نتیجه جنگ تحمیلی را به نفع رزمندگان اسلام تغییر داده و رژیم بعثی را از کشور ایران بیرون کند.
173 مقاله در محورهای مختلف، به دبیرخانه همایش تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ارسال شده که در بررسی اولیه 121 مقاله مجوز بازبینی را کسب و از این تعداد نیز 21 مقاله به همایش راه پیدا کردند.
3017/3075/خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
کد N1581085

وبگردی